Brons 1d9
Brons 1d9
hallo ik ben vanplan mijn Brons 1D9 bakjes knapper uit mijn opduwer tehalen en dan eens goed onderhanden te nemen omdat hij toch nog wel veel lekage punten heeft en dat zou ik willen verhelpen door nieuwe pakkings en rubberen o ringen aleen is mijn vraag wie heeft toevallig wat technische informatie van een brons 1D9 of andere handige tips en informatie bladen ,voor ik mijn motor helemaal uitelkaar heb en schoon gemaakt heb is mijn brein mischien zo aangetast dat ik niet meer weet hoe het ook nog maar zat :roll: :cry:
ik wacht op reactie alvast bedankt
Roy Bos
Opd: History Brons 1D9 Bakjes knapper
ik wacht op reactie alvast bedankt
Roy Bos
Opd: History Brons 1D9 Bakjes knapper
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27
sleutelgeheugen
Ik zelf maak tijdens het sleutelen veel gebruik van de digitale camera.
De foto's kosten niets en je kan er heel veel maken uit diverse hoeken.
Daarnaast is een opschrijfboekje ook niet verkeerd.
Werk in stappen en maak foto's van de stukken wat je wilt demonteren en blijf foto's maken tijdens de demontage indien nodig.
Tevens kan je met merkstreepjes of een klein centerpuntje bepaalde onderdelen ten op zichte van elkaar coderen.
Maak daar dus ook foto's van!
Zoals je zelf al schrijft laat je geheugen je weleens in de steek, vooral als de klus wat langer duurt, denk dus niet zo van.."dat is toch logisch, of dat weet ik nog wel als het zover is..".
Ga voor zekerheid.
Hou ook een logboek bij van de klus waar je in opschrijft wat je gedaan hebt en wat voor maatvoeringen ed. je tegen kwam.
Doe er eventueel een klein tekeningetje bij.
Gebruik ook eventueel de tekeningen en handleiding van je motor indien voorhanden.
Ga voor zekerheid!
Geloven is goed maar controleren is beter!
De foto's kosten niets en je kan er heel veel maken uit diverse hoeken.
Daarnaast is een opschrijfboekje ook niet verkeerd.
Werk in stappen en maak foto's van de stukken wat je wilt demonteren en blijf foto's maken tijdens de demontage indien nodig.
Tevens kan je met merkstreepjes of een klein centerpuntje bepaalde onderdelen ten op zichte van elkaar coderen.
Maak daar dus ook foto's van!
Zoals je zelf al schrijft laat je geheugen je weleens in de steek, vooral als de klus wat langer duurt, denk dus niet zo van.."dat is toch logisch, of dat weet ik nog wel als het zover is..".
Ga voor zekerheid.
Hou ook een logboek bij van de klus waar je in opschrijft wat je gedaan hebt en wat voor maatvoeringen ed. je tegen kwam.
Doe er eventueel een klein tekeningetje bij.
Gebruik ook eventueel de tekeningen en handleiding van je motor indien voorhanden.
Ga voor zekerheid!
Geloven is goed maar controleren is beter!
1d9
haha nou ik bedoel het niet zo dat dat ik niet hele maal goed bij ben hoor maar vaak als je ergens mee begint om uitelkaar te halen en een half winter weer tijd hebt om het weer in elkaar te zetten is het meestal weer even denken hoe et toch ook nog maar zat en mischien schrik je zo van de weinig of veel slijtage dat je denkt van waarom heb ik hem er uit gehaald en mischien wel van nou gelukkig dat hij eruit is nou even goed aan pakken :D maar bedankt voor de tip nou nog de nodige informatie bladen en afstellingen zien te vinden en mischien heeft er ook nog iemand een boekje thuis liggen met diktes van lagers ringetjes enz ?
nou ja ik zal overal fotos van maken en ik zet er wel een paar van op de cite als het zo ver is
Groetjes
Roy Bos Op. History
nou ja ik zal overal fotos van maken en ik zet er wel een paar van op de cite als het zo ver is
Groetjes
Roy Bos Op. History
groot onderhoud 1D9
Zo als jullie het mischien vernomen hebt buiten is het weer wintertijd aan het worden dus tijd voor een grondig onderhoud van de opduwer en de
motoren.
ook bij ons is het nu zo ver gekomen
Het gaat om de Brons 1D9 uit de opduwer History, ik heb een uur zonder smeer olie gevaren en dat is de brons een beetje slecht bekomen.
hij rookte veel uit het carter ( teken van vast zitten de zuigerveeren)
weinig kracht om aan te krijgen en weinig snelheid.
We hebben het drijfstang lager gemeten en het bleek dat er 1,5 mm speling op het lager zat, tijd voor een operatie dachten wij.
nu zijn we zover dat de cilinder er af is blijken daar krassen in te zitten Ik stuur je zo af en toe nog wel even wat foto`s met een verhaaltje daarbij.
Groetjes Roy Bos
Opduwer History
Groningen
vervolg groot onderhoud 1D9
Nou we zijn al weer een stukje verder gekomen een aantal lagers hebben wat schade opgelopen en de zuigerveren zijn ook niet nieuw meer er waren 2 bouten van de hoofd lagers erg slecht waarvan we 1 zo kapot trokken met een sleutel.
en nou hebben we 1 probleem aan gezien we de drijfstang er ook maar uit willen halen moetten we of het vliegwiel of de achterkant van de
keerkoppeling er af halen aleen de keerkoppeling wil er niet best af ( die
sattalietten.)
Dus daar zijn we nu wat mee aan het probeeren
Mocht er iemand zijn die een beter idee heeft......dan hoor ik dat graag.
Groetjes Roy Bos
Opd history
Groningen
en nou hebben we 1 probleem aan gezien we de drijfstang er ook maar uit willen halen moetten we of het vliegwiel of de achterkant van de
keerkoppeling er af halen aleen de keerkoppeling wil er niet best af ( die
sattalietten.)
Dus daar zijn we nu wat mee aan het probeeren
Mocht er iemand zijn die een beter idee heeft......dan hoor ik dat graag.
Groetjes Roy Bos
Opd history
Groningen
vervolg onderhoud 1D9
we hebben van de week wat gesleuteld en nu is ook de keerkoppeling er af, eigelijk is zelfs de krukas uit het blok nu zit aleen de nokken as er nog in.
van het weekend wil ik proberen om het vliegwiel ook van de krukas af
tehalen en dan
kunnen we de as en de lagers aan pakken
Groetjes Roy Bos
Opd. History
Groningen
van het weekend wil ik proberen om het vliegwiel ook van de krukas af
tehalen en dan
kunnen we de as en de lagers aan pakken
Groetjes Roy Bos
Opd. History
Groningen