van Berkel

verhalen over de Deutz-Brons, van Berkel ea. motoren die volgens het Brons verstuiverbak systeem werken.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

van Berkel

Bericht door brons_ad » 07 feb 2006, 09:03

Nu Deutz-Brons inmiddels op dit forum in volle gang is wil ik ook graag een stukje over van Berkel gaan plaatsen. Eens kijken wat dit gaat op brengen:

We gaan starten met een e-mailbericht wat ik enige tijd geleden heb gehad.
----------------
Via een kennis kreeg ik uw site over scheepsmotoren te pakken. Mijn vader voer in Rotterdam bij de firma Hatenboer/Neptunis. Deze firma leverde drinkwater aan zeeschepen. De Maas V een zusterschip van de Christiaan Huijgens werd geschikt gemaakt om 220 ton water te bergen. De firma was blijkbaar gecharmeerd van de scheepsmotoren van Berkel's Patent. In de Maas V was een drie cilinder motor geplaatst. Ik voer als jongste zoon van de kapitein O. Stienstra in de vacanties mee en ruik nog de aangename geur van de machinekamer. Nu zoek ik een foto van de scheepsmotor. Een groot deel van mijn jeugdherinneringen hebben met dit schip te maken. Ik ben bezig die op te schrijven. Delfshaven is het gedeelte waar dit allemaal afspeelt. Ik hoop dat u mij een tip over een boek van Berkels patent kunt geven, of museum kunt noemen.
Hoogachtend Jaap Stienstra
----------------

Afbeelding
foto van een 2 cilinder in het scheepvaartmuseum in Groningen

gijs

van berkel's patent....reparatie tot het end

Bericht door gijs » 07 feb 2006, 22:04

Zo rond 1958 waren we een vracht grond uit Vinkeveen aan het lossen in de Parkhaven in Rotterdam. Het duurde mij eigelijk wat te lang en bij de machinefabriek lag een schuit waar ze aan het repareren waren. Nieuwsgierig als ik ben besloot ik daar een kijkje te nemen.
Er stond een gigantische Van Berkel in en de monteur was druk bezig.
Toen die gestart werd en eenmaal liep was het geluid niet echt mooi...taf.taf.taf.klabam.klabam.taf.taf...enz
Een tijd later kwamen we de zelfde schipper tegen op de maas, een hoop kabaal maar d'r zat geen fut in......de eenden zwommen hem gewoon voorbij.
Van Berkel's Patent..ellende zonder end.
en
Van Berkel's Patent ... reparatie tot het end.
De 2 varianten die je regelmatig hoorde onderweg.

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

3 cilinder van Berkel

Bericht door misterbrons » 04 mar 2006, 14:08

Voor de liefhebber een foto van een 3 cilinder
Let maar eens op de uitvoering.
Open nokkenas
alle cilinders hebben een luchtstartklep en 3de stoterstang
de staande trommel op de voorgrond is de regelateur
Afbeelding

Plaats reactie