archiefmateriaal werf Van der Beldt

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
vd172hb
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2008, 08:48

archiefmateriaal werf Van der Beldt

Bericht door vd172hb » 16 jan 2008, 09:25

Goeiedag,
Ik ben nieuw hier, dus zal me eerst even voorstellen: de naam is Henk de Boer, woonplaats Volendam. Ik ben geen techneut van professie, maar wel altijd bezig met bootjes (met name in de botterwereld) en daarnaast behoorlijk geboeid door oude scheepsmotoren. De kiem voor die interesse werd gelegd in mijn kinderjaren: mijn vader had een viskotter, waarin de eerste jaren een driecilinder Bolnes van 240 pk heeft gedraaid.

Een kennis van mij blijkt te zijn getrouwd met een nazaat van Van der Beldt, van de gelijknamige voormalige scheepswerf uit West-Grafdijk. Hij bleek nog een flinke stapel archiefmateriaal van z'n "schoon-opa" op zolder te hebben. Ik heb dit sinds gisteren in bruikleen.

Het gaat in grote lijnen om de volgende zaken:
    geïllustreerde prospectussen, verkoopfolders en prijslijsten van vele motorenfabrikanten, voor benzine-, ruwolie-, gloeikop-, dieselmotoren, van ca. 1924 tot ca. 1936
    offertes voor motorleveranties aan de werf
    enkele rijksvergunningen tot het aankopen van schaarse goederen (hout en staal) van 1947-1949
    enkele bouwvergunningen tot het bouwen van schepen


Motorenmerken o.a.: Stork, Industrie, Kromhout, Fivet, Berkel, Bolnes, Fairbanks, ABC, Lister, Blackstone, Albin, Penta, Bolinder, Junckers, MWM, Deutz.

Mogelijk is bij jullie belangstelling voor sommige van deze stukken. Eventueel kan ik dingen inscannen en hier publiceren.
Ik zal komende week een inventarislijst opstellen, zodat jullie kunnen zien of er iets van je gading bij is.

De orginele stukken blijven eigendom van mijn kennis dus daar kan ik je niet aan helpen.

Met vriendelijke groet,
Henk de Boer

jb.west
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2011, 07:03

Re: archiefmateriaal werf Van der Beldt

Bericht door jb.west » 08 jun 2011, 18:14

Is deze site nog actueel? Wat is er vandaag nog beschikbaar van de ABC motoren, voor scans of
fotocopy, om in bewaring te nemen of zelfs om aan te kopen?
De belangstelling voor ABC wordt deze dagen aangescherpt vermits de firma, nog steeds in
bedrijf te Gent-België, binnen enkele jaren - 100 jaar bestaat.
Met vriendelijke groeten
Jean Westerlinck

Plaats reactie