2 S108
Geplaatst: 18 dec 2011, 19:48
Hallo allemaal,
Sinds 18-9-2010 ben ik bij toeval eigenaar geworden van een Samofa 2-S108.
Ik was op zoek naar een Rijsdijk keerkoppeling type OK4 met vertraging van 2 op 1.
Deze koppeling stond in onze opdrukker Vita Nova achter een Lister JP4 van 46 pk en daarvan was het vertraging gedeelte kapot gelopen.
Ja, dan ga je opzoek naar een vervanger of onderdelen.
Via marktplaats kwam ik een Rijsdijk OK3 tegen met de goede vertraging, dus maar eens contact opgenomen met de eigenaar.
Deze vertelde dat hij er ook nog een Samofa bij had en of dat wat voor mij was. De motor had hij helemaal gerevicveerd en was als nieuw.
Nou ja, aangezien ik ook liefhebber ben van oude motoren had ik daar wel oor voor.
Dus een datum afgesproken om dit alles te bezichtigen. 2 Dagen van te voren krijg ik een telefoontje dat de Samofa voor het eerst gedraaid
heeft na de revicie, maar totaal geen olie druk heeft ! ondanks dat alles vernieuwd was !
Op de afgesproken dag naar deze man toe en alles bekeken. De drijfstang lagers met de olie spuit gesmeerd, en de motor aan de gang.
En inderdaad helemaal geen oliedruk, helemaal niks , noppes niets !
Motor liep verder goed, dus maar snel weer stopgezet om schade te voorkomen.
De Rijsdijk koppeling bekeken en toen eerst maar eens over de prijs onderhandelt.
We werden het eens en alles gelijk maar meegenomen. Als het niks wordt had ik altijd nog een hoop (te dure) onderdelen !
Thuis gekomen de motor in mijn werkplaats gezet en de zijdeksels er afgehaald. Kleplichter omhoog en met de hand zit ik het vliegwiel te draaien.
Maar ja, er komt nergens olie te voorschijn. Op eens zie ik allemaal kleine luchtbelltjes uit de olie aanzuigbuis komen !!!
Dat kan normaal helemaal niet. Dus ik ga de motor de andere kant om draaien en na een paar minuten gaat de oliedruk meter omhoog en zie ik olie lopen.
Onderdelen boek eerst maar eens bestuderen, en dan blijkt dat de oliepomp een ronde pomp is die in het huis vast zit met een borgbout.
Als je de borgbout los draait kan de olie pomp een stukje draaien zodat de olie kanalen voor een ander opening zitten en ook in die stand kan je de pomp vast zetten.
Je kan deze motoren namelijk in een links of rechts draaiende uitvoering krijgen. De olie pomp is gelijk maar zit voor andere olie kanalen.
De vorige eigenaar heeft zich daarin vergist en zodoende kom je dan aan een Samofa.
Groeten,
Jimke Kamminga
Vegelinsoord
Sinds 18-9-2010 ben ik bij toeval eigenaar geworden van een Samofa 2-S108.
Ik was op zoek naar een Rijsdijk keerkoppeling type OK4 met vertraging van 2 op 1.
Deze koppeling stond in onze opdrukker Vita Nova achter een Lister JP4 van 46 pk en daarvan was het vertraging gedeelte kapot gelopen.
Ja, dan ga je opzoek naar een vervanger of onderdelen.
Via marktplaats kwam ik een Rijsdijk OK3 tegen met de goede vertraging, dus maar eens contact opgenomen met de eigenaar.
Deze vertelde dat hij er ook nog een Samofa bij had en of dat wat voor mij was. De motor had hij helemaal gerevicveerd en was als nieuw.
Nou ja, aangezien ik ook liefhebber ben van oude motoren had ik daar wel oor voor.
Dus een datum afgesproken om dit alles te bezichtigen. 2 Dagen van te voren krijg ik een telefoontje dat de Samofa voor het eerst gedraaid
heeft na de revicie, maar totaal geen olie druk heeft ! ondanks dat alles vernieuwd was !
Op de afgesproken dag naar deze man toe en alles bekeken. De drijfstang lagers met de olie spuit gesmeerd, en de motor aan de gang.
En inderdaad helemaal geen oliedruk, helemaal niks , noppes niets !
Motor liep verder goed, dus maar snel weer stopgezet om schade te voorkomen.
De Rijsdijk koppeling bekeken en toen eerst maar eens over de prijs onderhandelt.
We werden het eens en alles gelijk maar meegenomen. Als het niks wordt had ik altijd nog een hoop (te dure) onderdelen !
Thuis gekomen de motor in mijn werkplaats gezet en de zijdeksels er afgehaald. Kleplichter omhoog en met de hand zit ik het vliegwiel te draaien.
Maar ja, er komt nergens olie te voorschijn. Op eens zie ik allemaal kleine luchtbelltjes uit de olie aanzuigbuis komen !!!
Dat kan normaal helemaal niet. Dus ik ga de motor de andere kant om draaien en na een paar minuten gaat de oliedruk meter omhoog en zie ik olie lopen.
Onderdelen boek eerst maar eens bestuderen, en dan blijkt dat de oliepomp een ronde pomp is die in het huis vast zit met een borgbout.
Als je de borgbout los draait kan de olie pomp een stukje draaien zodat de olie kanalen voor een ander opening zitten en ook in die stand kan je de pomp vast zetten.
Je kan deze motoren namelijk in een links of rechts draaiende uitvoering krijgen. De olie pomp is gelijk maar zit voor andere olie kanalen.
De vorige eigenaar heeft zich daarin vergist en zodoende kom je dan aan een Samofa.
Groeten,
Jimke Kamminga
Vegelinsoord