Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013
Geplaatst: 19 jun 2013, 19:05
Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk, 2013
Afl. 1 Rotterdam – Dinant, mei 2013
We hebben de keus tussen de Schelde en de Maas in België om in Frankrijk te geraken.
Allebei leuk varen maar in Vlaanderen kost de doorvaart €80, in Wallonië niks. Daarom is de Maas natuurlijk de favoriete passage, Hollanders dat we zijn………
De BRONS is OK bevonden (na een paar klussen……..), we gaan!!
1. nieuwe trossen 5 x 25 meter
Als we op maandag 27 mei 2013 bij de sluis van Lanaye met een verval van 14 meter (waar een hele grote nieuwe kolk wordt gebouwd) over de grens met België gaan hebben we in Nederland al weer ruim 400 kilometer achter het roer (oa. Breda, Utrecht, Haarlem) maar dat is een soort aanloop.
2. ook nog een nieuw vouwfietsje!!
We zijn echt op weg, onze plannen zijn natuurlijk “rekbaar”, het idee is in Noord- en Midden-Frankrijk te varen.
(De route naar het zuiden laten we dit jaar voor wat hij is, ver, lang maar ook wel errug leuk natuurlijk!!!)
3. overzicht sluizen panheel.
Op de Nederlandse Maas hebben we 2 á 3 kilometer stroom tegen, niet erg natuurlijk en met 20 pk op de schroef gaan we lekker rustig naar boven. We veroorloven ons -- na een zeer onrustige nacht op het Albertkanaal-- gelijk maar een ommetje, bij de sluis Visé van het Albertkanaal naar de Maas schutten en 10 kilometer verderop bij de sluis Monsin weer terug naar het kanaal. Ach, zo blijf je lekker bezig, nietwaar?
Bij de beruchte sluis Ivoz-Ramet wordt ook al een nieuwe grote sluis bijgebouwd, dat was wel heel erg nodig.
De oude sluis is bij de binnenvaart één van de slechtst bekendstaande sluizen van België. Oponthoud, stremmingen, kapot……………hopelijk brengt de nieuwe sluis daar verlichting in. Maar In dit geval staat de sluis aan de onderkant open (onze kant dus) en we kunnen met drie geladen schepen en een jacht direct naar binnen en vlot naar boven, een nieuwe ervaring voor ons. We overnachten in Amay aan een van-een-oude-sluismuur-tot-kade-omgebouwde, jawel: kade. Mooi, man! Die geweldige onweersbui doet daar niks aan af!
We hebben goeie zin om weer een mooie reis te maken en dat lukt prima. De routine van de sluizen zit er weer snel in en we gaan lekker.
De BRONS maakt onverstoorbaar zijn klappen, smeren, koelen en koesteren zijn de toverwoorden voor deze oude machine, 88 jaar oud inmiddels.
In het zuiden van België neemt de stroom wel toe, soms gaan we 5 km/uur, ongebruikelijk voor deze tijd van het jaar maar “allez, zunne, c’est la vie”. Eind mei liggen we in Dinant aan een stoffige, onaffe kade achter het casino.
Die verdienen aan ons echt helemaal niks.
Nog een klein stukje tot de franse grens…………….
Nog even dit:
De nederlandse overheid heeft bedacht dat onze historische schepen met ingang van dit jaar niet meer op rode gasolie mogen varen maar uitsluitend op witte dieselolie. Dat scheelt niet alleen zo’n 40 cent per liter maar ook het bunkeren is veel lastiger geworden. Jachthavens kunnen we vaak niet in en bunkerschepen hebben meestal geen witte olie aan boord. Oplossing: Fiets aan de wal en met de fietskar en twee vaten naar een tankstation, met een hevelapparaatje de olie in de tank zien te krijgen. Gedoe, geknoei, primitief dus.
En ook genoeg hierover gezeurd, we varen en we blijven varen zolang dat kan!!
En zeker met die oude 1-cilinder 25 pk. ongelofelijk mooie BRONS motor……..!!
Groeten en tot de volgende aflevering…….
Ruud Ann en Lex, ms. Damsterdiep
Afl. 1 Rotterdam – Dinant, mei 2013
We hebben de keus tussen de Schelde en de Maas in België om in Frankrijk te geraken.
Allebei leuk varen maar in Vlaanderen kost de doorvaart €80, in Wallonië niks. Daarom is de Maas natuurlijk de favoriete passage, Hollanders dat we zijn………
De BRONS is OK bevonden (na een paar klussen……..), we gaan!!
1. nieuwe trossen 5 x 25 meter
Als we op maandag 27 mei 2013 bij de sluis van Lanaye met een verval van 14 meter (waar een hele grote nieuwe kolk wordt gebouwd) over de grens met België gaan hebben we in Nederland al weer ruim 400 kilometer achter het roer (oa. Breda, Utrecht, Haarlem) maar dat is een soort aanloop.
2. ook nog een nieuw vouwfietsje!!
We zijn echt op weg, onze plannen zijn natuurlijk “rekbaar”, het idee is in Noord- en Midden-Frankrijk te varen.
(De route naar het zuiden laten we dit jaar voor wat hij is, ver, lang maar ook wel errug leuk natuurlijk!!!)
3. overzicht sluizen panheel.
Op de Nederlandse Maas hebben we 2 á 3 kilometer stroom tegen, niet erg natuurlijk en met 20 pk op de schroef gaan we lekker rustig naar boven. We veroorloven ons -- na een zeer onrustige nacht op het Albertkanaal-- gelijk maar een ommetje, bij de sluis Visé van het Albertkanaal naar de Maas schutten en 10 kilometer verderop bij de sluis Monsin weer terug naar het kanaal. Ach, zo blijf je lekker bezig, nietwaar?
Bij de beruchte sluis Ivoz-Ramet wordt ook al een nieuwe grote sluis bijgebouwd, dat was wel heel erg nodig.
De oude sluis is bij de binnenvaart één van de slechtst bekendstaande sluizen van België. Oponthoud, stremmingen, kapot……………hopelijk brengt de nieuwe sluis daar verlichting in. Maar In dit geval staat de sluis aan de onderkant open (onze kant dus) en we kunnen met drie geladen schepen en een jacht direct naar binnen en vlot naar boven, een nieuwe ervaring voor ons. We overnachten in Amay aan een van-een-oude-sluismuur-tot-kade-omgebouwde, jawel: kade. Mooi, man! Die geweldige onweersbui doet daar niks aan af!
We hebben goeie zin om weer een mooie reis te maken en dat lukt prima. De routine van de sluizen zit er weer snel in en we gaan lekker.
De BRONS maakt onverstoorbaar zijn klappen, smeren, koelen en koesteren zijn de toverwoorden voor deze oude machine, 88 jaar oud inmiddels.
In het zuiden van België neemt de stroom wel toe, soms gaan we 5 km/uur, ongebruikelijk voor deze tijd van het jaar maar “allez, zunne, c’est la vie”. Eind mei liggen we in Dinant aan een stoffige, onaffe kade achter het casino.
Die verdienen aan ons echt helemaal niks.
Nog een klein stukje tot de franse grens…………….
Nog even dit:
De nederlandse overheid heeft bedacht dat onze historische schepen met ingang van dit jaar niet meer op rode gasolie mogen varen maar uitsluitend op witte dieselolie. Dat scheelt niet alleen zo’n 40 cent per liter maar ook het bunkeren is veel lastiger geworden. Jachthavens kunnen we vaak niet in en bunkerschepen hebben meestal geen witte olie aan boord. Oplossing: Fiets aan de wal en met de fietskar en twee vaten naar een tankstation, met een hevelapparaatje de olie in de tank zien te krijgen. Gedoe, geknoei, primitief dus.
En ook genoeg hierover gezeurd, we varen en we blijven varen zolang dat kan!!
En zeker met die oude 1-cilinder 25 pk. ongelofelijk mooie BRONS motor……..!!
Groeten en tot de volgende aflevering…….
Ruud Ann en Lex, ms. Damsterdiep