Brons motor te koop

alles over onderdelen voor bronsmotoren.
bv. aanbieden van onderdelen, onderdelen gezocht en hulp bij reparaties
Plaats reactie
Sjoerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2013, 15:09

Brons motor te koop

Bericht door Sjoerd » 12 aug 2013, 09:34

In ons woonschip in Amsterdam hebben we een brons motor die we er graag uit willen hebben,
Weet iemand die hierin geïnteresseerd is?

2cylinder diesel motor
nummer: 3120
pk 30
OMW 400
Comp 15,5mM

engine2repair
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:47

Re: Brons motor te koop

Bericht door engine2repair » 13 aug 2013, 04:58

Goedemiddag
Ik had veel belangstelling voor uw motor
ben zelf een brons fan vanaf me 18 jaar
En zou graag een brons als show motor willen hebben
wat wilt u er voor hebben en onder welke condities
met vriendelijke groeten
Johannes zwerwer

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Brons motor te koop

Bericht door John » 13 aug 2013, 06:17

Goedendag,

Showmotor, dat ding moet werken! Ingebouwd worden in een leuk scheepie en klappen met dat spul.
Kennissen genoeg die er een moord voor doen om hem in te bouwen in hun schip.
Wat is de conditie en toegankelijkheid van de motor? Is hij er makkelijk uit te hijsen? Kan er een Kraanschip (38 meter) langszij komen?

MVG John

barry
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2013, 15:10

Re: Brons motor te koop

Bericht door barry » 26 aug 2013, 21:21

Geachte forum bezoeker,

ik lees met enige verbazing de aanbieding en reactie.
Enerzijds bied Sjoerd schijnbaar met goeie bedoelingen de Brons aan maar volgt vervolgens niet de vraag van Dhr. Zwerwer op.....

De reactie van John gaat voorbij aan wat Dhr. Zwerwer er mee wil gaan doen. Uitgangspunt is om de moter te behouden voor de toekomst.
WEL in draaiende staat natuurlijk. Dhr. Zwerwer is in bezit van diverse motoren welke afgelopen weekend in de Bronsfabriek te bezichtigen waren.
Beroepsmatig weet hij waar hij over praat.

Anderzijds moet ik er aan toe voegen dat een showmotor vaak voor een breed publiek bested is en een Brons weggestopt in een schip vaak maar een klein "Eigen" publiek kent.
Een motor "klappen" laten maken zonder de historie en staat te kennen is vragen om schade.

Sjoerd, als je serieus bent hoop ik dat je Zwerwer belt en ik weet zeker dat je er uit komt.

Groet,
Barry

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Brons motor te koop

Bericht door John » 29 aug 2013, 07:19

Hallo,

En dit lees ik met enige verbazing en wil reageren op de reactie van ons nieuwste lid wat sinds kort ook op het forum actief is.
Schijnbaar is deze persoon het niet geheel eens met mijn reactie in het topic en wil zich hiermee mengen. Het enige wat ik heb aangegeven is dat ik het zonde vindt om zo’n motor op een karretje te zien ploffen op een tentoonstelling, terwijl er verschillende mensen op zoek zijn naar een dergelijke motor voor in hun schip. Deze schepen zijn vaak een museum opzich en ik vindt dat zo’n motor daar thuis hoort. Op een karretje staan er al zoveel en de toekomst van de machine....

Het argument dat een motor op een kar voor een breder publiek getoont kan worden is mogelijk waar, maar vaak liggen dergelijke schepen meer op tentoonstellingen en evenementen dan waar de bronsmotoren op karretjes draaien. Ik probeer zoveel mogelijk dergelijke evenementen te bezoeken en meestal kom ik alleen onderin de oude schuitjes de motoren tegen. Ook helaas veel gehermotoriseerde schepen wat ik altijd zonde vindt. Dus ja waar is het publiek breder??

Op een auto beurs zie ik ook het liefst een oude auto met originele motor in plaats van een modernere onder de kap en dan op het zelfde festival een motor die er eigenlijk in hoort, maar staat te lummelen op een karretje.
Het moge duidelijk zijn dat we weten waar we over praten en de machine in goede staat en condities zijn KLAPPEN laat maken. Bij ons doet hij dat al vanaf 1923 waarvan 57 jaar in de familie en nog geen verkeerde KLAP.

Het belangrijkste blijft uiteraard het bestaan van de motor en ik geloof dat de toekomst wel goed zit met deze kar. Nogmaals ik reageer alleen op de reactie van onze nieuwe Barry en geef mijn mening.

Met een vriendelijke groet,

John Christe

barry
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2013, 15:10

Re: Brons motor te koop

Bericht door barry » 06 sep 2013, 14:54

John , bedankt voor je tegen reactie Je mening accepteer ik en we zijn beiden van mening dat de motor behouden moet blijven.

Ben dan wel een nieuwe lid maar "lees" al een tijdje mee zonder actief mee te doen.
Ben tevens ook in bezit van een oud scheepje met bijbehorende motor en de meesten gaan heus wel serieus om met hun bezit.
Een enkele denkt dat een degelijk oude motor het eeuwige leven heeft en ik vatte je eerste reactie ook zo op.
Uit je laatste reactie kan ik het tegenovergestelde uitmaken.

Afijn , feit blijft dat de eigenaar zichzelf nog niet heeft gemeld (?).

Met vriendelijke groet,
Barry

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Brons motor te koop

Bericht door John » 10 sep 2013, 08:32

Hallo Barry,

Precies als de motor maar niet in het schrot verdwijnt is alles goed.
Oke wat voor scheepje heeft u en wat voor kar staat er in?

Nee het eeuwige leven hebben ze niet, maar met de juiste aandacht en bediening gaan ze nog lang mee hoor.

Met vriendelijke groet,

John

barry
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2013, 15:10

Re: Brons motor te koop

Bericht door barry » 11 sep 2013, 10:47

Hallo John,

Johannes Zwerwer is idd een kennis van mij en ik weet wat hij doet. Hij heeft op aanwijzing van mij een 2TA uit handen van een Schot kunnen houden. Deze motor draait nu op shows en ook op de bronsdagen. Waarschijnlijk heb je hem wel een keer gezien.

Ik zelf heb een kleine steilsteven slepertje geheel origineel maar met een 1938 Lister er in.
Deze gaat vervangen worden door een andere motor maar vind maar eens een mooi Bronsje....
ben nu bezig met het overhalen van een Kelvin K3 moter van 193.. die er eventueel in past.
Waarom Kelvin? omdat het voor die tijd een zeer vooruit strevende motor was. gestart op benzine met een dubbele
kamer in de kop. Minimale toerental 90 door de zeer lange slag. Sommigen zeggen dat het aan de uitlaat klinkt als een kleine Industrie.

Afijn ik ben er nog niet helemaal over uit en kijk en vraag overal of er nog wat leuks is.
Heb nog de tijd dus we zullen zien.

Groet,
Barry

Plaats reactie