Zwavelarme diesel, kan dat met onze motoren?

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Onrust
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mar 2006, 15:55

Zwavelarme diesel, kan dat met onze motoren?

Bericht door Onrust » 31 mei 2010, 11:08

Vanaf januari 2011 wordt er alleen nog maar zwavelarme diesel geleverd bij het bunkerstation. De zwavel die er dan is uit gehaald heeft/had een smeerende werking in motoren, die is er dan dus niet meer. Hoe zit dat met onze motoren? Er schijnt een additief (EN590) te zijn die ter compensatie gebruikt kan worden. Wie kan hier iets meer over te zeggen?
Klaas Jan en Didi, Groningen
Luxe motor M.S. Onrust
Bouwjaar 1929 - 152 ton - 30m x 5m
Bronsmotor 2DC - 40 pk

Cees
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2010, 19:37

Re: Zwavelarme diesel, kan dat met onze motoren?

Bericht door Cees » 31 mei 2010, 20:39

Zwavelarme diesel is in alle gevallen beter voor een dieselmotor.
De toegevoegde additieven die de smerende werking van zwavel vervangen is gewoon goed.
Anders waren er allang problemen geweest met de moderne common rail (pompverstuiver) dieselmotor.
Weet wel dat die inspuitdrukken tegenwoordig al naar de 2000 bar gaan.
Het is zelfs zo dat je in dergelijke motoren geeneens de klassieke gasolie moet gebruiken.

Een ander groot voordeel is dat er door die zwavelarme diesel bij deelbelasting de motor minder vervuild.
Vooral de klassieke dieselmotor, en daar reken ik niet alleen de langzaamlopers onder maar ook de oudere snellopers als de DAF, FORD, KROMHOUT e.d.is eigenlijk alleen geschikt voor volbelast draaien. Dan pas komt de verbrandingstemperatuur op een waarde waarbij de zwavel verbrandt.
Een ieder zal wel eens aan zo'n "Jordaankruiser" aangesukkeld zijn waarbij de overbemeten DAF 575 met een respectabel aantal draaiuren op de teller zo'n 800 toeren draait.
Bij windstil weer prikkelt die zure uitlaatgassen gewoon in je neus....... Allemaal onverbrande zwavel.

De beste milieumaatregel die ooit genomen is, en je (oude) motor blijft schoner.

MVRGR Cees van Dijk.

Onrust
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mar 2006, 15:55

Re: Zwavelarme diesel, kan dat met onze motoren?

Bericht door Onrust » 03 jun 2010, 07:42

Bedankt Cees voor je geruststellend antwoord. Heb op de site van de NoorderSchippers, http://www.noorderschippers.nl , een artikeltje geschreven over dit onderwerp en daarbij een verwijzing gemaakt naar jouw antwoord in dit Praathuis.

Klaas Jan Wind
Klaas Jan en Didi, Groningen
Luxe motor M.S. Onrust
Bouwjaar 1929 - 152 ton - 30m x 5m
Bronsmotor 2DC - 40 pk

Plaats reactie