Brons 1d9

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Roy Bos

Brons 1d9

Bericht door Roy Bos » 29 aug 2006, 16:43

hallo ik ben vanplan mijn Brons 1D9 bakjes knapper uit mijn opduwer tehalen en dan eens goed onderhanden te nemen omdat hij toch nog wel veel lekage punten heeft en dat zou ik willen verhelpen door nieuwe pakkings en rubberen o ringen aleen is mijn vraag wie heeft toevallig wat technische informatie van een brons 1D9 of andere handige tips en informatie bladen ,voor ik mijn motor helemaal uitelkaar heb en schoon gemaakt heb is mijn brein mischien zo aangetast dat ik niet meer weet hoe het ook nog maar zat :roll: :cry:

ik wacht op reactie alvast bedankt
Roy Bos
Opd: History Brons 1D9 Bakjes knapper

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

sleutelgeheugen

Bericht door misterbrons » 30 aug 2006, 20:17

Ik zelf maak tijdens het sleutelen veel gebruik van de digitale camera.
De foto's kosten niets en je kan er heel veel maken uit diverse hoeken.
Daarnaast is een opschrijfboekje ook niet verkeerd.
Werk in stappen en maak foto's van de stukken wat je wilt demonteren en blijf foto's maken tijdens de demontage indien nodig.
Tevens kan je met merkstreepjes of een klein centerpuntje bepaalde onderdelen ten op zichte van elkaar coderen.
Maak daar dus ook foto's van!
Zoals je zelf al schrijft laat je geheugen je weleens in de steek, vooral als de klus wat langer duurt, denk dus niet zo van.."dat is toch logisch, of dat weet ik nog wel als het zover is..".
Ga voor zekerheid.
Hou ook een logboek bij van de klus waar je in opschrijft wat je gedaan hebt en wat voor maatvoeringen ed. je tegen kwam.
Doe er eventueel een klein tekeningetje bij.
Gebruik ook eventueel de tekeningen en handleiding van je motor indien voorhanden.

Ga voor zekerheid!
Geloven is goed maar controleren is beter!

reactie Roy

1d9

Bericht door reactie Roy » 06 sep 2006, 18:01

haha nou ik bedoel het niet zo dat dat ik niet hele maal goed bij ben hoor maar vaak als je ergens mee begint om uitelkaar te halen en een half winter weer tijd hebt om het weer in elkaar te zetten is het meestal weer even denken hoe et toch ook nog maar zat en mischien schrik je zo van de weinig of veel slijtage dat je denkt van waarom heb ik hem er uit gehaald en mischien wel van nou gelukkig dat hij eruit is nou even goed aan pakken :D maar bedankt voor de tip nou nog de nodige informatie bladen en afstellingen zien te vinden en mischien heeft er ook nog iemand een boekje thuis liggen met diktes van lagers ringetjes enz ?

nou ja ik zal overal fotos van maken en ik zet er wel een paar van op de cite als het zo ver is

Groetjes
Roy Bos Op. History

Roy Bos

groot onderhoud 1D9

Bericht door Roy Bos » 10 nov 2006, 21:13

Afbeelding

Zo als jullie het mischien vernomen hebt buiten is het weer wintertijd aan het worden dus tijd voor een grondig onderhoud van de opduwer en de
motoren.

Afbeelding

ook bij ons is het nu zo ver gekomen

Afbeelding

Het gaat om de Brons 1D9 uit de opduwer History, ik heb een uur zonder smeer olie gevaren en dat is de brons een beetje slecht bekomen.
hij rookte veel uit het carter ( teken van vast zitten de zuigerveeren)
weinig kracht om aan te krijgen en weinig snelheid.
We hebben het drijfstang lager gemeten en het bleek dat er 1,5 mm speling op het lager zat, tijd voor een operatie dachten wij.

Afbeelding

nu zijn we zover dat de cilinder er af is blijken daar krassen in te zitten Ik stuur je zo af en toe nog wel even wat foto`s met een verhaaltje daarbij.

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Roy Bos
Opduwer History
Groningen

Gast

Bericht door Gast » 23 nov 2006, 19:35

veel succes!!!

jakob v bekhoven.
opd kobus
(mastroos antonie2)

Roy Bos

vervolg groot onderhoud 1D9

Bericht door Roy Bos » 04 dec 2006, 08:56

Nou we zijn al weer een stukje verder gekomen een aantal lagers hebben wat schade opgelopen en de zuigerveren zijn ook niet nieuw meer er waren 2 bouten van de hoofd lagers erg slecht waarvan we 1 zo kapot trokken met een sleutel.

Afbeelding

en nou hebben we 1 probleem aan gezien we de drijfstang er ook maar uit willen halen moetten we of het vliegwiel of de achterkant van de
keerkoppeling er af halen aleen de keerkoppeling wil er niet best af ( die
sattalietten.)
Dus daar zijn we nu wat mee aan het probeeren

Afbeelding

Afbeelding

Mocht er iemand zijn die een beter idee heeft......dan hoor ik dat graag.

Groetjes Roy Bos
Opd history
Groningen

Roy Bos

vervolg onderhoud 1D9

Bericht door Roy Bos » 08 dec 2006, 19:19

we hebben van de week wat gesleuteld en nu is ook de keerkoppeling er af, eigelijk is zelfs de krukas uit het blok nu zit aleen de nokken as er nog in.

Afbeelding

Afbeelding

van het weekend wil ik proberen om het vliegwiel ook van de krukas af
tehalen en dan
kunnen we de as en de lagers aan pakken

Afbeelding

Groetjes Roy Bos
Opd. History
Groningen

Plaats reactie