drijfstanglagers 2 EA
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:40
drijfstanglagers 2 EA
Wie weet er drijfstanglagerschaaltjes te koop voor Brons 2 EA of de manier om ze op te dikken of spuiten.
Re: drijfstanglagers 2 EA
jan vd bent schreef:Wie weet er drijfstanglagerschaaltjes te koop voor Brons 2 EA of de manier om ze op te dikken of spuiten.
EA lagerschalen bestaan niet , deze zijn nl. ingegoten. Opnieuw ingieten is een intensieve klus omdat praktisch de gehele drijfstang moet worden opgewarmd tot 350 C zowel voor vertinnen als ingieten. Beter is op te spuiten met Babtec van Castolin uit Delft. Zie hiervoor hun gebruiksaanwijzing. Eventueel weten zij ook bedrijven die dit voor je doen.
Re: drijfstanglagers 2 EA
Anonymous schreef:jan vd bent schreef:Wie weet er drijfstanglagerschaaltjes te koop voor Brons 2 EA of de manier om ze op te dikken of spuiten.
EA lagerschalen bestaan niet , deze zijn nl. ingegoten. Opnieuw ingieten is een intensieve klus omdat praktisch de gehele drijfstang moet worden opgewarmd tot 350 C zowel voor vertinnen als ingieten. Beter is op te spuiten met Babtec van Castolin uit Delft. Zie hiervoor hun gebruiksaanwijzing. Eventueel weten zij ook bedrijven die dit voor je doen.
Wij zijn al met zo'n bedrijf in de weer geweest met de schalen maar die zijn bang dat door de temperatuur de stalenschalen ( 2.5 mm) waar het materiaal op moet gaan vervormen en dat de voorspanning er dan uitgaat. Dit is geen babbits lager maar moet meer aan vrachtwagenmotoren denken, en word de drijfstang niet verwarmd. De hoofdlagers zijn wel in babbits uitgevoerd, maar dat is het probleem niet. Maar gaat wel bellen met Castolin.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:40
opknapbeurt 2EA van opduwer Beatrix
Na lange tijd zijn we er weer,
De lagerschalen zijn wat aangepast aan de drijfstangen en is de maat bepaald van de krukastappen.
Deze is geslepen en toen kon het echte opbouwen weer beginnen ( heerlijk ).
De BRONS is in april voor het eerst gestart in de werkplaats maar draaide niet naar tevredenheid liep erg op 1 poot.
Piet heeft de onderdelen van de brandstofpomp nog op elkaar ingeslepen en het resultaat was verrassend.
Dezelfde week nog met de vrachtwagenkraan in de boot laten zakken en de boel weer uitgelijnd en de vullingen weer op maat moeten maken, je komt altijd weer op een iets andere maat uit met een revisie van de krukas. Maarja aansluiten die handel en lucht erop, wat een genot als hij weer draaid na een keer starten.
Inmiddels heeft Martijn er al zo'n beetje 180 uur opzitten, want we hebben hem meegenomen op vakantie tot aan de Franse grens. Hij heeft op de Warmondse Schippertjesdagen aan de klok gehangen met de andere opduwers en ik was al blij met 12kg/pk maar hij trok op de grote klok maar liefst ruim 15kg/pk dus boven mijn verwachting, was de schroef toch behoorlijk goed uitgerekend en loopt het bootje ruim 12 km/uur voor een lengte van 6,80m ook niet slecht.
Ad heeft op de Oldtimerdag in Alphen weer een nieuwe Brons en een Deutz Brons mogen zien draaien. Een verslagje met foto,s hiervan bij evenementen.
Deze winter gaan wij de opdrukker verder aanpakken en de lagers van KROMHOUT zitten er nog steeds in dus bijten elkaar niet.
Groetjes Jan vd Bent.
De lagerschalen zijn wat aangepast aan de drijfstangen en is de maat bepaald van de krukastappen.
Deze is geslepen en toen kon het echte opbouwen weer beginnen ( heerlijk ).
De BRONS is in april voor het eerst gestart in de werkplaats maar draaide niet naar tevredenheid liep erg op 1 poot.
Piet heeft de onderdelen van de brandstofpomp nog op elkaar ingeslepen en het resultaat was verrassend.
Dezelfde week nog met de vrachtwagenkraan in de boot laten zakken en de boel weer uitgelijnd en de vullingen weer op maat moeten maken, je komt altijd weer op een iets andere maat uit met een revisie van de krukas. Maarja aansluiten die handel en lucht erop, wat een genot als hij weer draaid na een keer starten.
Inmiddels heeft Martijn er al zo'n beetje 180 uur opzitten, want we hebben hem meegenomen op vakantie tot aan de Franse grens. Hij heeft op de Warmondse Schippertjesdagen aan de klok gehangen met de andere opduwers en ik was al blij met 12kg/pk maar hij trok op de grote klok maar liefst ruim 15kg/pk dus boven mijn verwachting, was de schroef toch behoorlijk goed uitgerekend en loopt het bootje ruim 12 km/uur voor een lengte van 6,80m ook niet slecht.
Ad heeft op de Oldtimerdag in Alphen weer een nieuwe Brons en een Deutz Brons mogen zien draaien. Een verslagje met foto,s hiervan bij evenementen.
Deze winter gaan wij de opdrukker verder aanpakken en de lagers van KROMHOUT zitten er nog steeds in dus bijten elkaar niet.
Groetjes Jan vd Bent.
Gefeliciteerd
Beste Jan en Martijn,
Heel erg gefeliciteerd met de wedergeboorte van jullie motor.
Geweldig dat deze weer loopt.
Bedankt voor het verhaal en de plaatjes.
Groeten, Johan
Heel erg gefeliciteerd met de wedergeboorte van jullie motor.
Geweldig dat deze weer loopt.
Bedankt voor het verhaal en de plaatjes.
Groeten, Johan
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:25
Als je op de onderstaande links klikt krijg je een filmpje te zien van de BRONS tijden het proefdraaien.
Filmpje 1: http://www.opduwers.nl/bronsmotor1.mp4
Filmpje 2: http://www.opduwers.nl/bronsmotor2.mp4
Filmpje 3: http://www.opduwers.nl/bronsmotor3.mp4
Filmpje 4: http://www.opduwers.nl/bronsmotor4.mp4
Gr
Martijn vd Bent
Filmpje 1: http://www.opduwers.nl/bronsmotor1.mp4
Filmpje 2: http://www.opduwers.nl/bronsmotor2.mp4
Filmpje 3: http://www.opduwers.nl/bronsmotor3.mp4
Filmpje 4: http://www.opduwers.nl/bronsmotor4.mp4
Gr
Martijn vd Bent
Brons 2 EA
Re: drijfstanglagers 2 EA
verwijderd
Laatst gewijzigd door david op 24 dec 2013, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:25
Re: drijfstanglagers 2 EA
Over het algemeen is dit groen, te verkrijgen bij de delfzijlse verf fabriek.
Gr
Martijn
Gr
Martijn
Brons 2 EA
Re: drijfstanglagers 2 EA
verwijderd
Laatst gewijzigd door david op 24 dec 2013, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:25
Re: drijfstanglagers 2 EA
Hallo David,
Onder de luchtaanzet zit aan de kopse kant van de nokkenas een ronde schijf. (tussen het vliegwiel en het blok zeg maar) Op deze schijf zit een streepje, als dit streepje boven staat dan staat die gelijk met een ander streepje. Ik zelf zet hem meest iets er doorheen omdat die dan sneller start.
Het nummer op de tuimelaars zegt niets want dit is volgens mij gewoon het onderdeel nummer.
Gr Martijn
Onder de luchtaanzet zit aan de kopse kant van de nokkenas een ronde schijf. (tussen het vliegwiel en het blok zeg maar) Op deze schijf zit een streepje, als dit streepje boven staat dan staat die gelijk met een ander streepje. Ik zelf zet hem meest iets er doorheen omdat die dan sneller start.
Het nummer op de tuimelaars zegt niets want dit is volgens mij gewoon het onderdeel nummer.
Gr Martijn
Brons 2 EA