Tjalk Dankbaarheid met Deutz-Brons SBRrMZ 7
Geplaatst: 25 feb 2008, 18:53
In Weekblad Schuttevaer nr. 8 van 23 februari 2008 staat in de rubriek 'De erfenis' een verhaal over de Groningse tjalk Dankbaarheid van Dirk Bruin met een 2 cylinder Deutz-Brons 7 serie aan boord (uit 1918).
Via http://www.schuttevaer.nl kun je gratis deze krant ophalen/bekijken.
Onderstaand het fotootje dat erbij stond van de motor.
In het verhaal staat dat deze Deutz is afgekeken van Brons. Niks is minder waar. Deutz had een licentie op het patent van Jan Brons. Deze eiste daarbij wel dat de naam Brons in de motornaam voor moest komen, daaruit resulteert o.a. de Br in het serietype SBrMZ 7. S staat voor Schiff en Z voor Zwei.
Ook staat er dat : 'de diesel liep in een aparte ruimte op de kop met een eigen klep tussen de in- en de uitlaatklep'
Met die eigen ruimte voor de diesel zal het 'bakkie' bedoeld zijn. Volgens mij is de derde klep bedoeld voor de startlucht bij het starten en niet voor de diesel.
Via http://www.schuttevaer.nl kun je gratis deze krant ophalen/bekijken.
Onderstaand het fotootje dat erbij stond van de motor.
In het verhaal staat dat deze Deutz is afgekeken van Brons. Niks is minder waar. Deutz had een licentie op het patent van Jan Brons. Deze eiste daarbij wel dat de naam Brons in de motornaam voor moest komen, daaruit resulteert o.a. de Br in het serietype SBrMZ 7. S staat voor Schiff en Z voor Zwei.
Ook staat er dat : 'de diesel liep in een aparte ruimte op de kop met een eigen klep tussen de in- en de uitlaatklep'
Met die eigen ruimte voor de diesel zal het 'bakkie' bedoeld zijn. Volgens mij is de derde klep bedoeld voor de startlucht bij het starten en niet voor de diesel.