de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Verhalen die betrekking hebben op langere reizen waarin de Bronsmotor een hoofdrol speelt. Dan kan een reis zijn die in het verleden is gemaakt maar ook een reis die op dit moment op het forum is te volgen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 05 sep 2009, 19:54

Weer naar Frankrijk met de Damsterdiep. Reis 5

Proloog:

Afbeelding
1 vertrek uit Rotterdam.

Als je met je schip uit Rotterdam vertrekt op 3 juli 2009 en je bent op 5 augustus in Maastricht, kun je geloof ik stellen dat het reistempo laag is.
Weliswaar ging de reis via oa. Gouda, Maarssen, Almere-haven, Coevorden en Almelo maar toch…..!
In ieder geval een aardig begin van onze vijfde frankrijkreis, we kunnen het een aanloop noemen.

Afbeelding
2 mooi koppie!

Vóór we vertrekken wordt er nog veel werk verricht, de grootste klus is wel het opnieuw pas maken van het zuigerpenlager van onze oude 25pk. BRONS uit 1925.
Cilinder en cilinderkop zijn bij dit type motor uit één stuk gemaakt, geloof me als ik zeg dat dat stuk ijzer zwaar is!!
En die handel moest er echt eerst af om bij de rest te komen….
(Verder technische bijzonderheden zijn op aanvraag te verkrijgen bij de machinist.)

Afbeelding
3 beetje uit elkaar.

In 2009 is ook de nieuwe Binnenvaartwet in werking getreden, met de details daarvan zal ik jullie niet vermoeien.
Wel veel gehannes, veel gedoe, veel geregel, speciaal omdat we naar het buitenland gaan en eigenlijk niemand weet hoe de nieuwe regels daar uitgelegd zullen worden.
Na een scheepskeuring (bij EFM, onze prima verzekering met goeie tips) sprokkelen we onderweg een aantal zaken bij elkaar: een extra dompelpomp, een tweede reddingboei, twee automaties opblaasbare reddingsvesten, een bordje waar precies op vermeld staat hoe je drenkelingen redt, een paar stickers met: “verboden te roken” en “gasolie”, een complete verbanddoos en nog wat zaken.
Net op de grens van Nederland en België krijgen we per email een “voorlopig communautair binnenvaartcertificaat”!!
Yippiiiiie, onze reis kan legaal beginnen.

In 2008 stroomde de Maas zo hard dat we ons bijna een krachtiger, modernere motor wensten, nu hebben we een half kilometertje stroom tegen, appeltje, eitje…
Het is steeds mooi weer en we zwemmen regelmatig in de rivier, ook de diverse bezoekers spetteren graag rond.
Germienke, André en Robin komen in Maasbracht aan boord en varen mee naar Maastricht, daar komen Hester, Jef, Pol en Maas nog twee dagen, op de terugweg uit Frankrijk.
België wordt in vijf etappes vlot genomen (Luik, Huy, Namen, Anhée en Anseremme)
In Anseremme liggen we in een echte jachthaven (nou ja) met water, stroom en Wifi, wat een luxe.
Don, Femke, Guus en Bas komen daar een paar dagen, ook al op de terugweg uit Frankrijk.
Ook al fijne, mooie dagen met veel zwempret en zo.

Afbeelding
4 dit is ook varen.

De Belgische Maas-sluizen zijn tegenwoordig allemaal voorzien van hekwerken om de kolk.
Ze staan helaas een stukje over de bolders heen zodat een touwtje gooien je wel erg moeilijk wordt gemaakt…!

Afbeelding
5 lastige bolders.

Verder is de Maas, ook in België, natuurlijk prachtig vaarwater.

Bij Givet varen we dan Frankrijk binnen, in de eerste sluis (Quatre Cheminées) wordt je netjes opgevangen en kun je gelijk je vignet kopen.
Administratief veel beter geregeld dan een paar jaar geleden, de computer heeft nu echt wel zijn intrede gedaan bij de VNF.
We betalen € 380 voor vier maanden, is gewoon zo, een jaarvignet kost € 480.
We vinden dat nog steeds een redelijk bedrag; je kunt er een jaar lang mee in Frankrijk varen, alle kunstwerken worden bediend en je kunt op heel veel plekken gewoon liggen.

De “grijze golf” is duidelijk op de terugweg naar Nederland, naar huis dus.
Het is druk met afvarende Nederlandse jachten.
Begrijp me niet verkeerd, wij behoren inmiddels óók wel tot de grijze golf maar we klotsen graag de andere kant op.

In Stenay scharrelen we achteruit het jachthaventje in, voor € 10 per dag stroom, water én Wifi moet je niet zeuren.
Daar hebben we voor de eerste keer Skype-kontakt met het thuisfront, hartstikke leuk!
Zaterdagavond treedt er bijna naast de steiger een plaatselijke country-band op, kompleet met line-dansers.
Voor onze (duitse) buren een reden om te vertrekken (..Wir kennen dass!!!..) maar wij beleven een fijne muziekavond, middernacht is het echt stil.

Afbeelding
6 tunnel van Ham, iets meer dan 500 meter ruwe rots
zonder jaagpad…

Het Canal de la Meuse telt 59 sluizen tot het hoogste pand.
Allen al lang geautomatiseerd op 17 sluizen na in de regio Verdun, die zijn nog gewoon handbediend en er zijn momenteel geen plannen om dat te veranderen.
Sluiswachters rijden mee om de zaak te bedienen.
Hulp is welkom.



Hier volgen een paar opmerkingen van één en dezelfde sluiswachter, die vijf sluizen meeging op weg naar Verdun:
-er is een waterprobleem
-het kan niet
-er zijn te weinig mensen
-je bent te laat vertrokken
-je had moeten bellen
-het kan wel
-je zit niet in de programmering
-misschien
-dat boekje klopt niet
-het komt goed
-spreek je helemaal geen Frans? (dit na minstens drie gesprekken in het Frans, ik wist niet dat ik het zó slecht deed!!)
-gewoon doorvaren, er wordt wel bediend
-probeer het maar.
Eigenlijk was het een aardige man en we hebben afscheid genomen met een ferme handdruk!!

Afbeelding
7 camping Dun-sur-Meuse.

Nou ja, natuurlijk kwamen we gewoon op tijd in Verdun en er was óók nog plek.
’s Avonds lekker aan de wal gegeten!!
We blijven hier even, Daphne komt ons opzoeken met de kinders en Ann rijdt dan mee terug naar Nederland.
En het weer is nog steeds OK!!!

Ms. Damsterdiep, Verdun, begin september 2009

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 26 okt 2009, 08:47

Reis 5 ...deel2 Verdun/Nancy (sept./okt 2009)

Op 1 oktober 2009 verlaten we Verdun, we hebben daar een maand midden in de stad gelegen aan een mooie steiger met gratis water en stroom en gratis uitgaansherrie, met name in het weekend.

Afbeelding
Lex in Verdun.

Tweemaal zijn we een weekend naar het stille Belleville gevaren (2 km. verderop) en weer terug toen we kinderen en kleinkinderen (eerst Daphne met Yfke en Quin en de week erna Remco en Yolanda met Wolf en Duko) aan boord hadden, een prima plek met rust en zwemmogelijkheden.

Afbeelding
Zwemmen.

Ann is met Daphne meegereden naar Nederland en weer mee terug gegaan met Remco, prettig geregeld toch?

Veel geschilderd in Verdun, het weer was er prima voor, de Damsterdiep is voor een groot deel in
showroomconditie!

Afbeelding
Als nieuw!

Via St. Mihiel (schilderen) en Commercy (mooie nieuwe steiger met water en stroom voor weinig én de ALDI vlakbij (bulky goods!!), bereiken we op 8 oktober Toul.

Afbeelding
St. Mihiel.


De haven van Toul ligt erg vol, er is voor ons geen plaats daar, de aanlooppieren van de beide sluizen, waar we vroeger goed konden liggen zijn nu helaas verboden terrein geworden.
Maar één sluis lager is een kade waar we prima kunnen liggen.

Afbeelding
Toul.

We komen daar op één dag twee spitsen tegen, de volgende dag passeren er weer twee, dat is wat, dat zijn er nu zeven in zes weken op de Maas.
Er is dus erg weinig vrachtvaart helaas, de kanalen zijn toch gemaakt voor de binnenvaart, wij zijn echt maar gasten met die recreatiebootjes.

Afbeelding
Spits.

Maar de binnenvaart heeft het wel moeilijk hier: het onderhoud van de spullen laat te wensen over, de bedieningstijden worden beperkt en nu is er ook nog weinig water door gebrek aan regen.
Mochten de spitsen normaal op 170-1.80 m afladen, nu is dat hier op veel kanalen 1.40 m.

En wat nog lastiger is, het Canal des Vosges (de kortste route naar het zuiden) is tot nader order geheel gesloten.
Ook onze alternatieve “zuidroute”, via het Canal Marne-au-Rhin (westdeel) is gesloten wegens watergebrek!!

We willen graag naar het zuiden maar dat gaat nu dus even niet. We kunnen nog wel over Straatsburg en Mulhouse en dan het Rhône-Rhinkanaal maar dat is wel een mijl op zeven, we hebben dat vorig jaar al gedaan (wat een sleur, hè?) én als het niet voldoende regent gaat dat óók dicht en dan ben je echt in de aap gelogeerd….
Dan kan je alleen nog naar Basel in Zwitserland en zit je echt opgesloten.

Er ligt een verbindingskanaal tussen Nancy en het Canal des Vosges (1881), dat zou een mooie verbinding zijn als het kanaal open zou zijn maar vrij kort geleden is er op het hoogste pand ruim 100 meter kanaaloever het kanaal ingegleden, je kunt er nog net met een kano langs. Wat een ravage!
Dat is geen kwestie van aanvegen en klaar…

Afbeelding
Het is pech....

Afbeelding
Het kanaal is weg!

Zeer benieuwd wanneer dat weer opengesteld wordt….

Begin november gaan we twee weken naar Nederland met een huurauto.
Ardy en Jur komen op schip en hond passen, een goeie plek met walstroom is dan wel handig.
We hadden eerst Epinal bedacht maar daar kunnen we nu dus niet komen, Toul is geen goede optie, in Nancy waar we nu liggen is geen goeie plaats met walstroom (vol met schepen en/of kasten kapot).
Deze week varen we naar Metz, mooie stad, goede haven, kijken of daar plaats is.
Bellen kan ook maar varen is leuker, nietwaar?
Dus varen we op 21 oktober in een stralend zonnetje van Nancy naar Pont-á-Mousson (4 sluizen, 4 uurtjes), halverwege Metz en meren op een aardige plek in de stad aan de Moezel af.
Werkelijk een prachtig stuk rivier!
Vroeger was ook dit water alleen bevaarbaar door spitsen, veel stukken afleidingskanaal liggen er nog gewoon, met sluizen al, ruim 50 jaar ongebruikt!!
Sinds de jaren ’60 kunnen hier grote schepen varen na de tweede kanalisering zeg maar, met nieuwe en dus veel grotere afleidingskanalen.
De (veelal Nederlandse) 110-meter schepen varen hier af en aan met zand, kolen (voor de plaatselijke elektriciteitscentrale) en plastic buizen, best wel druk vergeleken met de spitsenkanalen.
De grote, lege schepen kunnen hier nét onder de brug door…

Afbeelding
Ken net!!

Vrijdag 23 oktober, nog twee sluizen te gaan tot Metz en daar vinden we mooi plekkie in de jachthaven, met water, stroom en wifi en niet echt duur.
En daar blijven we gelijk drie weken liggen!
Ardy en Jur, welkom aan boord!!

Afbeelding
Pracht plekkie toch?

Beste mensen, dit was het weer voor nu, tot een volgende keer.
Groeten uit Metz van Ruud, Ann en Lex, ms. Damsterdiep

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 23 dec 2009, 22:06

Damsterdiep reis 5 – deel3, Metz - St. Jean-de-Losne, 1 nov tot kerst 2009

Na een vruchtbaar 10 –daags bezoek aan Nederland per huurauto komen we op vrijdag de 13e weer terug aan boord in Metz. Jur en Ardy blijken uitstekend op schip en hond gepast te hebben.
Het weerzien is “ uitgelaten”.
Met wat wijn en eten praten we bij en alles is goed.

Afbeelding
1- in Metz.

J & A vertrekken op zondag naar Vlaardingen en wij gaan maandag los richting zuid.
Jawel, richting zuid want we hebben van de VNF te horen gekregen dat het Canal des Vosges
(je weet het nog wel, dat kanaal was langer gesloten dan gepland!) weer geopend is en dat we onze reis naar het zuiden dus kunnen voortzetten. En dat gaan we doen ook!!
In 6 dagen varen we naar Épinal, 160 km. verder en 160 meter hoger, daar heb je dan wel 43 sluizen voor nodig…
Op 6 sluizen na is dit deel van het kanaal inmiddels geautomatiseerd, de laatste 6 volgen komend voorjaar.

Afbeelding
2- sluiswachter hulp.

Met de afstandsbediening die we in Neuves-Maisons meekregen draait de zaak meestal vlot.
We varen veel met de deur open, het is bizar mooi weer met zo’n 16 graden en zon.
Kortom: genieten. Half november, weet je wel?

Afbeelding
3- kanaalonderhoud....nou ja!

Maar: het is inmiddels 23 november, we liggen net vast in Épinal en het weer wordt zoals het hoort te zijn in de herfst: wind, regen, koud, onbehagelijk, het moet zo zijn.
Wel even wennen, dat wel…!
De 24e komen Antoon en Annelies ons een paar dagen controleren, we slagen voor de test, gelukkig maar!!
Fietsen, lopen, boodschappen, dieselolie, allemaal gemakkelijk hier, we maken er gebruik van!

Op 30 november 2009 klimt Damsterdiep de laatste 14 sluizen naar boven, naar het hoogste pand van dit kanaal op 360 meter boven de zeespiegel.
De BRONS heeft er zin in en duwt ons zo de heuvel op.
Het waterniveau van het ruim 10 kilometer lange scheidingspand is zeker 50 cm. lager dan normaal, voorzichtig varen dus, zeker in de bochten
Vanaf dit pand tot aan de Middellandse Zee zullen we alleen nog maar afschutten, zo’n 83 sluizen te gaan de komende 800 kilometer!!
De sluizen worden wel steeds groter, nu 40x5 meter, de laatste 12 zijn 185x12 meter groot.

En ook wel apart, sinds ons vertrek uit Metz hebben we welgeteld vier varende schepen gezien, vier!!!

Afbeelding
4- winterplaatje.

Woensdag 2 december 2009, we zijn na een stille nacht aan een donker jaagpad net een half uurtje onderweg en zakken in de derde sluis van vandaag langzaam drie meter naar beneden als een sluiswachter ons vriendelijk doch dringend verzoekt 100 meter verder af te meren omdat één van de volgende panden een waterlekkage heeft.
Natuurlijk doen we dat, het zal maar een paar uur duren, zegt de man.
Met man en macht wordt de zaak gerepareerd en het pand weer gevuld maar dan is het twee uur en we hebben geen zin meer los te gaan, morgen maar.
We liggen OK in een verzand haventje maar dát mag de pret niet drukken, morgen is er weer een dag!!

Afbeelding
5- vooruitkijken!

Vrijdagavond 4 december bereiken we Corre, 56 sluizen in 5 dagen, het lijkt op werk!!!
Geweldig gebied, die Vogezen, mooi en stil varen.
Zeker in december…!!!
Alle 93 sluizen van het Canal des Vosges zijn redelijk vlot gegaan, zeker als je in aanmerking neemt dat we als enige schip deze kant op gaan.
Storingen werden snel opgelost door de VNF, vrijwel iedereen is vriendelijk.
Maar ze verklaren ons wél voor gek!!
In december hoor je kennelijk voor de kachel te zitten………
Doen we ook hoor, ’s avonds!

Na Corre verlaten we het gegraven kanaal en komen op de Petite Saône, een mooie, bochtige rivier.
Wel met nog een paar (19) spitsenmaat sluizen en nog twee tunnels van ruim 600 meter zonder jaagpad, wel veel verlichting.
Inmiddels neemt de stroom wat toe, het wordt spannend sturen met een platbodem in de kortere bochten, soms gaan we 13 km/u met onze 20 pk-tjes.

De haven Gray is helaas “opgeheven” gedurende de winter maar 1 km verder zien we een mooie steiger, bij het restaurant op de wal eten we mosselen met frites!!!
Wijntje erbij, lekker, man!!

Donderdag 10 december 2009 leggen we aan in Auxonne, we blijven hier gewoon een paar dagen liggen, internetten, boodschappen, 1000 ltr. gasolie, 100 ltr. dieselolie, beetje onderhoud en zo.
Harde, koude wind, dat dan weer wel.

Afbeelding
6- toch wel winter.

Het is nu toch wel winter.
We hebben het plan de rivier te verlaten en naar Dijon op te schutten met 21 sluizen maar het risico op het kanaal in te vriezen lijkt groot te worden, we houden krijgsraad en besluiten het niet te doen.
En dat blijkt maar goed ook want we hadden de doorvaart 15 dagen van te voren aan moeten vragen!!
Winterseizoen, monsieur, er vaart geen schip!!

OK, op naar Lyon, 200 kilometer verder en maar een paar grote, sluizen, dat gaan we in een klein weekje doen.
Met kerstmis aan de kade in Lyon, weer een nieuwe ervaring!

Een mooi moment om deze aflevering van ons verslag af te ronden.

We wensen al onze lieve, beste, attente lezers en lezeressen een goed, inventief en vooral gezond 2010.

Tot volgend jaar, Ruud, Ann en Lex, ms.Damsterdiep.
St. Jean-de-Losne, Frankrijk

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 03 mar 2010, 23:40

Damsterdiep reis 5 – 4, St.Jean-de-Losne –Foncérannes, jan./feb. 2010

Pittige bruine bonensoep met chorizo

Hoofdgerecht - 4 personen
100 g chorizo (stukje)
1 grote ui gesnipperd
3 stengels bleekselderij
1 rode paprika
2 grote blikken Hollandse bruine bonen (850 g) (in Frankrijk: linzen)
1 liter vleesbouillon (van tablet)
Bereiden:
1. Halveer de chorizo en snijd beide worsthelften nogmaals doormidden. Snijd blokjes van de chorizorepen en bak ze 3-4 minuten al omscheppend zonder olie of vet. Schep de ui erdoor en bak deze 2-3 minuten zachtjes mee. Af en toe omscheppen.
2. Snijd intussen de bleekselderij in dunne plakjes en de paprika in kleine blokjes. Schep de groenten met de inhoud van beide blikken bruine bonen door het chorizomengsel.
3. Bouillon erbij en al roerend aan de kook brengen. Laat 10 min zachtjes doorkoken. Druk met een stamper de bonen fijn en roer goed, tot de soep mooi gebonden is. Voeg zout en peper naar smaak toe.
4. Eet smakelijk!!
---------------------------------------------------------------------------

Beste, lieve familie, vrienden, benieuwden en belangstellenden,

Kom, dacht ik, we beginnen het nieuwe jaar eens met een verrassende opening en voilá!!
Net of ik dit verzonnen heb maar dat is onzin, het eten aan boord is altijd erg goed maar dat komt vooral door de inspanningen van Ann (het mag best een keer gezegd worden!)
Ruud is meer van de afwas, het zij zo, we willen geen van beiden ruilen….

Het is ongewoon langdurig winter in Europa, van Finland tot Spanje, van Engeland tot Polen.
Het land is vaak bedekt met sneeuw, het is koud en er wordt alweer over de elfstedentocht gepraat… komt allemaal door de opwarming van de aarde natuurlijk!
Frankrijk ontkomt niet aan het hele winterbeeld en wij zijn in Frankrijk dus het is raak;
koud, wit, sneeuw, ijs.
In Seurre lopen we 18 december binnen, diezelfde nacht valt er 15 cm. sneeuw.
Twee avonden achter elkaar eten we bij onze Zwitserse vrienden Walther en Liesbeth
van de Parélion. (ja, ook échte Zwitserse kaasfondue!)

Afbeelding
1. winter in Seurre.


Gangboorden glad, touwen bevroren, sneeuwstorm onderweg, niet echt link maar ook niet echt leuk.
Op 21 december 2009 (de kortste dag alweer) kunnen we in Tournus met enige moeite
aan een drijvend ponton aanleggen.
Er is een plek vrij, we passen er mooi tussen, er is elektriciteit en water (als het niet vriest) en het is ook nog eens gratis.
Leuk stadje met een mooie oude abdij, winkels.
We gaan hier op beter weer wachten.
29 december 2009 komen Daphne en Ico met de kinderen ons opzoeken, hartstikke leuk natuurlijk!
Helaas veel regen in die periode, Nieuwjaarsdag besluiten ze terug naar huis te gaan,
de Damsterdiep is ineens wel klein als je met z’n allen de hele dag binnen moet zitten…..

Afbeelding
2. karretje brandhout.


Met de fietskar maken we een rondje brandhout, als het water zakt ligt er overal wel wat.
Zagen, hakken, dáár word je al warm van!
En het kacheltje lust al dat hout rauw……
Vrijdag 8 januari denken we te vertrekken maar de weergoden gooien sneeuw in het eten, we blijven dus nog even.
En dan, ja, dan op 11 januari 2010, na drie weken stilliggen, maken we op een mooie verstilde morgen los en varen in 3 uurtjes naar een ponton in St. Laurent-sur-Saône.
Macon ligt er tegen over, er blijkt een prachtige nieuwe steiger te liggen.
Volgende keer gaan we daar liggen……

Met nog een tussenstop in Belleville (sneeuw) en één in Trévoux (sneeuw) meren we op 14 januari 2010 af in Lyon, lekker in de regen.
De waterkraan zit aan de overkant van de rivier in de kademuur en we varen er na een paar dagen naartoe, bij het ophalen van het anker blijkt daar een drie meter lang dranghek in klem te zitten, vijf jaar geleden was het een staaldraad van 20 meter……
Met een hoop geknoei, sterke woorden en de slijptol komen we weer vrij, pfffff.

Afbeelding
3. dranghek wegslijpen.


De schokkende berichten over de aardbeving uit Haïti spoelen over ons heen, wat hebben wij dan toch een gemakkelijk leven, angstig gewoon.
We dragen ons steentje bij maar of het helpt………..

Na een weekje vertrekken we uit Lyon maar niet na met onze vrienden Willem en Magalie te hebben gepraat én gegeten.

Afbeelding
4. Willem en Magalie in Lyon.


We bunkeren water en rode en witte olie, opgetopt kunnen we er weer tegen,
Rhône, we komen er aan!!
Na Vienne meren we af in Tournon, we hebben er wel vaker overnacht maar het blijkt een onverwacht leuk stadje te zijn, we blijven drie dagen en verkennen de zaak.

Op 26 januari 2010 (we zijn dan precies 30 jaar samen en willen in de stad eten) denken we in de jachthaven van Valence af te meren maar met wind én stroom blijkt die haveningang toch wel erg klein; we zien er dus vanaf, ik durf ons hele bezit niet op het spel te zetten.

Op diverse plekken scoren we nog brandhout voor de kachel, we lijken net twee kabouters met mutsen, handschoenen en slepend met takken.

Afbeelding
5. hout vinden.


Het komt zo uit dat we in Viviers gaan overnachten.
We weten van eerdere bezoeken (en van andere bezoekers!!) dat het een ondiepe, slechte, moeilijke haven is maar het stadje is zeer de moeite waard.
We raken met vallend water met de reling onder een ijzeren obstakel, het gaat net allemaal goed en we besluiten dat dit echt ons laatste bezoek aan deze haven is.

De (dure) haven van Avignon is weggespoeld en inmiddels geheel opgeheven,
nu lig je er gratis, er is (nog) wel drinkwater.
Weer verbazen we ons over de enorme stadsmuur en de papenpaleizen.

Afbeelding
6. papenpaleis in Avignon.


De sluismeester van St.Gilles ligt te pitten, dubbel rood….
Marifoon, de hoorn (toch wel hard), niks helpt.
We bellen een nummer van 6 jaar geleden en we zien een slaperige kop verschijnen,
ach, wat geeft het.
We overnachten aan een zeer stil steigertje in het Canal du Rhône à Sète,
’s morgens is alles wit, prachtig!!
Aigues-Mortes met z’n gave, complete muur en La Maguelone met z’n weidse stilheid, z’n abdij en het strand blijven geweldige stopplaatsen.
In een dikke wind meren we af in Pointe-Court bij Sète, we durven het 18 kilometer lange
Étang de Thau naar het Canal du Midi niet over te steken, de (zoute) koppen staan er op.
Er hangen borden op de kade dat we niet af mogen meren wegens gevaar.
Niks te zien en we moeten toch ergens liggen en doen dat ook.
Door golven en wind is het erg onrustig, alle trossen die we hebben staan naar de wal.
Na twee nachten worden we vriendelijk doch dringend verzocht op te hoepelen, door een ambtenaar die ook niet weet waarom dan wel…!!!(Er staan borden, monsieur!)
Dan maar slingerend terug naar Frontignan, wachten tot de (zeer koude) wind een beetje gaat liggen.
Afgezien van de herrie van de trein is dat een goede rustige haven zonder voorzieningen.
’s Nachts vriest het wel, overdag veel wind maar blauwe luchten!

Twee dagen later steken we in de volle zon een mooi, vrijwel golvenloos meer over en in twee uurtjes zijn we op het Canal du Midi. Natúúrlijk is het dan weekend en kunnen we geen schutting regelen maar wat geeft het.
Maandagmiddag schutten we de eerste 1.51 m naar boven en zijn ook weer van het zoute water af.
Spoelen dus!!

Afbeelding
7. entree Canal du Midi.


De haven van Agde was eigenlijk al niks en ligt nu helemaal vol, de meeste “vaartuigen” zijn rijp voor de sloop maar ze liggen kennelijk niemand in de weg.
Hoe moet dat van de zomer?
De huurbotenvloot lijkt explosief te zijn vermeerderd, we gaan het zien, nu is het nog rustig maar water krijgen is bv. ook moeilijk.
In Villeneuve-les-Béziers zouden we evt. water kunnen bunkeren (als men al munten kon vinden voor de automaat….) maar dat zou € 2 kosten per 80 liter!!! Dieverij wat mij betreft!!!
Genoeg gezeurd, ouwe man, we gaan over tot de orde van de dag!!

Afbeelding
8 sluizentrap.


Les sept écluses de Foncérannes: op 17 februari schutten we weer door de beroemde sluizentrap naar boven en gaan water halen in de jachthaven van Colombiers, 5 kilometer verder.
Daar blijven we een nachtje en gaan daarna terug, boven aan de sluizentrap liggen.
Ann gaat op woensdag 24 februari voor een dag of tien naar Nederland vanuit Béziers.
Broer Hans komt me een deel van die tijd gezelschap houden, leuk!
Beiden hebben daar een zeer langdurige treinreis voor over, het ernstige treinongeluk bij Brussel is daar debet aan.
Maar hier is het weer OK, we zijn veel buiten, lopen, fietsen, varen, glaasje wijn…..
Geen klachten uit Zuid-Frankrijk!!
Tot de volgende keer, ms. Damsterdiep, Béziers.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 10 mei 2010, 07:42

Damsterdiep reis 5 – 5, Canal du Midi Special, mrt-april 2010

Goeiedag, fijn dat jullie weer meereizen met de Damsterdiep, welkom!!

Deze keer maken we een special over het fascinerende Canal du Midi.

Het soms bijna exotisch klinkende “Canal du Midi” doet zijn naam eer aan, het is weer fantastisch om hier te varen!
De historie en de cultuur van dit bijna 350 jaar oude kanaal spoelen over je heen, tenminste als je er oog voor hebt.
De toenemende hoeveelheid wegen, bruggen en hoogspanningslijnen óver en lángs het kanaal én de ongelofelijke hoeveelheid (huur)boten doen daar helaas wel iets aan af maar dat heet meen ik : vooruitgang….maar, alsjeblieft, kijk even mee!!!

Afbeelding
Foto impressie Canal du Midi.

Canal du Midi, een paar getallen:
Het kanaal verbindt de Middellandse Zee met de Atlantische Oceaan.
Gebouwd in de 17e eeuw onder de bezielende leiding van Pierre Paul Riquet, een zoutkoopman uit Béziers. Hij stierf helaas arm en berooid vlak voor het kanaal klaar was.
12.000 mensen hebben er aan gewerkt.
240 kilometer kanaal met 63 ovaal gebouwde sluizen (30 x 5.50 m.)waaronder één zestraps-, één viertraps-, vier drietraps- en 19 dubbele sluizen, ongeveer 50 aquaducten, één tunnel (de allereerste kanaaltunnel) en rond de 55.000 platanen op de oevers.
Het hoogste pand is op 190 meter boven de zee en het hele kanaal werd (en wordt nog steeds, al 350 jaar) gevoed door een voedingskanaal dat zijn water krijgt uit de 30 kilometer verder gelegen Montagne Noire.
Het kanaal wordt jaarlijks drukker bevaren, met name door huurboten.
Dat is een beetje jammer omdat de culturele sfeer van het kanaal daardoor wel wat verloren gaat, het lijkt soms wel een kermisattractie, maar het is óók OK omdat dáárdoor het kanaal wel open blijft en er zelfs redelijk onderhoud wordt gepleegd.
Om met Hester te spreken: Altijd geluk bij pech!

Afbeelding
.
Nog een kleine anekdote:

Het is 27 maart 2010, Damsterdiep ligt te rukken aan z’n trossen in de haven van Narbonne.
De wind (noem het maar storm..) buldert om het schip en alles wat een beetje los zit, óók op de wal, is verdwenen.
Wij zijn alleen maar een borsteltje kwijt, het is wel één grote stofbende.
We wilden gaan varen morgen maar durven met die wind de stuurhut niet af te breken, alle delen zouden uit het zicht verdwijnen….
Sinds we in 2001/2 hier gelegen hebben met de Klazina zijn de havengelden drastisch verhoogd.
Helemaal officieel zouden we € 39.30 per dag moeten betalen, je leest het goed, maar omdat wij van die ongelofelijk aardige mensen zijn met een lieve hond en een bloedmooi schip wordt dit bedrag verlaagd naar € 11,30, dát is pas onderhandelen!!!

Genoeg deze keer, mensen, we wensen iedereen alle goeds voor de zomer, liefs en groeten van de bemanning van de Damsterdiep, Ruud Ann Lex,
Castelsarrassin, Frankrijk

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 23 aug 2010, 15:58

Reis 5-6, Castelsarrassin, Castets-en-Dorthe en terug naar Capestang, zomer 2010

Beste lezers en lezeressen,

Time flies, het jaar schiet alweer op.

Na twee maanden op het Canal du Midi (wederom een geweldige reis, zie het vorige verslag)
zijn we nu alweer een tijdje op het Canal Latéral á la Garonne.
Dat is de verbinding die ruim 1,5 eeuw later gegraven werd dan het Canal du Midi tussen Toulouse en de Gironde cq. Atlantische Oceaan.

Afbeelding
1- aquaduct over de Garonne bij Agen

Daarvóór schutten de schepen in Toulouse naar de Garonne en hoopten onbeschadigd in Bordeaux aan te komen.
En daar mankeerde het nogal eens aan……de Garonne is een snel veranderende, grillige rivier.

135 kilometer kanaal met 53 sluizen, inmiddels allemaal volautomatisch te passeren.
Veel minder huurboten, meer privé-schepen, nautisch prettiger, zal ik maar zeggen….
Maar de “uitstraling” is minder dan bij het Canal du Midi.
Maakt niet uit, varen is en blijft leuk, zeker en ook hier.

Afbeelding
2 -1e sluis van de Garonne naar het kanaal

Over het weer ga ik het niet hebben deze keer, het is hier gewoon net zo wisselvallig als in Nederland alleen gemiddeld genomen iets warmer (meestal….) of iets natter (nu ook meestal….)
We hebben het plan én de vliegtickets om naar Nederland te vliegen vanuit Toulouse.
Net als vorig jaar in Metz zullen Ardy en Jur op schip en hond passen maar dat gaat niet door omdat Jur’s moeder ernstig ziek wordt.
Wat te doen?
Ik zit ik internetten bij de havenmeester van Moissac en er loopt een Engelsman binnen, Chris.
We raken aan de praat en binnen een kwartier hebben we een oppas voor Lex voor 14 dagen!!!
Bij hem aan boord, varend en wel!!!

Afbeelding
3- Lex

Lex is gelukkig gelijk vrienden met die lui, Chris en Valery.
De volgende dag ontmoeten we Tom, een andere Engelsman met een groot schip in de haven.
En zo: “leg hem maar langszij, ik let er wel op”….!!

Alles prettig geregeld en we kunnen met een gerust hart 14 dagen naar Nederland.
De kinderen zien, op kleinkinderen passen, een verjaardag ( die van Ruud, je moet toch een keer 65 worden!) en lekker naar de tandarts en zo.
Het vliegen gaat vlot en OK, de diverse aansluitingen in Frankrijk zijn wat minder…

Terug uit Nederland ben ik ineens 65 jaar en ik krijg nu echt pensioen!
Voor ons verandert er eigenlijk niks, we nemen het voor kennisgeving aan,
de centen komen wel uit een ander potje……

Bij terugkomst in Moissac blijkt dat de plaatselijke passagiersboot-schipper een deuk in de kop heeft gevaren met z’n anker, niet echt leuk dus.
Hij heeft een maat die de zaak gaat repareren maar wanneer is ons niet geheel duidelijk.
Als het me te lang duurt schakel ik toch maar onze onvolprezen verzekering, de EFM, in.
We gaan het zien.
Het bederft ons vaarplezier gelukkig niet en we gaan rustig aan verder naar het einde van dit kanaal.
Een paar plaatsnamen: Castelsarrassin, Montech, Moissac, Agen, Buzet, Meilhan.
De toeristenfolders zijn eventueel te verkrijgen bij de plaatselijke VVV.

We liggen in Grisolles en de plaatselijke brandweer ploeg is op pad om de jaarlijkse kalender te maken. E wij staan daar dus op, leuk,hè?

Afbeelding
4- brandweer van Grisolles

Net vóór Meilhan nemen we een lijn van een hengel mee met de schroef, niks van gemerkt.
In de haven afgemeerd komt een stel mensen dat vertellen en ze willen, denken we, een vergoeding.
Onzin natuurlijk en we reageren wat lauw.
Ze dreigen met de politie.
OK, zeggen wij, haal ze maar.
Twee uur later staan er vijf(!) agenten voor het schip, met pistolen, handboeien en alles.
Ik moet er wel om lachen temeer daar blijkt dat ze alleen maar voor een “gewone” controle komen en niks van die hengellijn afweten!!
Je maakt wat mee……..

Maandag 14 juni 2010, Castets-en Dorthe, een volgend keerpunt van deze reis, hier houdt het kanaal voor ons op, we keren het schip dus en gaan op ons gemakje terug, alles ziet er dan toch weer anders uit.
1000 kilometer terug over dezelfde route, waarvan dan ook nog 650 kilometer tegenstroom op de Rhône en Saône.
Het lijkt saai en vervelend en toch is dat niet zo.
We gaan het voor de derde keer doen en met plezier!!!

Afbeelding
5- lekker onder de bomen

In Villeton meren we af aan een aardige steiger mét stroom en water.
Onze accu’s zijn weer eens in slechte staat dus walstroom is prettig.
Er loopt een doodgewone man in de haven en die vraag ik om penningen, blijkt het tevens de burgemeester te zijn, grappig!

Weer bij Moissac op de Tarn liggen we helemaal onder bomen, het is snoeiheet in de zon.
Hoop zooi aan dek maar wel veel fruitbomen op de kant.
Kersen, appels, kiwi’s, perziken, het kan hier niet op.
Aan een boom zo volgeladen mist men 100 kersen niet……
Jammer dat de appels, de kiwi’s en de perziken nog niet rijp zijn……

Afbeelding
6- kersen kersen kersen

De doorvaart door Toulouse blijft bijzonder, er zijn verschillende sluizen in de (drukke) stad en op diverse plekken zit het kanaal echt ingeklemd tussen de wegen.
Een wonder dat er nog water is!!

Afbeelding
7 –ingeklemd tussen wegen in Toulouse

Na Toulouse klimmen we weer welgemoed naar het hoogste pand van het Canal du Midi en liggen weer een paar dagen bij Naurouze, het is en blijft een geweldige plek.
Daarna gaan we weer afschutten en dat blijven we doen tot aan de Rhône.
Begin augustus varen we een paar dagen op met de Shell 5 van Frits en Nell.
Relaxed en gezellig, we liggen oa. in Roubia, 4 km. verder bij het prachtige pontcanal van de Repudre, een aquaduct uit 1667 en in Le Somail.
Daar nemen we afscheid, we lenen wél nog even 10 dvd’s en een aantal boeken!

Afbeelding
8-Damsterdiep en Shell 5 in Le Somail

Bij de Cesse worden we verblijd door het (toch wel verwachte…) bezoek van Hester, Jef, Pol en Maas, kunnen die gelijk het feestje van Janneke en Iebe op 8 augustus meebeleven.We gaan ook nog varen, oa. naar Sallèles d’Aude , zes sluizen om water te bunkeren en weer terug natuurlijk.
Al met al een prettig gedoe dus.

Afbeelding
9-ze ruimen hier niet alles op…..

En zo, beste, lieve lezers en lezeressen schuiven wij door de zomer van 2010.
Het is alweer een mooie reis maar aan alles komt een eind, zo ook hier aan en we gaan eind augustus terug richting Nederland.
Dat betekent gewoon zo’n 1500 km. varen waarvan 650 km. tegenstroom
op de Rhône en de Saône.
Als we over de Maas gaan hebben we de stroom weer mee, wat een mazzel.
Mogelijk zijn we eind van dit jaar weer in ons kikkerlandje
(met wat voor regering, vragen wij ons af??).
Wij doen jullie zeker nog verslag van de laatste avonturen,
blijf alert op mail- en internetberichten!

Ruud, Ann en Lex, ms. Damsterdiep, Capestang, Frankrijk.

pluijm
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2010, 08:41

Re: de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door pluijm » 01 okt 2010, 13:14

Misschien maai ik wat gras weg voor de voeten van Ruud, Anneke en Lex, maar als de verrassing ZO groot is als op 24 september dan moet ik dat gewoon even melden.
Na een wandeling door het Vogezen stadje Charmes aan het Canal des Vosges, lag daar de Damsterdiep voor onze camper afgemeerd.
Afbeelding

Afbeelding

We denken, dat ook de Damsterdiepers verrast waren.
Een erg leuke onverwachtte ontmoeting.
Ruud en Anneke hopen begin november weer terug te zijn.
groeten
Jan van der Pluijm

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 25 okt 2010, 15:51

Voor de lange winteravonden heeft World of Paperships uit Oldenzaal een nieuwe bouwplaat in de handel gebracht.
Het gaat om de luxemotor ms.Damsterdiep.
Op dit forum zeker geen onbekende door de vele reizen die Ruud en Anneke in Frankrijk maken.
Ondanks dat ze op het schip wonen heeft ms.Damsterdiep nog steeds de uitstraling van een werkende luxemotor.
De bouwplaat bestaat uit 2 modellen in de schaal 1:100 en 1:250, de lengtes zijn dan resp. 28 en 11,2 cm

De prijs van de bouwplaat is 14,95 Euro (excl. verzendkosten)
Bestellen kunt u via de internetsite van WOP.
http://www.worldofpaperships.nl/

Afbeelding

Neem ook gerust eens een kijkje op http://www.worldofpaperships.nl/
voor andere scheepsmodellen!

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de 5de reis naar Frankrijk van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 26 okt 2010, 21:43

Reis 5-7, Capestang – Rotterdam, 15 aug 2010 – 26 okt 2010

Beste lezers en lezeressen en alle andere belangstellenden.

We vertrekken uit Aigues-Mortes op 1 september 2010 en we arriveren in Rotterdam op 26 oktober 2010. En daar liggen we nu dan…!
Nou, dat is wel een héél kort reisverslag!!

Dat kan beter; jullie krijgen de onverkorte versie….
Veel plezier met deze (laatste) aflevering van Frankrijkreis 5.

Afbeelding
1. brug in Capestang

Wat hebben we weer genoten op de zuidelijke kanalen!
Iets meer dan zes maanden hier vertoefd, over het algemeen zeer naar onze zin.
Als afsluiting van deze mooie tijd liggen we nog een weekje op de Hérault bij Agde, beetje klussen, beetje zwemmen, beetje fietsen, nou ja, ook de gewone dingen natuurlijk zoals boodschappen doen en stofzuigen en zo.
Als we op donderdag 26 augustus de laatste sluis van het Midikanaal naderen komt er een grote passagiersboot om de hoek zetten,
de schipper ziet ons pas als we elkaar raken:
KNAL, de koppen op elkaar…..
Wéér wat schade door toedoen van een passagiersboot schipper.
Lekkere stuurlui hier.
Het valt allemaal mee maar leuk is anders.
We laten ons natuurlijk niet ontmoedigen en schrijven maar weer eens een verklaring (in het frans, goed voor je talen, dat wel) voor de tegenpartij.
Dezelfde dag nog steken we het 18 kilometer lange zoute Étang de Thau over.
Er is wat wind, we hebben wat buiswater over, de gangboorden zijn de volgende dag dus lekker bruin. Nou ja…
In Frontignan (met die beruchte herrietrein) bunkeren we water en gaan vervolgens bij La Maguelone liggen, een geweldige lege ruime omgeving.
Daar komen Daphne en Ico met de kinderen aan boord, die kleintjes worden enige dagen aan onze zorg overgelaten, hartstikke leuk natuurlijk.
We gaan elke dag naar het strand, zand, warm, dorst, grind, zout,
zon, bruin en water.

Afbeelding
2. strand zand

Ons plan is om na het vertrek van de kinderen redelijk snel terug te keren naar Nederland en dat gaan we ook doen .
De stroomberichten van de Rhône zijn goed (weinig dus) en we gaan snel over het kanaal dat ons naar St.Gilles leidt (het Canal Rhône à Sète, 72 km zonder sluizen.

Afbeelding
3. canal Rhône à Sète

Op 4 september 2010 schutten we door de sluis van St.Gilles naar de Rhône en de eerste dag leggen we gelijk maar 66 km. af, tegenstroom dus.
Elke volgende dag brengt ons een eind verder want de stroom is laag, onze zin is goed en de BRONS stampt lustig voort!!
We overnachten diverse keren bij sluizen, één keer in de jachthaven van Valence (€ 27.30) en , ongelofelijk, na 5,5 dagen zijn we in Lyon!!

Afbeelding
4. Lyon

Na twee nachten maken we daar weer los en halen het anker binnen, deze keer hangt er een hele brommer aan!!
Op de heenweg een dranghek en twee jaar geleden een staaldraadtros.
De brommer was gelukkig gemakkelijk te verwijderen, half verrot als ie was!
Uiteraard vertrekken we vol goede moed, dieselolie, gasolie, water, boodschappen en wijn enne….. de rivier…..die heet nu Saône.

Afbeelding
5. tunnel bij Scey op de Saône

Ook de Saône is erg lief voor ons en we gaan voorspoedig naar boven, met stops oa. in Trévoux, Macon, Tournus, Seurre en Gray (twee nachten) en jawel, na 14 vaardagen met 96 draaiuren en 40 sluizen hebben we de bijna 700 kilometer tegenstroom afgelegd en meren we af in Corre, het begin (of eind) van het Canal des Vosges.
We krijgen van de sluismeester een bedieningskastje voor de vele sluizen van dit kanaal.
Onze snelheid op de rivieren ligt zo tussen de 7 en 9, soms bijna 10 km per uur (met een BRONS van maar 20 pk, weet je nog?)
Zo hé, zijn we ineens in Midden-Frankrijk!!
Dat schiet op….
Het weer werkt wel mee en het blijft nog goed ook.
Na Corre ’s morgens een graad of vier, ’s middags gemakkelijk 25 graden en zon.
De Damsterdiep klimt gestaag de 46 vlekkeloos werkende sluizen naar boven naar het scheidingspand van het Canal des Vosges (121 km., totaal 93 sluizen). Dat hoogste pand ligt op ruim 360 meter boven de zee, een hele klim voor die ouwe BRONS maar hij slaat weer geen klap over.

Afbeelding
6. één van de 93 sluizen van het Canal des Vosges

24 september 2010, de eerste echte officiële herfstdag, nou, zeker, koud en zeer nat.
Dat is wel even wennen maar je past je snel aan met sokken en een trui en zo.
Regenjas opzoeken, de centrale verwarming testen, beginnen met kachelhout verzamelen, een nieuwe periode dus.
Na 10 sluizen in de stromende regen meren we af in Charmes
(bij –tig campers op de wal, één ervan bemand door een oude vriend van mij met zijn vrouw) en we hebben weer eens walstroom (voor € 7, goed te doen).
Maar in ieder geval gaan we gestaag noordwaarts, elke dag opnieuw een stuk.
In Charmes houden we een (uiteraard welverdiende) rustdag.
En na 1 dag en 15 sluizen in Richardmenil nog een keer. Daar komen onze Zwitserse vrienden Liesbeth en Walther ons opzoeken en Ann heeft (natuurlijk) weer heerlijk gekookt.

29 september 2010,
We worden wakker in een mistige omgeving vlak voor de tunnel van Foug, een kunstwerk van 866 meter, ook alweer 170 jaar oud.
Om half tien verdwijnen we onder de grond, het licht is groen; als we aan de andere kant uitvaren en omkijken staat dat invaarlicht óók op groen, gelukkig is er geen andere scheepvaart!!
Dit pand ligt op 251 meter boven de zeespiegel.

Afbeelding
7. prachtige, heldere Maas in Noord-Frankrijk

We komen in het stroomgebied van de Maas.
Wel leuk, we zijn nog ver weg maar vanaf hier schutten we alleen nog maar naar beneden tot Rotterdam (zo’n 70 sluizen). Hoezo, ons lage landje…?

Stops in oa. Commercy en St.Mihiel.
15 oktober gaat het Canal de la Meuse boven Charleville-Mézières weer open.
Mooi de tijd om in Verdun een aantal dagen te blijven om te klussen en zo en ook om uit te rusten van lange vaardagen.
Verkoudheid en griep besluiten anders: Snif en Snuf in Verdun.
Hoesten en proesten, proost.

Maar 13 oktober gaan we weer, stoppen in Stenay en Sedan en dan zijn we 15 okt. mooi op tijd in Charleville-Mézières.
Leuk, hoor, plannen maken, de opening van het kanaal is een paar dagen uitgesteld!!
Gelukkig is er nog wel walstroom op het ponton, drinkwater is wel afgesloten.
Nou, wachten maar tot maandag…

Na stops in Fumay, Anhée en Amay meren we na 4 dagen af in Maastricht.
In België zijn er ineens weer grote schepen, die waren we niet meer gewend!
En we schutten ongewoon snel door de Belgiese sluizen.

Dagje rust (nou ja, rust…) in Maastricht aan het dammetje, we zien gelijk twee bekenden.
Zaterdag 23 oktober bunkeren we gasolie en gaan via Born en Maasbracht de Zuid-Willemsvaart op, meer sluizen dan over de Maas maar 50 kilometer korter.
Alle sluizen op de Zuid-Willemsvaart zijn vernieuwd en vergroot maar ze zijn niet sneller geworden, in anderhalve dag varen we (bijna) naar Den Bosch, toch nog OK.
Herfstweer maar toch nog een fraaie regenboog!!

Afbeelding
8 sluis Born….wat zijn we klein!!

Na nog een stop in de fraaie museumhaven van Woudrichem lopen we dinsdagmiddag het Haringvliet in Rotterdam binnen, vinden een goeie plek en willen daar wel even blijven liggen.
Het eind van wéér een mooie reis.

Nog ter overweging: een lange dag varen is een half uur per auto….
Enne: Van Aigues-Mortes naar Rotterdam is per auto 1200 km en per schip 1500 km
Enne 2: ook nog bijna 250 sluizen!!

En natuurlijk nog het onvermijdelijke rijtje getallen van deze vijfde Frankrijkreis:

Reisduur: 16 maanden
Afgelegde kilometers: 4784 km.
“Genomen” sluizen: 824 sluizen
Verschillende stopplaatsen: 206
Verbruikte gasolie (varen, elektriciteit, koken, verwarmen): 4200 liter.
Nou, is dat nu leuk om te weten of niet?

Het ga jullie allen goed, tot de volgende keer!!
Ruud Ann Lex, ms. Damsterdiep

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Bouwplaat van ms. Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 01 nov 2010, 18:32

Inmiddels heb ik de bouwplaat ontvangen en uitgepakt.
Het geheel is goed verzorgd en de details zijn perfect uitgewerkt.
Op totaal 6 A4 bladen van stevig papier staan de onderdelen voor de 2 scheepsmodellen van Ms. Damsterdiep.
Op 8 blz. staat in het Nederlands en Engels de bouwbeschrijving en de bijzonderheden van deze Luxe motor.

Afbeelding

Een aanrader voor alle scheepvaartliefhebbers.

Meer info op:
http://www.worldofpaperships.nl/

Plaats reactie