Kielkoeling

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Kielkoeling

Bericht door John » 29 aug 2013, 06:51

Hallo,

Wij gaan binnenkort droog met ons schip en willen de koeling aanpassen. De brons is nu met buitenboordwater gekoeld, wat enige nadelen heeft, waar wij van af willen. We gaan overstappen naar kielkoeling, een ringleiding onder het schip door, maar de vraag voor ons is hoe lang moet deze pijp zijn. We hebben een aantal eenvoudige berekeningen gevonden en toegepast, maar eigenlijk zijn deze voor snel lopenende diesels. Deze motoren mogen een redelijk hoge water aanvoer temperatuur hebben, zomaar 50 graden. Omdat de brons met oog op de oliekoeler zo koud mogelijk moet zijn en wij niet graag voor verassingen komen te staan, wil ik vragen wie hier ervaring mee heeft. .

Volgens onze berekening en een aanname van 2 duimse pijp, komt de lengte op 10 meter. Echter is dit voor een snelloper, waarvan het rendement lager licht, dus meer warmte afgeeft. echter is wel het koelwater veel warmer bij deze motoren (80-90graden) en hierdoor geeft het sneller zn warmte af aan het buitenwater (grotere delta P). Wij willen dus 50 graden water uit sturen en eigenlijk rivier temperatuur terug met zo min mogelijk pijp. Misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan ons zo vertellen wat de lengte ongeveer moet zijn met een 2 duimer.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

John Christe

roy-history
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 feb 2007, 17:58

Re: Kielkoeling

Bericht door roy-history » 10 sep 2013, 18:20

Hallo,

wij hebben bij onze 3 DC (60pk) 2 bloklandkoelers gemonteerd,
het koelsysteem loopt nu als volgt,

het water komt van buiten binnen de boot in en loopt dan via de waterfilter (wierpot) door de oliekoeler langs de waterpomp naar
een bloklandkoeler die doorgelust is met de andere bloklandkoeler vervolgens gaat het water weer naar buiten.

het binnen systeem is als volgt geworden.
het water gaat vanuit een nieuw expansietankje naar een extra waterpomp, vanuit de pomp gaat het dan door de binnenmantel van beide bloklandkoelers naar de motor toe, op de uitgang van de motor kun je bij de cilinders kranen open en of dicht draaien om de juiste koelwater tempratuur te behalen, het water loopt dan weer door naar het expansie tankje,

bij volvermogen van de motor wordt het water max 60 graden.

met buiskoelling heb ik verder geen ervaring.

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Kielkoeling

Bericht door John » 11 sep 2013, 06:35

Hallo Roy,

Bedankt voor je reactie.
Ja ik heb jullie systeem gezien in Vianen, we zijn toen aan boord geweest en hebben het er nog over gehad tijdens jouw leuke rondleiding.
Op zich vind ik het een mooi systeem en werkt het super. Het wordt in de zeevaart veel toegepast en in de binnenvaart zie ik het ook steeds vaker toegepast worden. Veel jachten draaien er ook al langer mee. Ik vind het alleen jammer dat je toch weer buitenboord water naar binnen haalt met alle nadelen die daaraan verbonden zijn. Zo heb je het waterfilter wat onderhoud nodig heeft en kan falen als je in vuil water vaart met bijvoorbeeld kroos of bagger als het ondiep is en in de winter weer kans op bevriezing, wat de hele installatie kan slopen. Nog een punt vind ik de ''moderne'' koelers in de oud bollige machinekamer, maar dit is goed weg te stoppen uiteraard.
Jullie komen aan de 60 graden. Hele mooie temperatuur denk ik. Moderne diesels, groot en klein, draaien allemaal op 80-90 graden en vroeger was 45 graden de max staat in onze brons handleiding. Wij gaan ook richting zestig met ons thermostaatje denk ik.
Een ringleiding is mischien veel werk en heeft ook niet het eeuwige leven, maar je heb geen buitenboordwater binnen en kan antivries toevoegen waardoor het complete systeem is beschermd. Geen grote warmtewisselaars in me altijd te kleine machinekamer haha. Ook geen kans op vervuiling door vuil in buitenboordwaterkoper en kan met één pomp af, origineler en minder onderhouds/ storings gevoelig.

Nee wij willen een ringleiding alleen zoeken meer informatie over dit hele gebeuren en/of iemand die hier mee vaart of ervaring mee heeft.

Bedankt en met vriendelijke groet,

John Christe

Plaats reactie