keerkoppeling 3d

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Dennis
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2018, 13:11

keerkoppeling 3d

Bericht door Dennis » 30 sep 2018, 16:12

Dag allemaal,
begin dit jaar heb ik het scheepje sint jansplaat gekocht met daarin een Brons 3d motor (verdieseld).
Helaas zijn de typeplaatjes verwijderd van alle delen van de aandrijflijn.
De aandrijflijn lijkt mij origineel +- 1924.
De motor loopt prima maar het euvel is dat de keerkoppeling niet prettig werkt;

bij normaal gebruik schiet hij uit zijn stand en bij keren/achteruitvaren smoort hij de motor zodat deze uitvalt.

Kan iemand mij de weg wijzen wat er mis is?

{url} https://www.youtube.com/watch?v=xSSYg4XdLhQ

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: keerkoppeling 3d

Bericht door brons_ad » 07 okt 2018, 19:12

Op facebook heb ik de vraag ook maar even geplaatst.

Inmiddels al paar reacties:

Arend Jan Hagen - Remband te strak ? is altijd goed geweest heeft alleen heel lang stil gelegen

Arend Jan Hagen - Of oorzaak roest, ben vaak wezen kijken bij deze boot en 10 jaar terug een keer mee geweest varen

Erik Stolk - Heeft hij een vrij? Of moet je de remband strak zetten om hem in z'n vrij te houden?

Dennis
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2018, 13:11

Re: keerkoppeling 3d

Bericht door Dennis » 10 okt 2018, 19:22

Bedankt voor de reactie,

History scheepje is van de laatste jaren niet helemaal bekend voor mij maar vermoedelijk niet mee gevaren daar het mogelijk tussen verkopers lag.

Dus in antwoord op Arend Jan Hagen; ja goed mogelijk.

Regel 2 Arend Jan Hagen ; roest.. ik zie geen roest aan de buitenzijde , nou heb ik de olie van de keerkoppeling vervangen door een dikkere olie aangeprezen door andere sites, Ik heb de juiste instructies reeds verkregen via dit forum, en ik voldoe. (lange stilstand lijkt me steeds meer oorzaak)

Erik Stolk; Ja ik heb een vrij. maar dan trekt het schip naar rechts, de schroef blijft ligt draaien in vrij wat mij normaal lijkt.

Arend Jan Hagen, Heb je meer aanbevelingen of kan je mij contacten mbt dit euvel?

Ik zou je zeer dankbaar zijn.

mvg dennis de kler

Dennis
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2018, 13:11

Re: keerkoppeling 3d

Bericht door Dennis » 10 okt 2018, 19:23

Bedankt voor de reactie,

History scheepje is van de laatste jaren niet helemaal bekend voor mij maar vermoedelijk niet mee gevaren daar het mogelijk tussen verkopers lag.

Dus in antwoord op Arend Jan Hagen; ja goed mogelijk.

Regel 2 Arend Jan Hagen ; roest.. ik zie geen roest aan de buitenzijde , nou heb ik de olie van de keerkoppeling vervangen door een dikkere olie aangeprezen door andere sites, Ik heb de juiste instructies reeds verkregen via dit forum, en ik voldoe. (lange stilstand lijkt me steeds meer oorzaak)

Erik Stolk; Ja ik heb een vrij. maar dan trekt het schip naar rechts, de schroef blijft ligt draaien in vrij wat mij normaal lijkt.

Arend Jan Hagen, Heb je meer aanbevelingen of kan je mij contacten mbt dit euvel?

Ik zou je zeer dankbaar zijn.

mvg dennis de kler

Plaats reactie