Brons 2TL

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
vincent
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2007, 18:32

Brons 2TL

Bericht door vincent » 20 mar 2008, 12:06

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Vincent Codee en ik ben eigenaar van de motorsleepboot POLARIS.
De POLARIS is in 1939 gebouwd bij de werf VAHALI in Gendt ( GLD ) voor A de Groot Czn's Aanneming en Zandleverings maatschappij te Bloemendaal als KALIWAAL 19. Het kloppende hart van de boot was een BRONS 2 TL. Jammer genoeg is deze in de loop der jaren vervangen door een Mercedes en later in 1993 door een DAF.
Na de sleepbootdagen van 2007 is het idee ontstaan om te kijken of het een haalbare kaart was om weer een Brons in de machinekamer te krijgen.
Mede dankzij Ad die mij van info heeft voorzien en misschien een beetje bemiddeling, en zeker John de oude eigenaar van de luxemotor RACHELLI, waarvoor allebei dank, hebben we in januari van dit jaar de 2TL uit de machinekamer van de RACHELLI gehaald.
Afbeelding

Donderdag ochtend 10 januari vroeg zijn Harm en ik vertrokken richting Harlingen om aan de klus te beginnen.
Rond 10 uur zijn we aanboord van de RACHELLI. Na eerst het een en ander bekeken te hebben besloten we om maar te beginnen met de nodige onderdelen los te gaan halen om een idee te krijgen hoe de tijdsplanning uit zou komen.
Alles ging boven verwachting makkelijk en we kunnen zeggen dat we donderdag tegen de avond al redelijk veel los hadden zoals de koelwater leidingen, luchtleidingen compressor oliekoeler enz. Het enige wat wat tegen zat was 1 bout van de uitlaatflens op de knalketel maar na de nodige kruiolie en wat tedere woorden en wat gepast geweld kwam deze toch ook los.
Afbeelding

Vrijdag eerste werk naar de werf om het een en ander te bespreken. ons idee was daar de RACHELLI behoorlijk verbouwd zou worden, de stuurhut werd vervangen en de voorroef zou geheel verwijderd worden dat we dan een opening in het machinekamer-ruimschot konden maken en de motor via het ruim eruit halen. De werf bleek dezelfde gedachte te hebben dus dit werd het plan van aanpak.
Om het een en ander wat sneller te doen gaan hebben Harm en ik de betimmering van de voorroef eruitgesloopt en 2 uur later was deze leeg. Goede warming up!!
Nu eerst wat losse onderdelen zoals startlucht fles en leidingen en compressor de mk uitgehesen en in de aanhanger. De werf kon nu beginnen aaan het weg branden van de stuurhut en voorroef. Het mk-ruimschot werd ook gelijk op 2 puntjes na losgebrand.
Afbeelding
Deze avond kwam de versterking, namelijk mijn wederhelft Mascha en Martijn vd B om te helpen.

Zaterdag verder met het loshalen van de onderdelen wat allemaal voorspoedig ging en moet zeggen met 3 paar handen gaat het best snel. Wat ons problemen op zou gaan leveren was de verbinding tussen motor en schroefas, dat dachten wij.
Harm en ik in de achterroef onder de vloer en eigenlijk bleek dit helemaal geen probleem te zijn want ook deze bouten en moeren waren net zo gangbaar als in de mk zelf.
Nadat dit klusje geklaard was verder in de mk. Het verwijderen van de knalketel ook hier was het vele handen maken licht werk zeker met behulp van een kettingtakel.
Afbeelding
Nu was het wel weer tijd voor een biertje.

Zondag reste ons niet meer dan de fundatie bouten losmaken en dan stond de motor helemaal los. Je raad het waarschijnlijk al ook deze waren allemaal gangbaar!!
De rest van de dag zijn we onderdelen aan het uitzoeken geweest die bij de motor horen.

Maandag ochtend vroeg vertrekken Mascha en Martijn weer richting huis voor werk en school. Harm en ik weer naar het schip toe waar vandaag het mk-ruimschot eruit gehaald wordt. Na de laatste 2 stukjes doorgebrand te hebben zweefde deze ook het schip uit en hadden we een mooie opening om de motor eruit te hijsen. We vonden het verstanding om toch de motor maar wat schoon te maken voor het transport, we hadden echt Hollands weer met veel hemelwater, om geen oliespoor te trekken van Harlingen tot Aplhen a/d Rijn.

Dinsdag ochtend is het zover om ongeveer 09.30 is de kraan ter plaatse en na wat overleg met de kraan machinist en de situatie bekeken te hebben gaan we eraan beginnen. Alles gaat voorspoedig, eigenlijk nog beter dan we hadden durven hopen en omstreeks 10.15 hing de motor in de kraan naast het schip.
Afbeelding
Nu nog even 20 min gewacht op de vrachtwagen die de motor naar het transport bedrijf zou brengen. Hier werd hij overgeladen op een andere oplegger die het transport de volgende dag zou doen naar Alphen.
Harm en ik vertrokken deze middag nog richting huis om de aanhanger te legen. Harm moest woensdag weer werken dus we hebben het mooi op tijd gered.

Woensdag ochtend richting Alphen alles in gereedheid brengen. om ongeveer 10.30 kwam de vrachtwagen aan.
Afbeelding
Voor de koffie geen werk dus eerst even een bakkie en alles even doorspreken.
Na nauwkeurig en beheerst kranen van Sybe ( vrachtwagenchauffeur ) stond de motor op zijn tijdelijke fundatie al zoveel als mogenlijk de werkplaats in.
Om ongeveer 17.30 stond de motor binnen op z'n voorlopige plek.
Nu was het tijd voor een biertje om het geslaagde eerste deel van het project te vieren.

Wybe-M
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2006, 15:55

Re: Brons 2TL

Bericht door Wybe-M » 04 apr 2008, 22:21

Vincent, geweldige klus. Mooi verhaald!

Plaats reactie