Revisie reductor brons 2ea

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
TimDD
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2015, 19:45

Revisie reductor brons 2ea

Bericht door TimDD » 21 dec 2015, 20:12

Ik zal me even snel voorstellen voor ik mijn verhaal over de revisie van de reductor kast en en enige keerkoppeling onderdelen schrijf

ik ben Tim Goeijenbier geboren in 1987 en machinebankwerker van beroep in een klein machinefabriekje in Weteringbrug,
Afgelopen najaar 2015 heb ik samen met mijn vrouw sleepboot kolonien gekocht van de de oude eigenaar maarten loos.
in de kolonien staat een brons 2 ea en zo ben ik in de sociale media rondom brons terecht gekomen.
omdat ik weinig tot geen echte technische info over de onderdelen van de aandrijving heb kunnen vinden op internet wil ik de info die ik heb gevonden en dingen die ik heb gedaan iig delen op dit forum zodat als er nog is iemand wat wil doen aan een reductie kast diegene misschien iets heeft aan deze info.
een nadeel voor jullie als lezende partij ik ben een slechte gebruiker van punten en kommas en mijn zinsopbouw zal soms ook wat krom zijn, ik heb wel veel fotos gemaakt van mijn werkzaamheden dus miss dat dat verhelderend is bij mijn miss soms wazige verhaal.


Wij hebben de kolonien gekocht met een defecte aandrijving de brons motor zelf zou wel goed lopen alleen de keerkoppeling en de reductiekast waren uit het schip verwijderd omdat deze gerepareerd moesten worden.
Afbeelding
het schip en de reductie kast heb ik dus ook appart van elkaar opgehaald en toen ik alles in de werkplaats had liggen begon het grote puzzelen met onderdelen en tekeningen.
Afbeelding
het probleem waarom de keerkoppeling met daaraanvast de reductor uit het schip zijn gehaald was omdat het er al een tijdje problemen waren met de remband hiervoor is het hele stuk aandrijving er al een keer eerder uitgeweest en toen niet stevig genoeg gerepareerd.
ook is er bij deze reparatie een pakking van de reductiekast vervangen door een 3 mm dikke alluminium plaat en een paar klodders vloeibare pakking. doordat de kast van de reducto water gekoeld is is helaas de alu plaat gaan rotten en is het koelwater heel mooi zo tussen alle lagers en tandwielen gelopen.
hierdoor zijn alle lagers aangetast en alle tandwielen behoorlijk vies.
Afbeelding
Mijn eerste uitdaging was dus om alles schoon te maken en een verse set lagers bij elkaar te zien te krijgen.

word vervolgt

Plaats reactie