Compressor Brons lekage tweede trap

alles over onderdelen voor bronsmotoren.
bv. aanbieden van onderdelen, onderdelen gezocht en hulp bij reparaties
Plaats reactie
IJssel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 19:21

Compressor Brons lekage tweede trap

Bericht door IJssel » 04 jul 2007, 21:30

De originele compressor op mijn Brons type D 70 PK heeft een lekkage tussen de veren en de zuiger van de tweede trap. Als ik er vet in doe is het even over maar al snel weer terug. Aan de zuiger is geen slijtage zichtbaar du denk ik dat de veren welke in het cilinderhuis zitten niet goed meer zijn. Heeft iemand deze veren of is er een andere remedie tegen deze lekkage.

Albert

IJssel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 19:21

Zuigerveren originele compressor

Bericht door IJssel » 16 jul 2007, 20:37

Voor mijn compressor nieuwe binnenspannende zuigerveren laten maken. Volgens mij was de grote slotspeling (ca 4 mm) oorzaak van het probleem. Het vet drukte tgv de druk ertussendoor. De nieuwe zuigerveren worden speciaal gemaakt van nodulair gietijzer wat speciaal gegoten moet worden. Om de kosten te drukken heb ik er meteen een dubbele set besteld. Nu heb ik er 3 stuks over een zijn over te nemen voor kostprijs. De zuigerdiameter waarvoor ze bestemd zijn is 45 mm, de breedte van de veer is 3 mm en de dikte is eveneens 3 mm.

Albert

dirk bruin
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2008, 20:24

Re: Compressor Brons lekage tweede trap

Bericht door dirk bruin » 10 apr 2008, 20:17

hallo IJssel,
Ik verbaas mij over het feit dat je nodulair gietijzer hebt gebruikt voor je zuigerveren. nodulair is sterker maar zorgt ook voor grotere slijtage van de grijs gietijzeren cilinderwand. Mijn gieterij heeft het in ieder geval sterk afgeraden en ik ga ze nu ook maken van gewoon "pisbakken" grijs gietijzer.
Ik heb ook ontdekt dat de standaard slotspeling erg groot is. die ga ik ook kleiner maken.
Groeten
Dirk Bruin

IJssel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 19:21

Re: Compressor Brons lekage tweede trap

Bericht door IJssel » 10 apr 2008, 20:56

Beste Dirk,
Je hebt gelijk met je stelling. Ik heb de oude veren weer teruggeplaatst daar de nieuwe veren niet voldoende zuiver van maatvoering bleken te zijn. De oude veren presteren beter. Met voldoende vet kan ik nu toch weer tot 20 bar komen. Het slechte pompen wordt bij mij echter ook nog veroorzaakt door lagerspeling op de kruk waardoor de zuiger net niet het laatste stukje compressie krijgt. Dit ga ik binnenkort oplossen. Verder is het zo dat de klep boven de zuiger doorlekt en dat er dus weer lucht verloren gaat. Deze laatste twee zaken blijken meer van invloed te zijn dan de veren.
Groet
Albert Keizer

Plaats reactie