nieuwe remband

alles over onderdelen voor bronsmotoren.
bv. aanbieden van onderdelen, onderdelen gezocht en hulp bij reparaties
Plaats reactie
volharding
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007, 21:33

nieuwe remband

Bericht door volharding » 12 jun 2007, 22:04

wie heeft er wel eens nieuwe remband gemaakt voor een grote keerkoppeling.
Ik heb een Brevo 320 1:1 waarvan de gegoten remband gescheurd is. Het frictiemateriaal houdt het bij elkaar en er is zelfs nog genoeg werking om voorzichtig te kunnen varen met de vimbus bij de hand en heel veel bijstellen. Dat gaat natuurlijk een keer fout dus ik dacht uit een buis een kopie te laten draaien en deze van gelaste flenzen te voorzien en te bekleden met frictiemateriaal dat erop gelijmd wordt (ipv de huidige klinken)

Wie kan dat uitvoeren
Wie heeft er een beter idee
Wie weet er een perfecte gloednieuwe Brevo 320 in een kist in de schuur
.....

volharding
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007, 21:33

Bericht door volharding » 25 jun 2007, 20:39

nou, dat regent niet bepaald tips. Er zijn toch wel meer mensen die een nieuwe remband nodig hadden? Ik heb de remband er af gehaald en naar Zikking en Schriek gebracht. Zij geloven niet in namaken uitgaande van precisie buis en gaan een alternatief onderzoeken. Genoemd werd METAL STITCHING en als je dat op inernet googled krijg je boeiende plaatjes. Een soort Frankenstein look. Ik ben sceptisch als je bedenkt dat je een gestichte remband bent en je wordt samengeknepen...Machine fabriek Kramer gelooft overigens wel in namaken in staal...

Johan H.
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 feb 2006, 21:39

Bericht door Johan H. » 02 aug 2007, 17:19

Ik geloof ook in namaken in staal.
Heb dit al eerder gezien bij een sleepboot. Ik weet jammer genoeg niet meer welke. Wie weet komt het nog bovendrijven.
Je kunt ook een nieuwe laten gieten naar model van je oude gebroken houder.
Men hoeft dan geen mal te maken en kan direct kopieren met vormzand.
Zo groot is dit onderdeel nou ook weer niet. Bij diverse metaalgieterijen informeren. In Noord Holland zit er èèn die behoorlijke prijzen hanteerd (van horen zeggen).

Johan.

Wybe-M
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2006, 15:55

Bericht door Wybe-M » 17 aug 2007, 19:21

Stel je vraag eens op de nieuwsgroep Scheepspraet. Het is tenslotte niet een Bronsgebonden probleem. Als je deze nieuwsgroep niet kent, zie http://www.scheepspraet.net

Dat metal stitching is toch niks fout mee?

Waarom wil je het friktiemateriaal lijmen i.p.v. klinken. Je moet t.z.t. nieuw friktiemateriaal aan kunnen brengen.

IJssel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 19:21

Lassen gegoten remband.

Bericht door IJssel » 22 aug 2007, 20:40

Jaren geleden heb ik in een gieterij gewerkt en weet dat men daar in staat was gegoten ijser te lassen.
Hiervoor bestaan speciale electroden. Na het lasse moet het hele gietstuk worden uitgegloeid. Zelf heb ik dit al eens gedaan en met succes. Er zijn in ieder geval bedrijven die dit kunnen. Over de maatvoering hoef je denk ik nit veel zorgen maken. Het aanbrengen van frictiemateriaal kan met overmaat gebeuren en later worden afgedraait. Dit wordt bij remvoeringen van vrachtwagens ook toegepast. Ik heb zelf ook een grote Brevo 1op 1 keerkoppeling in het schip en ben op zoek naar het onderhoudsvoorschrift. Met name afstelling en soort olie.

Mvg Albert Mslb IJssel

volharding
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007, 21:33

(Wat gebeurde er met) de nieuwe remband

Bericht door volharding » 30 sep 2007, 09:10

De nieuwe remband ligt erom. Gedraaid uit een dikke buis, gewoon pisbakstaal, niks geen precisie. Flenzen erop gelast, gaten geboord voor de montage op het onderframe en toen opengeslepen. Hierop sprong de band natuurlijk alle kanten waardoor de gaten niet meer stroken met het frame. Hier moest enig geweld aan te pas komen om ze weer in lijn te krijgen maar nadat de bouten erin zaten gedraagt de band zich perfect. (Door met een lijmtang de opengesneden naad weer dicht te trekken komt het goed).
De voering heet FORODO en is gevulkaniseerd op de band. De trommel moest ook mee om als tegenvorm te dienen. Dat klinken is behoorlijk achterhaald en op een gegeven moment gaan de klinken ook de trommel raken als je niet op tijd de voering vervangt. Nu is ie 8mm dik en die krijg ik niet meer opgeremd en mijn kleinzoon ook niet. Dus hoe dat vervangen moet worden is een probleem voor een generatie voering specialist die nog geboren moeten worden. De hele grap kost je 1600 Euro als je de demontage en montage en vervoer zelf doet waardoor je aardig in de buurt komt van dat metals stitching verhaal (1800 maar dan moet de forodo er nog om).

Plaats reactie