ms. Damsterdiep

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

ms. Damsterdiep

Bericht door misterbrons » 01 nov 2011, 19:54

Het ms. Damsterdiep is door de reisverhalen inmiddels een begrip geworden op het praathuis.
Vele lezers zullen het ongelooflijk vinden dat zo'n schip met een oude Brons zulke reizen kan maken.

Misschien eens goed om het hele verhaal te vertellen.

Korte beschrijving ms. Damsterdiep, luxe motor 1925
Het motorschip Damsterdiep werd gebouwd in Wirdum (Gr.) bij de werf A. Apol, in Appingedam voorzien van een BRONS-motor 1D25 en begin 1926 afgeleverd voor rekening van de heer Bakker uit Loppersum.
Er werd hoofdzakelijk in de noordelijke provincies gevaren met wat er voorhanden was (oa. turf en grind) maar ook met cellulose naar Amersfoort.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto's staan Harm Bakker en zijn vrouw.

Het schip is een aantal malen verkocht, de laatste 40 jaar alleen aan schippers die voor hun plezier voeren, oa. een bruggewachter in Leeuwarden en iemand in Sneek, die het schip vooral voor de kant had liggen.
Dit is één van de belangrijkste redenen dat de oorspronkelijke BRONS-motor nog steeds in het schip staat.
De Brons is een 1D25, een 1-cilinder 25 pk. viertakt “bakjesknapper”.
Er is volgens de stamkaart, die bij de motor hoort, in 1942 een overmaat zuiger in gegaan. Toen was de huidige schipper nog niet eens geboren!

Afbeelding
Als ms.Harmonie in Sneek. (eigenaar W de Vries)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deze foto's zijn net voor de koop in 1995 gemaakt (voor de verbouwingen)
Zoek de verschillen!

1995- Op weg naar Rotterdam met de nieuwe eigenaren Ruud en Anneke
Afbeelding
hier nog als ms.Harmonie
(foto via Martin Hummel gekregen)

De huidige eigenaren, Ruud en Ann hebben het schip sinds december 1995.
Ze hebben het in de oude staat gebracht en gehouden en maken flinke reizen in Nederland, België en Frankrijk.
De reisverslagen op de BRONS-site maken dat wel duidelijk.

Een klassieke luxe motor als deze is niet echt zeldzaam, wel zeldzaam gaaf.
Bijzonder is ook dat de oorspronkelijke onverdieselde BRONS er nog in staat en dat die gemiddeld zo’n 4 á 500 uur per jaar draait zonder noemenswaardige problemen.

Plaats reactie