GIET-STUKKEN

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
Jaap Beetsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:30

GIET-STUKKEN

Bericht door Jaap Beetsma » 14 okt 2012, 19:56

Onlangs hoorde ik dat BRONS uniek was omdat ze een eigen gieterij hadden.
Maar INDUSTRIE maakte toch ook zijn eigen gietstukken ... toch ... ?

Jaap Beetsma, slb. <FEINT>.

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door misterbrons » 17 okt 2012, 16:13

Jaap Beetsma schreef:Onlangs hoorde ik dat BRONS uniek was omdat ze een eigen gieterij hadden.
Maar INDUSTRIE maakte toch ook zijn eigen gietstukken ... toch ... ?


Hallo Jaap

Wat is uniek? dat is de vraag.
Motoren bouwen is een heel ander vakgebied dan een gieterij runnen. Bij Brons zijn ze een gieterij begonnen omdat er rond 1910 ontzettend veel problemen waren met de kwaliteit van het gietwerk waardoor lange wachtijden ontstonden.
Later werd de dochter van Jan Brons, Aagtje, het hoofd van de gieterij. Zij was subliem hierin.
Nadat de gieterij van Brons was gesloten kwam het gietwerk weer van toeleveranciers.......met alle problemen die ze vroeger ook hadden.

Hoe dat bij de Industrie ging kan ik niet precies zeggen. Volgens mij hadden die geen eigen gieterij en werd het gietwerk gedaan door Gieterij Asselbergs in Bergen op Zoom. (bron=wikipedia)

Misschien zijn er nog lezers die een aanvulling hebben?

giedi
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jan 2011, 21:35

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door giedi » 21 feb 2013, 09:17

Volgens mij is de gieterij bij Brons afgebrand.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door Henk Huisman » 01 sep 2013, 09:27

De gieterij is niet afgebrand.
Wel heeft er rond 1977 brand gewoed in de kantine welke toen boven de wasruimte in de gieterij was gelegen.
Bij een brand in de Repro afdeling in 1978 heeft het kantorendeel van de oude fabriek indertijd veel waterschade opgelopen. Met name kopieën van de monteursrapportage en kopieën van gezonden nota's zijn toen deels vernietigd.

In augustus 1983 maakte de directie het volgende bekend;
Er is besloten, na wijs beraad met de commissarissen en grootaandeelhouder NOM, de gieterij activiteiten van Brons Industrie te beëindigen, waarmee er plusminus 30 arbeidsplaatsen komen te vervallen. De slechte resultaten over een reeks van jaren, het ontbreken van financiële middelen voor noodzakelijke investeringen en tegenvallende resultaten ook weer in '83, in een sterk teruglopende markt, zijn de redenen voor deze overweging geweest. Ook zorgvuldige bestudering van mogelijkheden voor de toekomst, mede gezien de slechte marktsituatie, geven onvoldoende verbetering te zien, zodanig dat binnen de eerstkomende vijf jaren voor de gieterij enig rendement te verwachten was.

De gieterij is ontmanteld en daarna gesloopt.

De bedrijfsmotor van de gieterij, een EA, drijft nu de vijzel aan in museumgemaal "De Hoogte".

Bron: Van Bakjesknapper tot Turbodiesel Blz. 114 en, uit eigen waarneming.
Laatst gewijzigd door Henk Huisman op 21 sep 2013, 06:24, 3 keer totaal gewijzigd.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door Henk Huisman » 02 sep 2013, 04:26

Uit de Telegraaf van 10-01-1977

Motoren fabriek ten dele verbrand
Van een onzer verslaggevers APPINGEDAM, maandag
Attente verpleegsters van het verzorgingstehuis „Solwerd" hebben voorkomen dat de Brons motorenfabriek in Appingedam een prooi van de vlammen werd. Zij ontdekten zaterdagmorgen tegen halfzeven vuur in de kantine, waar personeel de avond ervoor een kaartavond hadden. De vuurhaard kon door de snel gealarmeerde brandweer van Appingedam spoedig worden geïsoleerd, waarmee werd voorkomen dat de brand zich uitbreidde naar het laboratorium en de productiehallen. De kantine, het kantoor en de toiletten brandden geheel uit.

En een jaar later was het weer raak;

Uit het Vrije Volk van 25-09-1978

Fabrieksbrand
APPINGEDAM - Bij Brons Motorenfabriek NV in Appingedam heeft brand in het weekend voorlopig voor enkele honderdduizenden guldens schade aangericht. Een afdeling van het bedrijf brandde uit, andere liepen roetschade op.

Info gevonden via www.kranten.kb.nl

jooptervelde
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013, 15:39

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door jooptervelde » 04 sep 2013, 08:53

Ik heb van 1974 tot 1979 in de gieterij gewerkt.
Ik was verantwoordelijk voor de kwaliteit van het gietwerk, de samenstelling van de diverse soorten en voor het laboratorium.
Ik heb vanaf het begin de ontwikkeling van het nodulair gietwerk meegemaakt.
Dit was nodig voor het frame van de TD.
We hebben toen 2 nieuwe rotende vlamovens geïnstalleerd ter vervanging van de oude koepelovens.
Later hebben we ook nog het niet-magnetische gietijzer ontwikkeld voor de RUB motoren.

De kantine boven de kleedruimte van de gieterij is afgebrand.
Ook de ruimte waar de koffie werd gezet is afgebrand.
Het kantoortje van de gieterij heeft daarbij waterschade opgelopen.
Tijdelijk is dit toen gehuisvest in een van de modellenloodsen.
Later is alles hersteld,
Alleen de kantine is verplaatst naar de nieuwbouw en op de kleedruimte is een schuin dak geplaatst.

jooptervelde
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013, 15:39

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door jooptervelde » 05 sep 2013, 06:47

Dat de gieterij gesloten is was een politiek spel van de nom. De gieterij in Heerenveen moest open blijven en al het werk krijgen. De resultaten van de gieterij van brons zijn toen kunstmatig verlaagd ten gunste van de fabriek.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door Henk Huisman » 05 sep 2013, 10:21

Dat verhaal had ik ook al eens gehoord van Tj. Maatjes. (Decennia geleden alweer)
(Ik was toen veel jonger en heb de opmerking van Tjeerd toen nog geïnterpreteerd als zijnde een uitdrukking van frustratie)
Ik heb er echter nooit bewijzen van gezien noch personen in functie er over horen spreken.

Overigens was het avontuur met gieterij Heerenveen slechts van korte duur, er was veel te veel afkeur.
Zo kan ik me herinneren dat een vliegwielverzwaring tbv. rederij Beck meerdere keren moest worden gegoten omdat telkens de draaier een stofmasker op moest ten gevolge van het vele zand!

Feit blijft dat er veel te weinig orders binnen kwamen in die jaren, dat meer dan de helft van het bedrijfsresultaat werd verdiend met after sales service en onderdelen verkoop terwijl er mondjesmaat nieuw product in de markt werd gezet alwaar dan in de toekomst service aan verleend kon worden alsook onderdelen geleverd.

Enige persberichten uit die tijd;

29-08-1981 Nieuwsblad van het Noorden

Arbeidsinspectie weigert korter werken bij Brons
De Arbeidsinspectie in Groningen heeft de arbeidstijdverkorting, die voor de gieterijafdeling van Brons Motoren in Appingedam was.aangevraagd, afgewezen. Volgens: de inspectie zijn er geen dringende redenen om de 32 werknemers op de gieterij bijna zestig procent minder te laten werken. Brons had de werkverkorting per 31 augustus aangevraagd voor een periode van zes weken. Zoals gemeld hebben de problemen bij dé gieterijafdeling geen invloed op de overige afdelingen van het bedrijf. Onlangs verklaarden vertegenwoordigers van het bedrijf dat Brons een goede toekomst tegemoet gaat. Gisteren was niemand van de directie bereikbaar voor commentaar op de afwijzing door de arbeidsinspectie.
Een woordvoerder van de Industriebond FNV zei dat de bond geen aanleiding ziet zich met de problemen op de gieterij te bemoeien. Brons kan volgens hem tegen het besluit van de Arbeidsinspectie in beroep gaan.

En deze is illustratief voor die periode;

22-12-1983 Nieuwsblad van het Noorden

China biedt goede vooruitzichten op herstel economisch en diplomatiek terrein Coalitie krakeelt over niet doorgaan 2e Taiwan-order
Van onze redactie binnenland
DEN HAAG — Scherp verdeeld zijn de regeringsfracties CDA en VVD in de Tweede Kamer over het besluit van het kabinet-Lubbers de Rotterdamse scheepswerf Wilton Fijenoord geen vergunning te geven voor de levering van vier duikboten aan Taiwan. Het CDA steunt. de beslissing, de VVD is er fel tegen! en wil dat het besluit wordt teruggedraaid. Maar de kans daarop is niet groot nu de fracties van PvdA en D' 66 hebben verklaard het kabinet te zullen steunen.
Taiwan zegt verrast te zijn door het besluit: „de handel tussen Nederland en Taiwan kan er onder lijden". De Chinese zaakgelastigde was gisteren van mening dat de beslissing heel goede vooruitzichten biedt op volledig herstel van de diplomatieke banden tussen Nederland en.de Volksrepubliek en op betere economische betrekkingen.
In Rotterdam zei voorzitter Etman van de Ondernemingsraad van Wilton-Fijenoord dat nu „zonder twijfel een einde komt aan het voortbestaan van de scheepswerf. Volgens hem worden tenminste 2100 werknemers van de werf er de dupe van, plus vele duizenden anderen van toeleveringsbedrijven elders in Nederland tot aan Appingedam (Brons-motoren). Om de huidige opdracht van twee duikboten te aldus Etman, is 250 miljoen gulden nodig. Hij verwacht niet dat het kabinet-Lubbers dit geld beschikbaar zal stellen.De directie van de noodlijdende scheepswerf Wilton-Fijenoord praat vandaag met het ministerie van Economische Zaken over de financiering van de bouw van de onderzeeboten voor Taiwan. Ook voor de Koninklijke Maatschappij De Schelde die goede relaties onderhoudt met Taiwan kan, de maatregel gevolgen hebben voor een ketelbouworder die de KMS spoedig uit Taiwan hoopte binnen te slepen. Het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond is teleurgesteld over het besluit. De bij Wilton-Fijenoord betrokken vakbonden hebben met „grote schrik" kennis genomen van „vooral de eenzijdigheid van het besluit". Morgen houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over de duikboten-kwestie. Alle fracties zullen het kabinet dan vragen in elk geval maatregelen te nemen om het voortbestaan van Wilton-Fijenoord veilig, te stellen. De vier grootste fracties willen verder dat de regering financieel garandeert dat de twee door Taiwan bestelde boten kunnen worden afgeleverd. Het kabinetsbesluit is volledig bepaald door de Nederlandse verhouding tot China, dat Taiwan beschouwt als opstandige provincie. CDA-minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) heeft daarmee een overwinning behaald op VVD-minister,Van Aardenne (Economische Zaken) en andere VVD-ministers. Ook CDA-minister van Financiën Ruding zou voor levering zijn geweest. Van Aardenne wijst er in zijn brief in de Kamer op dat door het kabinet (Van Agt) in 1981 is gezegd dat de toen verleende exportvergunning „eenmalig" was. „Daardoor zijn bij China verwachtingen gewekt," aldus Lubbers gisteren op zijn persconferentie. Die belofte was volgens de premier politiek, maar na de gewekte verwachtingen, luidde zijn uitgangspunt tegenover China „een man een man, een woord een woord"

En nog weer later wordt er zelfs een proces tegen de staat aangespannen ivm. vermeende toezeggingen voor compensatie orders ivm. het niet mogen leveren van de motoren voor de nieuwe Walrus onderzeeërs voor de KM. De reden was dat zowel de NOM als de huisbankier de verdere financiering hiervan afhankelijk hadden gemaakt. Het proces werd verloren.
Uiteindelijk zijn die investeringen in CNC machines en pand er toch gekomen.

En misschien zat het volgende ook nog wel in het achterhoofd van de bestuurders;

Opmerkelijk bericht uit 1977.

09-04-1977 Het Vrije Volk

VMF-Stork zet door: minstens 600 ontslagen
(Van onze sociaal-economische redactie)
AMSTERDAM - De machinefabrieken VMF-Stork zetten het ontslag voor tenminste 600 werknemers door, ondanks een verhoogd steun-aanbod van Economische Zaken en verzet van de vakbonden. Niet uitgesloten is, dat daar nog eens ongeveer 300 ontslagen bij zullen komen. Ook over Stork-Werkspoor- Diesel (1500 werknemers in Amsterdam, 750 te Zwolle en 100 in Weesp) voert VMF al enige tijd gesprekken met Economische Zaken. De vakbonden vinden dat er moet worden gestreefd naar één nationale dieselmotoren-industrie. Zij denken daarbij aan Stork-Werkspoor, Brons Motoren in Appingedam (350 werknemers), de (Brons) Motorenfabriek, "De Industrie" in Alphen aan de Rijn (150 man) waarvan de sluiting inmiddels al is aangekondigd, en Bolnes (250 werknemers) bij Krimpen aan de IJssel. Volgens de Industriebond NVV wil de VMF de motorenfabrieken wel overdoen aan de Staat, maar voelt ze niet voor samenwerking met Brons en Bolnes.

Het volledige artikel is terug te vinden op kranten.kb.nl

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: GIET-STUKKEN

Bericht door brons_ad » 13 sep 2013, 19:16

Leuk om te lezen hoe er weer een hoop info beschikbaar komt over de gieterij en de brandjes.

Kreeg van Klaas Donselaar ook nog een mailtje:

--------------
Beste mensen.

Samen uit zoeken . Ineens onstaat er een rumoer om hoeveel branden er geweest zijn in de giererij.

Hout in brand voor afdekking gietoven 19 juni 1970
Afdeling kernmakerij 22 febr 1971
Stapel cokesbriketten in brand 15 mei 1974
Kantine brand (oplettende verpleegsters) 1977
Dak en zolder in afdelingen Repro, magazijn en service 23 sept 1978

Misschien komen de mensen van het praathuis er nou uit of moet het daar naar toe
Volgen mij zit ik er geen dag naast. Klaas Donselaar

Plaats reactie