Samofa 1S-108
Geplaatst: 31 jan 2015, 17:07
Beste leden,
Ik ben Eric 27 jaar en nieuw op dit forum.
Ik ben opgegroeid in de bagger op een droogzand zuiger.
En sinds de dag dat ik kon lopen al gek van de oude 1 cilinder motoren die bij ons op de bakken stonden voor de kleppen.
En dan nu eindelijk in het bezit gekomen van een Samofa 1s108.
Het Type plaatje.
Van de geschiedenis weet ik dat die als ankerlier motor op een schip heeft gestaan en dat de vorige eigenaar hem in de jaren 70 gekocht heeft.
Sinds dien heeft die al die jaren bij hem op pad gestaan met als doel ooit in een opduwer gebouwd te worden.
Ik zou dus de 3e eigenaar kunnen zijn.
Het is de bedoeling om de motor geheel op te knappen.
En in de toekomst in mijn beenakkervlet te bouwen.
Tot die tijd gaat die op een aanhanger voor de shows.
Helaas missen er een aantal onderdelen.
Zo ben ik opzoek naar een bijpassend oliebadfilter.
En een nieuw regulateur hendeltje.
De waterpomp.
Een aangebouwde keerkoppeling indien dat nog te vinden is.
Ook ben ik opzoek naar tekeningen en gegevens van deze motoren.
Ik heb inmiddels al wel de user manual gedownload.
Het lijkt me leuk hier af en toe een update te plaatsen van de voortgang.
Ik heb gisteren de motor open gehaald.
In carter stond nog schone olie.
Daarna met een camera via de klep in de cilinder gekeken en deze zag er als nieuw uit.
dus klein beetje olie op de cilinder gezet en hem met de hand aan het vliegwiel rond gegooid.
Ook de dieselpomp en leidingen gespoeld
Daarna de stoute schoenen aan getrokken en geprobeerd hem te starten.
Klep gelicht en gaan zwengelen en zo waar bij de 4e slag viel de klep dicht en paar groten klappen en hij liep.
Ook direct 3 bar olie druk.
Zodra ik het blok schoon en ontvet heb zal ik fotos ervan uploaden.
Update nog niet ontvet maar al wel de verf uit geprobeerd.
En filmpje van stationair lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=9518xVrKWAc
Update 14/42015:
Inmiddels de motor open gehad en een kleurtje gegeven.
Vanbinnen is die nog als nieuw.
En nu van buiten ook weer.
Ook voorzien van uitlaat.
Inmiddels ook een orgineel luchtfilter gevonden.
Nu ben ik nog opzoek naar een waterpomp,brandstoftank en keerkoppeling.
En reist mij de vraag of een koppeling van een 2 cilinder gaat passen.
gr Eric.
Ik ben Eric 27 jaar en nieuw op dit forum.
Ik ben opgegroeid in de bagger op een droogzand zuiger.
En sinds de dag dat ik kon lopen al gek van de oude 1 cilinder motoren die bij ons op de bakken stonden voor de kleppen.
En dan nu eindelijk in het bezit gekomen van een Samofa 1s108.
Het Type plaatje.
Van de geschiedenis weet ik dat die als ankerlier motor op een schip heeft gestaan en dat de vorige eigenaar hem in de jaren 70 gekocht heeft.
Sinds dien heeft die al die jaren bij hem op pad gestaan met als doel ooit in een opduwer gebouwd te worden.
Ik zou dus de 3e eigenaar kunnen zijn.
Het is de bedoeling om de motor geheel op te knappen.
En in de toekomst in mijn beenakkervlet te bouwen.
Tot die tijd gaat die op een aanhanger voor de shows.
Helaas missen er een aantal onderdelen.
Zo ben ik opzoek naar een bijpassend oliebadfilter.
En een nieuw regulateur hendeltje.
De waterpomp.
Een aangebouwde keerkoppeling indien dat nog te vinden is.
Ook ben ik opzoek naar tekeningen en gegevens van deze motoren.
Ik heb inmiddels al wel de user manual gedownload.
Het lijkt me leuk hier af en toe een update te plaatsen van de voortgang.
Ik heb gisteren de motor open gehaald.
In carter stond nog schone olie.
Daarna met een camera via de klep in de cilinder gekeken en deze zag er als nieuw uit.
dus klein beetje olie op de cilinder gezet en hem met de hand aan het vliegwiel rond gegooid.
Ook de dieselpomp en leidingen gespoeld
Daarna de stoute schoenen aan getrokken en geprobeerd hem te starten.
Klep gelicht en gaan zwengelen en zo waar bij de 4e slag viel de klep dicht en paar groten klappen en hij liep.
Ook direct 3 bar olie druk.
Zodra ik het blok schoon en ontvet heb zal ik fotos ervan uploaden.
Update nog niet ontvet maar al wel de verf uit geprobeerd.
En filmpje van stationair lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=9518xVrKWAc
Update 14/42015:
Inmiddels de motor open gehad en een kleurtje gegeven.
Vanbinnen is die nog als nieuw.
En nu van buiten ook weer.
Ook voorzien van uitlaat.
Inmiddels ook een orgineel luchtfilter gevonden.
Nu ben ik nog opzoek naar een waterpomp,brandstoftank en keerkoppeling.
En reist mij de vraag of een koppeling van een 2 cilinder gaat passen.
gr Eric.