tikkie in de Brons?

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

tikkie in de Brons?

Bericht door brons_ad » 13 mar 2013, 21:04

Ms. Damsterdiep met 1D25 1-cil. BRONSmotor, vliegwiel spieën vernieuwen

Met de Damsterdiep wordt veel gevaren en de laatste tijd ontstond er een TIKKIE dat me niet aanstond.
Het was een onbestemd geluid, eerst een enkele tik, later een dubbele tik bij elke arbeidsslag. Als je de brandstof eraf haalde was het weg.
Diverse mensen heb ik er naar laten luisteren zonder resultaat wel met veel veronderstellingen. Eén man (hij heeft zo’n grote 6-cilinder tweetakt op een trailer…je weet wel) dacht dat de vliegwielspieën los zouden zitten.
En ja: na terugkomst in Rotterdam voor een winterperiode heb ik de krukas klem gezet en ben aan het vliegwiel gaan sjorren…………….ruimte, niet veel, je moet denken aan een paar tienden van millimeters of zo, maar toch!!

Afbeelding
1. flens in mk. schot

De scheepsbouwers uit 1925 hadden bedacht dat je bij het vliegwiel moet kunnen dus er zit een flens met bouten in het machinekamerschot.
Maar hoe krijg je die spieën eruit na 88 jaar?
Door in de kop een M8 draad te maken en met een inwendige trekker de zaak er subtiel uit te trekken!

Afbeelding
2. M8 trekgaten geboord.

De spieën zijn licht taps, de eerste zit erin met de dikke kant eerst, de tweede zit andersom en je slaat ze op elkaar vast met een flinke handhamer

Afbeelding
3. de oude spieën.

De nieuwe spieen zijn op een freesbank gemaakt, ze moeten natuurlijk goed passen!!
De zaak zorgvuldig gemonteerd, kleppen gesteld, olie ververst, filters schoon, lucht gedraaid, smeren........en gáán met die ouwe kar!!!

Afbeelding
4. de nieuwe spieën zitten erin.

En het resultaat???
Het TIKKIE is weg en de motor loopt prima. En een stap dichter bij de volgende Frankrijkreis.
We wensen iedereen een mooi vaarseizoen.

Ruud en Ann, ms. Damsterdiep

Plaats reactie