klephuizen

alles over onderdelen voor bronsmotoren.
bv. aanbieden van onderdelen, onderdelen gezocht en hulp bij reparaties
Plaats reactie
John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

klephuizen

Bericht door John » 02 feb 2006, 22:22

Hallo

kan iemand mij vertellen hoe je klephuizen uit een brons 2 cilinder 4 takt haalt

bedankt

ruud guikink
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:22

Bericht door ruud guikink » 03 feb 2006, 08:35

Hallo John,

Die klephuizen kunnen inderdaad erg vast zitten.
Ik heb ze losgekregen met een soort (zelfgemaakte) trekker,
je kunt de tapeinden in de kop gebruiken.
Met beleid aanspannen! Eventueel kruipolie langs de randen laten lopen en later verder gaan. Sukses!
Ruud Guikink, ms. Damsterdiep
Ruud en Anneke varen met de luxemotor "Damsterdiep" (1926) met de originele BRONS 1D25 met verstuiverbakje in Nederland, Belgie en Frankrijk. Zie ook de reisverslagen op de BRONS-site, als je geinteresseerd bent.

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

klebhuizen

Bericht door John » 03 feb 2006, 17:53

hallo

ik heb ook een trekkertje gemaakt maar ze zitten zo verschrikkelijk vast dat is niet te geloven ik heb al met benzine de aanslag tussen de huizen weggehaald en dan kruipolie maar ze komen niet los
maar bedankt voor u reactie ik ga gewoon weer verder met trekken

bronstrading
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2006, 19:34

klephuizen

Bericht door bronstrading » 03 feb 2006, 18:49

Hallo John,

Wat je ook eens kunt proberen om ze los te krijgen is het volgende:
1e is het de cilinder met de aanzetklep of alle twee.
2e loshalen van klephuizen evt. proberen met bout en moer om hem omhoog te drukken
3e proberen hem ophoog te persen d.m.v. een vijzel.
4e de cilinder iets warmstoken .
5e klep demonteren, veerdekkers verwijderen ,klep laten zakken,draadstang met flens,flens monteren onder klephuis.
dan omhoog draaien.

Hopelijk heb je hier iets aan,het is het proberen waard.

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Bericht door John » 04 feb 2006, 18:20

nou ik heb alles eigenlijk al geprobeerd ook met draadenden en een dikke flens op de zitting en dan trekken maar hij komt niet los het zijn de uitlaat klephuizen en die zitten extra vast omdat er allemaal kool en andere vervuilingen tussen de kop en het huis zit de inlaat was zo los daar zit namelijk geen vuil tussen en het zijn ook bijde cilinders

Johan H.
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 feb 2006, 21:39

Bericht door Johan H. » 04 feb 2006, 23:26

Als je maar donders voorzichtig bent en de boel niet stuk trekt.
Een tijdje volzetten met dieselolie helpt misschien. Trekt echt tot in de kool. Met hitte moet het eigenlijk ook lukken. Als het niet lukt hulp inroepen van een profi, dat is uiteindelijk goedkoper dan een kapotte kop en/of klep/huis.

suc6

Johan

Maurice

Re: klebhuizen

Bericht door Maurice » 05 feb 2006, 01:14

John schreef:hallo

ik heb ook een trekkertje gemaakt maar ze zitten zo verschrikkelijk vast dat is niet te geloven ik heb al met benzine de aanslag tussen de huizen weggehaald en dan kruipolie maar ze komen niet los
maar bedankt voor u reactie ik ga gewoon weer verder met trekken


Dat zit dus erg pas,
De kop verhitten en het klephuis afkoelen,
komt er net iets ruimte.

Een prijzige tip,
Verhit de gehele kop (brander of zo)

Neem een CO2 blusser en koel het klephuis af met de trekker al op spanning, leg een isolator op de kop, bv dik karton anders koel je die kop weer te veel af.

Tja daarna voor veel geld die blusser weer vullen,
hoewel op marktplaats worden nog wel eens afgekeurde blussers aangeboden.

Kijk wel uit met CO2, Iets met zuurstofgebrek in een kleine ruimte!!!
EN pas op met die kunstof nossel pak die niet vast!
Alleen bij het handvat!

Door de warmte zet de kop aan alle kanten uit, afkoelen is krimpen.
Dus dat kan net genoeg zijn om de zaak te lossen.

Maurice Hamm
ms FRam

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Bericht door John » 06 feb 2006, 16:05

zo dat is een goede
maar maakt dat niet uit van heet heel snel naar koud
krijg je geen vervorming in het matriaal of een structuur verandering
mvg john

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

Bericht door Caw » 10 feb 2006, 16:03

Hallo John,

Mogelijk dat je je klephuizen er al uit hebt, maar ik heb met hetzelfde probleem geworsteld en als volgt opgelost.Eerst een paar dagen gasolie er tussen laten lopen en toen heb ik aan een kant (stuurboord) een smalle vlakke stalen keg tussen het klephuis en het kopdeksel geslagen aan de binnenkant naast de tap. Niet met al teveel geweld natuurlijk, maar redelijk op spanning. Vervolgens heb ik eraan de andere kant (bakboord) met een kort scherp koevoetje aan gelift, ook tussen de tap en het huis. Mijn maat een klap met de hamer ertegen en los was-ie.

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Bericht door John » 10 feb 2006, 18:58

hallo
wat voor type brons had u ??
want ik begrijp u niet of het kan niet op mijn brons want met keggen kan ik helmaal niks maar misschien begrijp ik u verkeerd ik zal een keer een foto mailen dan kan u zien hoe het zit
maar in ieder geval bedankt voor de reactie
john

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

Bericht door Caw » 11 feb 2006, 20:54

Hallo John,

Het gaat om een type 2D.

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Bericht door John » 11 feb 2006, 21:21

o ok
die heb ik ook maar ik kan geen kech tussen de kop en het klephuis slaan hoor dat is maar een spleetje van ongeveer 3 milimeter en het huis zit ook nog eens dieper in de kop
dus hoe deed u dat dan ??

bedankt voor u reactie

john

Gast

Bericht door Gast » 12 feb 2006, 14:41

Hallo John,
Bij mij is die spleet iets breder, maar het stalen keggetje, dat ik gebruik en het koevoetje zijn allebei scherp genoeg om bij 3mm er tussen te kunnen. Je kan als keg ook een flinke schroevendraaier gebruiken.
Je zult wel gezien hebben, dat het klephuis uit twee stukken bestaat, een boven (klepgeleider)- en een onderstuk(klephuis).
Die twee zitten koud op elkaar en het geheel wordt bijelkaar gehouden door de klep, de klepveer en de veerdekker met spietjes(Sluitring).
Als je het bovendeel licht op de manier, die ik beschreven heb, dan zou dat , als het onderste deel echt vast zit, in principe gelicht worden tot de klepveer helemaal is in gedrukt. Pas dan ga je echt spanning zetten op het onderste deel. (zie tekening DF op de Brons-site en de doorsnede)
Eigenlijk moet dat, volgens mij, niet gebeuren, omdat het onderste deel een haartje kleinere diameter heeft, maar met veel koolaanslag weet je dat niet.
Bij mij zat de eerste keer het bovendeel, de klepgeleider dus, erg vast, omdat, na demontage,bleek,dat het kopdeksel had gelekt. De boel zat dus gewoon vastgeroest.
Groeten en succes,
Cor Winde
Luxe motor "Hoop Op Welvaart"

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Bericht door John » 12 feb 2006, 15:16

hallo

nee ik snap het al u houd de bovenste helft er op
ik heb die en de klep en de veer er al af gehaald dus alleen het klephuis zit er nog maar ik kan zo de bovenste helfd er weer op zetten en dan ga ik het ook eens proberen met een keg en een koevoet want je kan daar heel wat kracht mee zetten denk ik

groeten john

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

Bericht door Caw » 12 feb 2006, 15:39

Hallo John,

Ik houd inderdaad de bovenste helft erop en zo monteer ik hem ook weer. Bij het kracht zetten moet je natuurlijk wel de zaak verdraaid goed verticaal houden, omdat anders mogelijk de klepsteel krom gaat.

Cor

Plaats reactie