De Bronsmotor van de won 49

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
Coby
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2010, 09:53

De Bronsmotor van de won 49

Bericht door Coby » 22 mar 2010, 09:00

Westeremden - Op 19 maart 2010 is er een bronsmotor bij de Bronsstichting afgeleverd. De motor komt uit het visserschip (Won 49) van mijn vader Pieter Poepjes en zijn broer Siebe Poepjes. Jarenlang was dit schip in onze familie, tot het verkocht werd aan de handelsvereniging van Scheveningen. Het schip doet nu dienst als klauteropject voor kinderen en monument voor de visserij en staat op de pier even voorbij het Kurhaus. De motor van het schip werd altijd door mijn vader onderhouden en het was zijn tots en glorie.Ook al liep alles als een tierelier, hij moest op zijn vrije momenten altijd nog even iets doen in de machinekamer. Ik zie hem nog zo voor me met zijn zwarte handen en vegen op zijn gezicht als hij glunderend het trapje weer opkwam. Het mooiste was dat we dan ook even moesten "proefvaren". Op zaterdagen en zondagen in de zomer even naar de afsluitdijk "stomen" en dan zwemmen in het ondiepe water, kokkels rapen of op de verboden strandjes picknicken. Mijn jeugd in Makkum was tot mijn 11 jaar nauw verbonden met deze boot. Van de vier kinderen,, die mijn ouders hadden, was ik degene die vaak mee ging om te kijken, als ze de netten lichten. Zittend in de stuurhut op een plankje met een leren riem om de middel, die vastzat aan de wand. Mijn vader naast me met het grote roer achter hem.
Toen mijn ouders in 1961 naar Drenthe verhuisden werd onze familienaam van Poepjes in Palmbergen veranderd, om voor de hand liggende redenen. Toch ben ik trots op die naam want de mensen die hem droegen waren ijzersterke, markante mensen, die in weer en wind hun brood verdienden.
Coby

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

Re: De Bronsmotor van de won 49

Bericht door misterbrons » 24 mar 2010, 19:03

Hallo Coby

Fijn dat dit bericht hebt geplaatst, het geeft een beeld in de historie van deze motor.
Om alles nu bij elkaar te krijgen begin ik met de foto's van de binnenkomst van de motor.

Afbeelding
Afbeelding
De motor is weer terug in Appingedam.

Anne Nijboer begon zijn zoektocht bij Roelie Spanjaard-Visser die met haar internetsite oa. een beeld geeft van de visserijfamilie Poepjes.
http://www.spanvis.nl/Familie%20poepjes/De%20Poepjesen.htm
Via Roelie Spanjaard-Visser kwam hij in contact met Coby Westerhof-Palmbergen die ook bovenstaand bericht heeft geschreven.

Zelf zocht ik op het visserijforum en met de hulp van Rinus en Aant kwamen de volgende foto's boven water:

Afbeelding
Afbeelding
De WON49 in Makkum en in Scheveningen.

Inmiddels heeft Anne Nijboer de motorkaart eens opgezocht en kwam op het volgende:

Nr. 1286 , bedrijf voor schipper Koers te Hogersmilde.
Er is contact geweest met familie Koers, nog steeds wonende te Hogersmilde ,zij hebben
daar een groot bedrijf in vrachtwagens en grondverzetmachines.
Het scheepje is gebouwd bij een scheepswerf in Winsum,en het schip heette toen "Aktief"
En het voer als bodeschip tussen Groningen en Dieverbrug,naderhand is het als woonschip gebruikt in Oosterwolde ( fr)
,toen is hij naar Leeuwarden gegaan en als olieboot en parlefinker.
Volgens de gegevens is de motor na de oorlog verkocht aan de gebr Poepjes.
De motor is dus vanuit de binnenvaart naar de visserij gekomen.

We zijn benieuwd naar nieuwe gegevens en misschien eerst maar eens bij de binnenvaart verder zoeken.

Coby
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2010, 09:53

Re: De Bronsmotor van de won 49

Bericht door Coby » 26 mar 2010, 12:36

Won 49
Wat een leuk nieuws. Dit was informatie die mij helemaal niet bekend was. Op de foto van de boot staat mijn Oom Siebe bij de mast.. Hij was de laatste van de broers die de boot in gebruik had voor hij naar Scheveningen werd gebracht. Halverwege het filmpje, dat je via onderstaande link kunt bekijken zie je de boot in bedrijf. Alle vier de broers Poepjes zijn daar op te zien. Mijn vader is degene die even grappig doet door in een paling te bijten. http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.pr_fi ... d=40601155

Plaats reactie