Straatsburg en Marne-Rijn kanaal , juli 2006

Verhalen die betrekking hebben op langere reizen waarin de Bronsmotor een hoofdrol speelt. Dan kan een reis zijn die in het verleden is gemaakt maar ook een reis die op dit moment op het forum is te volgen.
Plaats reactie
Ome Gijs
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jun 2006, 19:52

Straatsburg en Marne-Rijn kanaal , juli 2006

Bericht door Ome Gijs » 28 jul 2006, 09:26

Dit jaar ben ik met de caravan (de boot kon helaas niet mee!) weer eens wezen kijken bij het Marne Rijn kanaal in Frankrijk.
Na alle verhalen en avonturen van Ruud en Anneke met ms. Damsterdiep ga je het ook heel anders bekijken en zie je pas wat voor kunststukjes deze kanalen zijn.
Het ging mij deze keer vooral om de schepenlift bij Arzviller die in 1969 gereed kwam en toen in één keer 17 sluizen verving met een totaal hoogteverschil van 44 meter.
Waar anders een dag over werd gedaan om deze sluizen te paseren doet men nu in ongeveer 20 minuten.
In de beginjaren waren er vooral trekschuiten die met handkracht, trekpaard of treintjes werden voortgetrokken.

Afbeelding

Van de oude sluizentrap is niet zoveel meer over, onderhoud is er niet meer aan de route. Sluisdeuren zijn kapot of zelfs helemaal verdwenen.
De sluiswachterswoningen zijn vaak nog wel bewoond.

Afbeelding

Afbeelding

De schepenlift is een touristische atractie geworden, het is er altijd wel druk.
Rondvaartboten en recreatievaart is eigelijk waar het om gaat, de beroepsvaart maakt eigelijk geen gebruik meer van de kanalen.
Nu nog wat foto's van de lift:

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik daar was kreeg ik gewoon zin om met een opduwer een paar weken lang zo'n kanaal te varen. Het is zo verschrikkelijk mooi daar!
Wie weet komt het er nog eens van!

-------------------------
Jan Robert is ook een forumlid en woont in Straatsburg op een Hagenaar met een echte 2EA Bronsmotor.
Zijn schip heeft de naam: "Tristan da Cunha".
Toen ik toch in Straatsburg was heb ik hem kunnen bezoeken.
Op een prachtige locatie vlakbij "Petite France" ligt zijn schip in de rivier de "Ill"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie