Bronzen lagering

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Ben Bucx
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2015, 20:34

Bronzen lagering

Bericht door Ben Bucx » 27 nov 2015, 15:36

Beste Bronsliefhebbers,
Een aantal jaar geleden ben ik tegen een zeer oude wagenwielen draaibank aan gelopen, ik kon er ook letterlijk niet omheen.
Deze machine werd gebruikt om houten wagenwielen onderdelen te maken of te bewerken maar ook om grote radiusen te draaien tot 800 mm voor bv volhouten sturen (schepen en voortuigen etc etc.)
Naast de machine en haar hulpgereedschappen kreeg ik er ook er een stuk historie bij en de naam van een "machinist" die er nog aan gewerkt heeft, en deze heb ik al een aantal gebelt voor info. Helaas ontbreekt nog de naam van de fabrikant van de machine maar ooit hoop ik ook deze boven water te halen.
Na transport naar Den Bosch en reiniging werd er gekeken naar de technisch staat van de machine, deze was minder, de verstelbaren hoofdas was behoorlijk ovaal en lagerbus waar de hoofdas in loopt, ook slecht evenals de bronzen lagering.
Plus nog vele andere mindere kleinheden.
Omdat de machine een volwaardige en weer een werkzame plek krijgt in de werkplaats besluit ik tot revisie, (ben houtrestaurateur van beroep) dit samen samen met een goede vriend die vele aspecten van het metaal bewerken beheerst.
Vele onderdelen hebben we gehad, er is een nieuwe hoofdas gemaakt, en een nieuwe lagerbus, de bronzen lagers zijn opgehaald met de aanvang tot het inschrapen van de bronzen lagers voor de lagerbus. Toen overleed mijn vriend plots. En het project lag stil voor een lange tijd.
Een aantal maanden geleden heb ik het weer opgepakt, de machine moet af en waar zitten de technische problemen: de bronzen lagers die geschraapt moeten worden of anders bewerkt. Ik was begonnen met het schrapen hiervan, blauwen van het geheel en weghalen van de aftekening.
Toch ben ik niet technisch genoeg en heb geen mogelijkheden meer tot het meten van het geheel.
In de club is veel ervaring lees ik en mogelijk heeft iemand tips, een bedrijf, of is er een ander manier (kotteren) om het geheel te bewerken.
Kortom dat de machine weer kan functioneren waarvoor die gemaakt is.
Bij gevoegd een aantal foto`s van de bank.
Elke tip waardeer ik, dank en groet,

Ben Bucx
Den Bosch

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Bronzen lagering

Bericht door brons_ad » 27 nov 2015, 17:12

De foto"s die erbij horen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TimDD
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2015, 19:45

Re: Bronzen lagering

Bericht door TimDD » 28 nov 2015, 20:43

Hallo Ben

Ik zag via ad op facebook je bericht over de bronzen lagers van je hout draaibank.

Bij ons in het bedrijf hebben we wel vaker dit soort lagers nieuw gemaakt voor oude draaibankjes en andere assen.
De wijze waarop we dan te werk gaan is een bronzen buis doorzagen vlak frezen en dan aan elkaar solderen, je zou denken dan is het toch weer een buis? ja klopt maar nu een gedeelde buis.
omdat alles nu vast aan elkaar gesoldeerd zit kun je de lagers gewoon draaien op een draaibank en op deze manier alles in 1 keer opmaat maken.
nadat alles gedraaid is soldeer je de helfden weer van elkaar los en heb je dus een gedeeld lager.

wat je zelf aan aangaf is kotteren ook een oplossing wat dan wel een punt is is dat je het hele frame op een freesbank op zal moeten spannen om de kotter bewerking uit te voeren.

In je fotos zie ik dat de lagers wel erg geel ogen voor bronzen lagers, wat erg belangrijk is is dat het wel echt brons is en geen messing wat door sommige mensen nog wel is verward word.
brons is namelijk een smerend materiaal en messing is dat niet, wat als resultaat kan hebben het vreten van het materiaal en als gevolg soms zelf vastlopen.
op een foto is het moeilijk te zien wat voor materiaal het is maar voor je er veel werk aan hebt misschien een puntje om te controleren.

Mocht je een bedrijf zoeken wat een en ander voor je zou kunnen betekenen kwa draaien frezen en andere metaal dingen verwijs ik je natuurlijk graag naar het bedrijf waar ik werk. Een klein machinefabriekje met 3 werknemers en alle machines inhuis en particulieren zijn vanharte welkom.
Machinefabriek Krul BV
Leimuiderdijk 477A
2156MX Weteringbrug
http://www.krul-bv.nl
071-3315744

ik hoop dat ik het kunnen helpen
gr tim

Ben Bucx
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2015, 20:34

Re: Bronzen lagering

Bericht door Ben Bucx » 29 nov 2015, 15:11

Hallo Tim,
Bijzonder dank voor je reactie dit brengt me zeker verder. Ik zal na moeten kijken en vragen of het lagerbrons is of messing
hier heb ik niet aan gedacht!
Maar tevens had ik wel vraag aan je of anderen, als je de lagerschalen pas maakt zijn op de as en je monteert deze kun je dan zien of het geheel in lijn ligt? Want stel hier zou iets in zitten van een maatvoering verschil.
Met groet,

Ben

TimDD
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2015, 19:45

Re: Bronzen lagering

Bericht door TimDD » 21 dec 2015, 19:35

Hallo

Het is inderdaad bij het extern op maat maken van de lagers niet cker dat alles in lijn komt te zitten. wel kan je er meestal vanuit gaan dat de lagerhuizen bijna altijd in 1 opspanning en dus ook in lijn zijn nabewerkt om de maten voor de lager schalen te maken.

Het stuk waar de lagers in zitten is namelijk een gietstuk en id dus wel degelijk bewerkt om er voor te zorgen dat de lager schalen er netjes inpassen.

gr tim

Plaats reactie