schepenliften in Belgie
Geplaatst: 18 okt 2008, 20:53
Afgelopen week was ik een paar dagen herfstvakantie aan het houden in Belgie.
Al heel lang stond op mijn lijstje een bezoek aan de schepenliften in de buurt van Charleroi.
De oudste liften zitten in het Centrumkanaal en bestaan uit 4 liften die de totale hoogte van 4 keer 17 meter overbruggen.
Het zijn hydraulische liften die dus met waterkracht werken dmv. de wet van Archimedus.
Zeer indrukwekkend als je ziet dat de principes bij deze liften al voor het jaar 1900 werden toegepast.
De lift bestaat uit 2 bakken van 50 meter bij 5,8 meter en 3,15 meter diep.
In die bakken staat ongeveer 2,4 meter water waardoor de bakken dus ongeveer 1100 ton wegen.
Elke bak rust op een zuiger met een diameter van 2 meter die in een met water gevulde cilinder schuift , de cilinder heeft een diameter van 2,06 meter en een lengte van 19 meter.
De 2 cilinders zijn dmv. een leiding en een afsluiter met elkaar verbonden en werken dus als communicerende vaten.
In de bak die boven staat laat men ongeveer 30 cm water extra erin lopen waardoor de bovenste bak dus 75 ton zwaarder wordt dan de onderste.
Bij het openen van de afsluiter stroomt het water naar de andere kant waardoor de ene bak zal dalen en de andere zal stijgen. De bovenste bak zal nu ook beneden aan komen doordat hij 75 ton zwaarder was als degene die beneden stond.
Heel slim en doordacht principe, aangepast door ing. Clarck
lift 3
uitvaren bovenin lift 3
lift 2
lift 1 is in onderhoud na het ongeval wat in 2002 is gebeurd.
Het totale hoogteverschil wat met deze vier liften wordt overbrugd is dus zo'n 65 meter.
Het grote voordeel van dit systeem is het waterverbruik, bij gewone sluizen zou je wel zo,n 30 sluizen nodig hebben die allemaal een gigantische hoeveelheid water nodig hebben om te werken. Dit water is vaak niet aanwezig zodat er gezocht is naar een zuiniger systeem.
De eerste lift is uit 1888 en het kanaal was in 1917 klaar om bevaren te worden.
Al heel lang stond op mijn lijstje een bezoek aan de schepenliften in de buurt van Charleroi.
De oudste liften zitten in het Centrumkanaal en bestaan uit 4 liften die de totale hoogte van 4 keer 17 meter overbruggen.
Het zijn hydraulische liften die dus met waterkracht werken dmv. de wet van Archimedus.
Zeer indrukwekkend als je ziet dat de principes bij deze liften al voor het jaar 1900 werden toegepast.
De lift bestaat uit 2 bakken van 50 meter bij 5,8 meter en 3,15 meter diep.
In die bakken staat ongeveer 2,4 meter water waardoor de bakken dus ongeveer 1100 ton wegen.
Elke bak rust op een zuiger met een diameter van 2 meter die in een met water gevulde cilinder schuift , de cilinder heeft een diameter van 2,06 meter en een lengte van 19 meter.
De 2 cilinders zijn dmv. een leiding en een afsluiter met elkaar verbonden en werken dus als communicerende vaten.
In de bak die boven staat laat men ongeveer 30 cm water extra erin lopen waardoor de bovenste bak dus 75 ton zwaarder wordt dan de onderste.
Bij het openen van de afsluiter stroomt het water naar de andere kant waardoor de ene bak zal dalen en de andere zal stijgen. De bovenste bak zal nu ook beneden aan komen doordat hij 75 ton zwaarder was als degene die beneden stond.
Heel slim en doordacht principe, aangepast door ing. Clarck
lift 3
uitvaren bovenin lift 3
lift 2
lift 1 is in onderhoud na het ongeval wat in 2002 is gebeurd.
Het totale hoogteverschil wat met deze vier liften wordt overbrugd is dus zo'n 65 meter.
Het grote voordeel van dit systeem is het waterverbruik, bij gewone sluizen zou je wel zo,n 30 sluizen nodig hebben die allemaal een gigantische hoeveelheid water nodig hebben om te werken. Dit water is vaak niet aanwezig zodat er gezocht is naar een zuiniger systeem.
De eerste lift is uit 1888 en het kanaal was in 1917 klaar om bevaren te worden.