Damsterdiep naar Berlijn 2011 - deel1

Verhalen die betrekking hebben op langere reizen waarin de Bronsmotor een hoofdrol speelt. Dan kan een reis zijn die in het verleden is gemaakt maar ook een reis die op dit moment op het forum is te volgen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Damsterdiep naar Berlijn 2011 - deel1

Bericht door brons_ad » 21 jun 2011, 22:05

Damsterdiep naar Berlijn!! Deel 1, mei-juni 2011

Een vers verslag van de Damsterdiep maar deze keer niet onderweg naar Frankrijk maar naar Duitsland………
Wie had dat nou gedacht, wij in eerste instantie ook niet, Frankrijk trekt nog steeds maar een keer iets anders doen is prima natuurlijk.

Afbeelding
1 - fris en fruitig op reis

Na een maand of zes op diverse plekken in Rotterdam te hebben gelegen (Damsterdiep heeft geen vaste ligplaats) zijn we –om weer los te raken- begin mei vertrokken voor een rondje van een week of zes in Nederland, in ons land varen is ook leuk, hoor!
Gelijk een goede manier om eens wat mensen op te zoeken, we doen zelfs boodschappen met het schip, waarom dan niet gewoon op bezoek per schip, nietwaar?

Afbeelding
2 – woudrichem

Nieuwerkerk a.d IJssel, Vianen, Meerkerk (thuishaven van de Shell5), een weekje Woudrichem (fijn bezoek van Don en Femke en de kidzzzzz), Arkel, Jutphaas, zeven dagen Utrecht in de “museumhaven” (eindelijk zwager Joop opgezocht, hèhè!).
Niet een geweldig mooie plek, wel dicht bij het centrum en ook erg aardige mensen!!
Vanuit Utrecht varen we via de Hollandse IJssel door de Doorslag, Nieuwegein, Montfoort, Oudewater, Hekendorp, Haastrecht.
Wat een mooi vaarwater is dat toch met leuke oude historische stadjes.
Het autoverkeer is wat minder blij met onze trage doorvaart door sommige smalle bruggen….

Afbeelding
3 – spelerij

De waaiersluis in Gouda: tot nu toe mochten we daar gewoon schutten maar een nieuwe regel zegt dat de maximale schutlengte 24.50 meter is.
Daar lig je dan met 25.03 m…. te wachten op gelijk water.
En dat liet op zich wachten vanwege lage waterstanden en de verkeerde wind, leuk wel hoe alles samen blijkt te hangen.
Uiteindelijk kunnen we na 1½ uur door de openstaande sluis varen en zijn nog net op tijd voor de Mallegatsluis (was al dubbel rood maar de sluiswachter liet ons toch nog binnen voor € 3.95)
Overnacht in fraai Gouda maar ‘s morgens om ½ 9 weg, geen idee waarom.
Veel wind en fris maar OK.

Afbeelding
4 – niks frankrijk, utrecht!!

Zo, de kop is er af, nog even naar Hazerswoude-Rijndijk (de bommetjeslegger…..), Woerden, Haarlem en Amsterdam en dan vanwege praktiese motieven weer voor een dag of wat terug naar Rotterdam.
De dag voor we over de Gouwe terugwillen naar Rotterdam valt de hefbrug van Waddinxveen naar beneden en is de komende 10 dagen gestremd.
Terug over Leiden en Delft (de Vliet) is zeker zo leuk…..

Afbeelding
5 – ankerlieropknapbeurtje

Over het schip: ik heb het stellige gevoel dat de Damsterdiep en zeker ook de BRONS het fijn vinden om weer onderweg te zijn, ik voel het, echt waar, stom hè?!!!

Jullie horen weer van ons!!
Groeten van de bemanning van de Damsterdiep

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Damsterdiep naar Berlijn 2011 - deel2

Bericht door brons_ad » 13 sep 2011, 08:18

Damsterdiep naar Berlijn, deel 2, juli en augustus 2011

Nou, 20 juni verlaten we Rotterdam weer na allerlei nuttige aktiviteiten (dokter, tandarts en zo) en nu echt (min of meer) op weg naar Berlijn, zij het met de voor ons gebruikelijke omwegen.
Eerst maar eens naar Gouda voor de havendagen 2011, een paar dagen naar de Kaag bij Wim en Edith langszij en naar de museumhaven van Leiden (wat niet meevalt, je moet dat eigenlijk een dag van tevoren regelen én toestemming krijgen van het bestuur).
Katwijk per schip kan en dat doen we dus ook. Daar is een verbazend grote (jacht)haven maar echt geen plek voor de “Damsterdiep”.
We meren een beetje op z’n frans af aan twee palen, plankje naar de wal en lekker naar de boulevard op de fiets.
We eten verreweg de lekkerste haringen van dit jaar (€ 2,25 dat wel).

De Doerak “MAAS” (van broer Hans en Con) ontmoeten we twee keer deze reis, in Amsterdam en in Leiden, grappig, toch?

Afbeelding
1. boot van broer Hans in Amsterdam.

In Alphen ad Rijn wachten we op onze vrienden met de “Syrah”, met hen varen we oa. via de IJsselmeerpolders naar de zomerreunie van de LVBHB in Sneek en Leeuwarden.

Afbeelding
2. met de Syrah in Wartena.

Geweldige tijd met van alles en een mooie (erg natte, dat wel) reunie.
André, Germienke en Robin gaan terug naar Schiedam, wij vervolgen onze reis samen met de “Shell V” van Frits en Nell.
We varen via Dokkum, Groningen, Delfzijl naar een schepenfeestje in Leer aan de Leda.
40 schepen van de Leeuwarden-reunie vergezellen ons.
Dat doen we op 29 juli 2011, we verlaten Nederland nu echt.

De oversteek verloopt deze keer goed voor ons, Frits en Nell nemen een scheepje met motorproblemen op sleeptouw naar Leer en aldaar repareert Ruud binnen 10 minuten de motor (puntje voor ons allen….)

Afbeelding
3. luxe motors in Leer.

Dinsdag 2 augustus schutten we weer de Leda op en gaan nu bakboord uit, de E(e)ms op.
Zulk baggerwater hebben we nog nooit gezien.

Afbeelding
4. blubberwater op de E(e)ms.

(Een paar dagen later zien we een reportage op de TV over het baggerwater van de Eems en het plan die Eems schoner te maken…)
We hebben gelukkig gierende vloed mee tot de eerste sluis (“Damsterdiep”: 16 km/uur!!).
Daarna is het gelijk over, in het volgende pand kun je gewoon zwemmen.

We schutten 13 sluizen het Dortmund-Eems kanaal op en zijn dan op de splitsing met het Mittelland kanaal.

Afbeelding
5. bij aansluiting Mittellandkanal.

Dat is een snelle verbinding naat het oosten, ook al weer ruim 100 jaar oud.
380 kilometer met een paar sluizen en vrijwel geen bochten.
In vergelijking met varen in Frankrijk lang en saai maar een prima verbinding, dat wel.
Zes dagen doen we er over, de snelle “Shell V” scharrelt solidair met ons mee, per slot varen we samen…

Afbeelding
6. nieuw aquaduct over de Elbe.

Over de Elbe is een enorm nieuw aquaduct gebouwd, je kunt natuurlijk nog wel naar de Elbe afschutten, 14 meter lager maar daar mag “Damsterdiep” niet varen…!!
De reis met twee schepen is wel weer leuk, je wisselt indrukken uit en palavert elke avond even (met een drankje natuurlijk), gezellig!

En dan, kort na sluis Wusterwitz (225 x 12 meter, verval 2,5 meter), op 12 augustus 2011, gaat er ineens een wereld van meren voor je open.
De Plauersee, Brandenburg, de Trebelsee, Werder, de Wannsee, het gaat maar door.
Je weet ineens (naast het bezoek aan Berlijn) weer waar deze reis voor gemaakt wordt.
Geweldig gebied en niet alleen ten westen van Berlijn, ook ten oosten en ten noorden daarvan, bijna een ring van prachtige meren rondom de stad, gevoed door onder andere de Oder, de Havel, de Spree en de Dahme.

Dat hele enorme merengebied is eigenlijk pas ontsloten na de “Wende” in 1989.
Het barst er van de bootjes en veerboten, er zijn bruggen en op de grotere wateren zijn die minstens 3.70 meter hoog, ruim voldoende voor die oude “Damsterdiep” om het allemaal te ontdekken.
En de BRONS, ach, beste kijkertjes, die doet gewoon z’n werk!!

Afbeelding
7. Ardy en Jur op bezoek.

In Potsdam komen Jur en Ardy voor een weekje aan boord, we varen naar Berlijn, naar Werder en terug naar Potsdam. De kastelen van Sanssouci en de vismaaltijden in Werder maken indruk, we genieten alle vier.

Afbeelding
8. afmeren in Werder.

We liggen op diverse plekken in de buitenwijken van Berlijn, op aangegeven Sportboot-plekken, eerst aan de westkant van de stad en na een fraaie maar lastige tocht over de Spree (oa. door een miljoen rondvaartboten die allemaal voorrang claimen) aan de oostkant in de wijk Treptow.
Daar krijgen we prompt een bon van € 25 voor afmeren op een verkeerde plek (?).
De politie verwijst ons wel naar een beroepsvaartplaats, daar mogen we NB wel liggen!!

Duitse regel: We zijn geen beroepsvaart maar sportboot, soms ook niet maar omdat we langer zijn dan 20 meter mogen we weer wel op beroepsvaartplekken liggen, maar weer niet overal. Tsjaa….

Nou ja, we liggen goed en kunnen daarvandaan dagen lang door Berlijn sjouwen en fietsen, oa. met vriendin Joke.
Over de stad en z’n bizarre geschiedenis ga ik niet schrijven, ik verwijs jullie naar heel veel dokumentatie in alle mogelijke talen.

Maar een paar foto’s wil ik jullie niet onthouden.

Afbeelding
9. Oberbaumbrücke in Berlijn.

Afbeelding
10. Damsterdiep op de Spree.

Afbeelding
11. tekeningen op een stuk voormalige MUUR.

En nog een paar plaatjes van een houten kotter in Leer die door een grijper uit elkaar wordt geplukt: restauratie mislukt!!!

Afbeelding
12. pluk pluk…

Afbeelding
13. schroefraam.

Dit was het voorlopig weer, ik zou vele bladzijden vol kunnen schrijven en honderden foto’s erbij kunnen doen maar, wat een geluk
---voor mij én voor jullie!--- doe ik dat niet.

Blijf opletten, lieve lezer(es)s(en)!!
Tot later, groeten en liefs uit Berlijn van Ruud, Ann en Lex, ms. Damsterdiep

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Damsterdiep naar Berlijn 2011 - deel3

Bericht door brons_ad » 24 okt 2011, 21:25

Damsterdiep naar Berlijn, deel 3, september/oktober 2011

Op 31 augustus, na de bezoeken van Ardy en Jur en Joke gaat de oude BRONS weer echt aan de gang, we verlaten Berlijn, zoeken de Shell V weer op (in Güssow) en reizen verder naar het oosten.
Onze indrukken van Berlijn zijn overweldigend, verwarrend en indringend.
Een simpel verslag als dit kan nooit beschijven hoe we ons voelen en wat we vinden van deze grote metropool, verwoest, gespleten, verdeeld, opengesteld, verscheurd, veroverd, gebombardeerd, bevrijd, samengevoegd.

Afbeelding
1. zonsondergang.

Oostwaarts bevaren we een aantal fraaie meren waaronder de Scharmützelsee, één van de mooiste van deze reis.
We liggen een paar dagen aan een steigertje van café Dorsch voor € 10 per dag mét stroom en water.
Het bijbootje gaat te water, lekker zeilen dus, prachtig weer en een goeie wind.

Afbeelding
2 bij cafë Dorsch.

We fietsen gezamenlijk naar Bad Saarow, 10 kilometer verder en stellen vast dat we daar niet hoeven te liggen. Te druk en te toeristisch, wat zijn we weer verwend met de vrijheid en de rust!!!

We ontmoeten op de wal een duits stel, ze wonen vlakbij op een geweldige plek met een scheepje voor anker voor de deur. Gaande het gesprek ((goed voor je duits ook!) blijkt dat ze ook nog twee oude auto’s hebben, een Peugeot en een Packard, écht antiek want even oud als de Damsterdiep, gebouwd in 1925.

Afbeelding
Afbeelding
3&4 ik heb niks met auto’s maar MOOI!!!

De vele meren en de smalle verbindingskanalen hebben een stille, liefelijke en mooie uitstraling.
In de verbindingskanalen zitten regelmatig sluisjes (40 x 5 meter), de meeste meer dan 100 jaar oud maar wél gerestaureerd en vlot bediend.
Wonderlijk dat al deze gebieden eigenlijk pas 20 jaar open staan voor iedereen.
De val van de muur heeft op alle fronten veel verandering gebracht.
Wat een ruimte en wat een bootjes, vooral klassieke kleine bootjes.
En veel drijvende huurcaravans.

Afbeelding
5 drijvende huurcaravan.

De Damsterdiep en de Shell V zijn hier wel groot afgezien van de rondvaartboten en de veerboten.
We hebben veel bekijks maar ligplaatsen : ho maar !
Heel veel (vaak wrakke) kleine steigertjes en ook grote steigers voor bovengenoemde boten maar dáár mogen we niet aanleggen en aan liggen.
Toch lukt het beide schepen elke dag ergens aan de wal vast te knopen, zij het vaak met veel improvisatie.
In Brandenburg liggen we illegaal aan een fraaie maar onaffe kade, in Werder aan een oude vissteiger waar je bijna doorheen dondert.
Maar wél lekker vis gegeten!!
In Storkow worden we door de politie weggestuurd (zonder bon deze keer en ná het water bunkeren).
In Schmöckwitz liggen we aan een vaag, duister, onverlicht, verwaarloosd parkje, blijkt erg rustig en stil te zijn….

Afbeelding
6 Frits en Nell van de Shell V.

De tijd gaat een beetje dringen helaas en we besluiten de steven na enige weken in het oosten weer te wenden richting Berlijn en verder naar Nederland.
We willen hier in het oosten (landklimaat) niet overwinteren.

We liggen weer twee dagen in Berlijn, in het centrum en maken met z’n vieren een afscheidsrondje op de fiets.
Auf wiedersehen, Berlin!!

Afbeelding
7 oudbouw.

In Brandenburg nemen de Shell V en de Damsterdiep afscheid van elkaar.
Het was een mooie tijd, zo samen opvarend.
Frits en Nell gaan met de race-Shell V over de Rijn terug naar huis, ons plan is om in Minden naar de Weser te schutten en via Bremen, de Hunte en het Küstenkanal te gaan.

Maar het loopt natuurlijk weer anders, in de Hunte valt een binnenschip dwars in het water en breekt met de eb in tweeën, Hunte gestremd voor enige tijd.
In Minden houden Ann en Ruud krijgsraad en besluiten toch maar het hele Mittelland kanaal weer terug te varen en via het Haren-Rütenbrock kanaal naar Groningen en zo verder.

Het Mittellandkanaal is een vrij recht kanaal, zo’n 380 kilometer lang met een paar sluizen. Lange dagen varen maar een mooie snelle verbinding van west naar oost.
Gewoon doorvaren dus, in zes dagen zijn we weer op de splitsing Mittellandkanaal-Dortmund-Eemskanaal.
Frits en Nell zijn dan al weer thuis in Meerkerk….

Afbeelding
8 deze kroeg heet echt zo!!

Op 22 september verlaten we Duitsland bij Haren en varen langs Ter Apel, Musselkanaal, Stadskanaal (Willem!) en Veendam en brengen nog bezoeken aan Andrew, Claudia en Em in Hoogkerk, aan Pieter en Nelleke in De Poffert en na een prachtige avond op het Bergumermeer aan Hester, Jef, Pol en Maas in Leeuwarden.
Het blijft mooi weer en we krijgen er geen genoeg van: de weerribben, Kalenbergergracht, het gaat maar door.

Afbeelding
9 100 meter kanaal Almelo-Nordhorn.
Via de twentekanalen een paar dagen in Almelo bij Hans en Con, dan Doesburg, Arnhem, Wijk bij Duurstede, Jutphaas, en Montfoort zijn we dan ineens in Rotterdam!!

Op 17 oktober knopen we vast in het Haringvliet en kijken terug op alweer een prachtige reis in Nederland en Duitsland.
Even verhalen naar de Bierhaven, een paar dagen wennen aan “gewoon liggen”, allerlei zaken regelen, in ieder geval krijgen de Damsterdiep en z’n ouwe BRONS een tijdje rust.
Maar vast niet heel lang, beste kijkertjes, jullie kennen ons langer dan vandaag!!!

Varen is noodzakelijk.
Enne, ik vergeet het niet, de onvermijdelijke cijfertjes:

Nederland-Berlijn-Oostduitsland reis 2011:

2660 kilometers
380 draaiuren
87 sluizen
85 ligplaatsen
1200 liter gasolieverbruik

Wij groeten jullie, bedankt voor de belangstelling,

Rotterdam, 20 oktober 2011
Ruud Ann Lex ms. Damsterdiep

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

damsterdiep in 2012?

Bericht door brons_ad » 02 apr 2012, 19:57

Beste lezers.

Altijd weer de grote vraag, "wat gaan ze dit jaar doen"?

Ik heb begrepen dat ze een beetje gaan rondvaren in Nederland en Belgie.
Rustig aan, genieten, onderhoud doen aan het schip enz. enz.

Inmiddels is de laadboom en grote mast van het schip af en staat er een kleinere mast op het schip.

Afbeelding

Ik hoop ze in het weekend van 25 en 26 augustus te ontmoeten in Appingedam.
Ze zullen dan tijdens het historische festival aanmeren aan de kade van de oude bronsmotorenfabriek in Appingedam.
Ik verheug mij er nu al op!

Plaats reactie