Gezocht BRONS MOTOR

alles over onderdelen voor bronsmotoren.
bv. aanbieden van onderdelen, onderdelen gezocht en hulp bij reparaties
Plaats reactie
MdB
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:49

Gezocht BRONS MOTOR

Bericht door MdB » 13 aug 2006, 19:54

Beste lezers,

Gezocht wordt een sleepboot die in 1972 naar de recreatie werd overgeschreven en waarin draaide: 2 cilinder BRONS no. 5152 - 70 pk.

WIE WEET MEER?

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

sleepboot RIHI

Bericht door misterbrons » 15 aug 2006, 19:03

Ik zag op het sleep en duwvaart forum dat je al heel wat gegevens had gevonden voor 1972:
-------------------
Bericht Sleepduwvaartforum:
Ik ben de boot na 1972 kwijt - heb gisteravond wel een oproep op de Brons site gezet of er nog een sleepboot vaart met het bewuste motornummer.

Mslb. Rihi 22.03004
Pilon J. Groningen- 's-Gravenhage werd op 18-07-1955 verkocht aan Johanna/M.Klop, Amsterdam
Bouwjaar 19?? werf,
Lxbxhxdg.: x x x meter, ,
verplaatsing 4,6M
1 x 2 cilinder Brons nr. 5152 uit vermogen 70 apk.

Later dus:
Mslb. Marie 22.03004
Werf P.A.van der Zwijndrecht
20-04-1972 Teboekstelling doorgehaald recreatie
Bouwjaar 19?? werf,
Lxbxhxdg.: x x x meter,
verplaatsing 4,6M
1 x 2 cilinder Brons nr. 5152 uit vermogen 70 apk. = 51 kW.

Ex namen:
27-07-1953 Rihi/J.Pilon, Groningen- 's-Gravenhage
18-07-1955 Johanna/M.Klop, Amsterdam
22-10-1962 Marie/P.van Enk & A.Jonker, Zwolle
----------------------

Het motornummer komt mij niet bekend voor en in mijn gegevens komt er geen schip/motor combinatie voor.
Maar dat wil niet zeggen dat hij er niet meer is.
De motorkaart van de 5152 geeft bovenstaande namen en eigenaren ook op.
Het type is 2TB (ook wel 2TXXXV) met 2x35=70Pk.
2takt bronsmotor.
Als aanvulling op bovenstaande gegevens kan ik nog melden dat de motor in mei 1944 als spoedbestelling is ingeschreven en op 30 juni 1945 is geleverd.
Dit is mischien ook het bouwjaar van de sleepboot???
Met de naam J pilon wil ik ook nog even verder, ik heb mischien nog wel een mogelijkheid om meer te weten te komen. Als dat lukt zal ik dat nog melden.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Gezocht BRONS MOTOR

Bericht door brons_ad » 09 aug 2009, 20:42

Bij toeval kwam ik deze week in contact met Johan Ippel, dit is de schoonzoon van Jaap Pilon.
Het ging in eerste instantie om de opduwer "Ouwe Jaap" die jaren geleden opgeknapt was door Jaap Pilon en nu nog steeds onder dezelfde naam vaart in Vinkeveen.
Aangezien ik mij de kwestie met de RiHi nog kon herinneren heb ik de vraag gesteld en daarbij het volgende antwoord gekregen:

-------------
we kunnen inderdaad wel wat vragen beantwoorden die op het forum gesteld zijn.
Ik heb nog even een paar foto's gescand die de gedaante verwisseling goed laat zien, van vissersboot tot motorjacht.
Deze zend ik uiteraard mee, we hebben deze foto's in ons bezit doordat Opa Pilon dit schip heeft laten bouwen, en zijn zoon Jaap Pilon later als havenmeester in Medemblik de omgebouwde RIHI weer op bezoek kreeg.

Over de RIHI.
De RIHI is in 1925 gebouwd bij scheepswerf "Gebr. de Goede" in Zwartsluis als visserschip met als motor een 20 pk Kromhout Gloeikop.

Afbeelding

In 1939 is de boot omgebouwd tot sleepboot, er werd 3m tussen geplaatst, de kont werd rond en als motor werd er een 3 cylinder Deutz Brons ingezet.
In de tijden van ijs werd de RIHI ingezet als ijsbreker.

Afbeelding

In 1943 sloeg er een zuiger door het carter doordat een stuk hout in de schroef was gekomen en de motor werd pas in 1946 (na de oorlog) vervangen door een Brons tweetakt hogedrukmotor van 70 PK.

Afbeelding

In 1955 is de RIHI verkocht aan Martinus Flap en de naam verandert in Johanna, zeven jaar later werden Peter van Enk en Ale Jonker de nieuwe eigenaars en veranderde de naam in Marie.

In 1969 is het schip opnieuw verkocht en omgebouwd tot "jacht" zijn nieuwe naam werd de Zeerob, als motor kwam er een 120 PK DAF.

Afbeelding

Dit is in grote lijnen wat er bij ons bekend is over de RIHI die zijn naam inderdaad te danken heeft aan de namen van de dochters van Jacob Pilon.

(De Figore is een ander schip, wel met een Pilon als eigenaar, vermoedelijk een achter neef van de hierboven genoemde Jacob Pilon.)

-------------
Dit verhaal geeft een mooi beeld hoe het allemaal gegaan is en hoe de sleepboot veranderde in de loop der jaren.
Ook de spoedbestelling van de bronsmotor is nu duidelijk geworden.

Plaats reactie