Samofa SH 85

Gesloten
Nout
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2018, 18:54

Samofa SH 85

Bericht door Nout » 05 mar 2018, 21:45

Hallo Samofa liefhebbers,

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik sinds kort de trotse eigenaar ben van een Samofa SH85.
Dit is mijn eerste stationaire motor en waarschijnlijk niet de laatste. Het was mijn kleinzoon (5 jr) die tijdens het bezoek aan een tractor show op het idee kwam om een "motortje" aan te aanschaffen. Zelf heb ik oude Schlüter tractor en daar toeren we regelmatig mee rond. Ik heb op internet gezocht naar stationaire motoren van Nederlandse makelij. Dat is nog niet zo makkelijk, de motor moet niet te groot zijn maar wel te betalen. Op marktplaats werd een Samofa SH 85 aangeboden, bij mij in de buurt, dus ik ben op een zaterdag gaan kijken. De motor was compleet, weinig gebruikssporen, en had een goede compressie. Thuis de brandstofleidingen schoongemaakt en eerst voorzichtig rondgedraaid waarna er bij de verstuiver al meteen diesel kwam. Leidingen vastgedraaid en wederom voorzichtig rondgedraaid. Al snel kwam er donkere rook uit de uitlaat dus dat zag er goed uit. Omdat de motor niet op een frame staat zijn we vanwege de veiligheid gestopt met draaien. Zoals gezegd: het ziet er goed uit maar voordat de motor aangeslingerd gaat worden gaat er eerst een tijdelijk frame onder.

Hierbij de gegevens op het typeplaatje:
No 80499
EPK 6
OMW/MIN 1500
BOUWJAAR 1955

De motor is nog voorzien van een universeel typeplaatje. Op de bovenste regel is het type er met de hand ingeslagen, bij jongere motoren is het type op het plaatje gedrukt.
Ik heb inmiddels ook de originele Nederlandse onderdelen catalogus uit 1955 en een handleiding op de kop getikt plus een Ezatzteilliste van de Hatz types E80 - E85.

Tot zover deze post, wordt vervolgt.

Ps. heb afgelopen weekend een Bernard W1 op de kop getikt, weliswaar geen Samofa, maar toch...besmet met het virus.

Met vriendelijke groet,
Nout

Gesloten