Brons D25 koelwaterlekkage

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Baron van Pallandt
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2014, 08:23

Brons D25 koelwaterlekkage

Bericht door Baron van Pallandt » 12 jan 2014, 19:53

Beste mensen,

Wij zijn een scouting vereniging uit Scheveningen en hebben een Katwijker als wachtschip. Dit schip heet de Stormvogel en ligt op de Kagerplassen. We varen nog steeds met veel plezier met een onverdieselde (dus met orginele verstuiverbak) Brons D25.

In de zomer begon de Brons spontaan koelwater aan de bovenkant te lekken. Zie het filmpje: https://www.sugarsync.com/pf/D7937872_76734765_6544360. Dit gebeurde vrijwel direct aan het begin van een lange dag varen en gedurende de gehele verdere dag. Op de terugweg echter was er geen sprake van de lekkage, en de paar opvolgende tochten ook niet.

Toch zit het ons niet helemaal lekker. Heeft iemand een verklaring voor deze eenmalige lekkage?

met vriendelijke groet,

Allard

Haagse Waterscouts - Baron van Pallandtgroep

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Brons D25 koelwaterlekkage

Bericht door John » 13 jan 2014, 12:04

Hallo Allard,

Ik denk dat je afdekplaat van de koelwatermantel gelekt heeft en dit later weer dicht is gaan zitten met vuil of roest. Ik zou zelf de plaat even lichten en kijken of de pakking nog intact is en of er geen delen gecaviteerd zijn. Het is opzich niet zo veel werk en je weet gelijk waar je aan toe ben.
Het kan ook nog een risico met zich mee brengen. Als het water uit het deksel lekt en tussen de klephuizen door sijpelt, kan het door een toevallig openstaande klep op de zuiger terecht komen. Hierdoor kan niet alleen veel schade door roest ontstaan, maar ook met starten waterslag veroorzaken met kromme drijfstangen, gebroken krukassen of cilinders, kortom allemaal ellende als gevolg. Staat een voorbeeld van een dergelijk voorval op het forum.

Met vriendelijke groet,

John Christe

Plaats reactie