Nieuwe serie Motorenboeken van Jan Vegter

alles over onderdelen voor bronsmotoren.
bv. aanbieden van onderdelen, onderdelen gezocht en hulp bij reparaties
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Nieuwe serie Motorenboeken van Jan Vegter

Bericht door brons_ad » 24 nov 2014, 21:37

DEEL 1 van de motorenserie!

3 december eindelijk weer leverbaar, de herziene uitgave van:
Van Bakjeknapper tot Turbodiesel, Geschiedenis van de Bronsmotoren fabriek


De Appingedammer Bronsmotorenfabriek verwierf wereldfaam met de in Appingedam geproduceerde motoren en patenten daarop.

Jan Brons, geboren in 1865 in Wagenborgen, kwam al jong met techniek in aanraking. Hij ontwikkelde een motor die zonder brandstofpomp werkte, de zgn. “bakjesknapper”. In 1907 werd met behulp van D. Bonthuis een fabriek aan het Damsterdiep gebouwd. Men legde zich toe op de productie van motoren voor schepen en gemalen. Ook werden 49 landbouwtractoren gebouwd.
De dochter van J. Brons, Aagtje Brons, een van de eerste vrouwelijke ingenieurs in Nederland, werkte ook mee in de directie. In 1975 ging de fabriek fuseren met De Industrie uit Alphen aan de Rijn. In 1989 nam de Amerikaanse fabriek Waukesha het bedrijf over. De productie stopte in 2004. Er waren in bijna 100 jaar meer dan 4000 motoren gemaakt.

Dit boek geeft een fraai overzicht van allerlei publicaties en documentatie over de Bronsmotorenfabriek. Daarnaast zijn er veel verhalen uit de overlevering meegenomen door de schrijver, die oud-werknemer was bij Brons.

Het huidige Bronsarchief is in beheer van de auteur Jan Vegter. De Bronsstichting in Appingedam heeft de beschikking over meer dan tien verschillende Bronsmotoren, veel tekeningen en 'know how'.

Deze heruitgave is aangevuld met een overzicht van alle nieuwe ontwikkelingen over Bronsmotoren, nieuwe gegevens die zijn opgedoken over bijvoorbeeld de eerste Brons petroleummotoren, waaronder een vreemde 3 cilinder motor, de stoomlocomobiel van Ko Brons en de Brons 1FA motor. Ook de Kroon motor wordt besproken en getoond, want ook deze 'eenheidsmotor' bestaat nog steeds en is gerestaureerd en weer werkzaam.

Van Bakjeknapper tot Turbodiesel kost € 37,50 per stuk, isbn 978 90 5294 5736

Bestel snel en ontvang dit boek voor pakjesavond in huis!

Uitgeverij Profiel, Postbus 7, 9780 AA Bedum, tel. 050-3012144, mail: info@profiel.nl
Afbeelding

--------------------------------
DEEL 2 van de motorenserie!

3 December 2014 verschijnt er een prachtig overzichtswerk over Industrie Motoren!
Geschiedenis van de werven en de motorenfabriek van D. en Joh. Boot te Alphen aan den Rijn.

Het motorenmerk 'De Industrie' werd in 1912 opgericht door Johannes Boot.
Johannes kwam uit een scheepsbouwfamilie, maar maakte al snel de overstap naar de bouw van gloeikopmotoren in vele soorten en afmetingen. Vanaf 1930 kwamen hier de eerste viertakdiesels bij.
'De Industrie' ontwikkelde en bouwde vele D motoren van 40 tot wel 2100 pk. De motoren waren erg geliefd bij de gebruikers. 'Motoren met een ziel, motoren met veel koppel, een motor voor het leven,' was het oordeel over deze Industriemotoren. Zo liet reder Smit Lloyd uit Rotterdam, bekend van de grote zeeslepers die op alle wereldzeeën sleepdiensten verrichtten, bijvoorbeeld meer dan 72 Industrie motoren in zijn schepen plaatsen.

Naast veel informatie over de afzonderlijke motoren, biedt dit boek ook een uitgebreide beschrijving over de werven van de familie Boot en een fraai inkijkje in het wel en wee van de motorenfabriek van Industrie.

Twee jaar na de fusie met motorenfabriek Brons in Appingedam kwam, in 1977, het einde in zicht. De fabriek van 'Boot' moest sluiten. Zo kwam er een einde aan een bloeiende tijd van 119 jaar Industrie-Schepen en 66 jaar Industriemotoren in Alphen aan den Rijn.

Jan Vegter schreeft eerder de boeken 'Van Bakjeknapper tot Turbodiesel, de geschiedenis van de Bronsmotorenfabriek' en 'Patent Brons'.
Binnenkort verschijnen nieuwe delen van zijn hand in de serie 'Nederlandse fabrikanten van land- en scheepsmotoren'.

119 jaar Schepen en 66 jaar Industrie Motoren, uitg Profiel, isbn 9789052945743, € 32,50

Bestel snel en ontvang dit boek voor pakjesavond in huis!

Uitgeverij Profiel, Postbus 7, 9780 AA Bedum, tel. 050-3012144, mail: info@profiel.nl
Afbeelding

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Nieuwe serie Motorenboeken van Jan Vegter

Bericht door brons_ad » 10 dec 2014, 20:10

Inmiddels zijn de boeken al bij de kopers thuis afgeleverd........en de voorraad is al bijna op.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Nieuwe serie Motorenboeken van Jan Vegter

Bericht door brons_ad » 10 sep 2015, 20:18

Kreeg een mailtje van Jan Vegter over de boekenserie die hij aan het schrijven is:

Graag zou ik een beetje reclame willen maken op het internet voor deel 3 over Thomassen, de overige delen worden ook in de flyer genoemd en dat is uiteraard niet verkeerd doch over deel 4 word er al een prijs, een maand en aantal bladzijden genoemd, dit is nog wat voorbarig omdat dit deel nog niet gereed is en ik derhalve niet weet hoeveel blz dik dit boek wordt, wat dus dan de prijs zal zijn en ook niet wanneer het uit komt. Oktober dit jaar in iedergeval niet, maar ik doe mijn best. Deel 3 over Thomassen komt dit jaar wel uit, halverwege november zal het leverbaar moeten zijn. Thomassen was een grote speler m.b.t. gasmotoren, deze motoren werden veelal geleverd aan oliemaatschappijen zoals de Dortsche Petroleum Maatschappij en ook de Koninklijke Shell. Deze motoren dreven vaak een ja-knikker of een compressor-putunit aan om olie- en gas op te pompen. Veelal gebruikten deze motoren het gas wat tijdens het winnen boven kwam als brandstof. Naast de vele “landmotoren” welke in de foto’s 33.2, 250 en 243 te zien zijn werden er ook tractiemotoren voor de scheepvaart gebouwd. Motoren zoals 4VO motor welke in foto 79 getoond wordt alsmede de 6 cilinder FeDT motor van 440 pk bij 1200 omwentelingen werden zowel in treinstellen als schepen geplaatst. DE 6 cilinder VaSD motor wat een direct omkeerbare motor welke in de Cornelishoutman was geplaatst. Ook de door Thomassen in samenwerking met Stork ontwikkelde en gebouwde ST motoren (foto’s 230 en 231) werden in treinstellen, schepen (koninklijk marine) en als land motoren geleverd. Bij Stork is deze motor langer in productie gebleven dan bij Thomassen, deze motoren werden als 3, 4, 5, 6, 8 en 10 cilinders geleverd en ook deze motor was weer een ontwikkeling van Professors Kroon. Kroon heeft voor Bolnes en Brons veel betekend m.b.t. de ontwikkelingen van de tweetaktmotoren met uitlaatkleppen. De ST (Stork-Thomassen) had dit ook. De mooie 12 cilinder FD motor van foto 250 had een toekomst moeten hebben als tractiemotor voor treinstellen en voor schepen, helaas liep dit anders en is het bij 2 gebouwde exemplaren gebleven. De grootste 12 cilinder v-vorm gasmotoren van Thomassen hadden m.b.v. een blower een vermogen van 3000 pk. Dit boek beschrijft in grote lijnen de motorengeschiedenis van Thomassen tot aan 1982, toen werd de laatste motor geleverd. 176 blz, 348 foto’s en advertenties en 70 blz tekst, genaaid en gebonden gelijk de overige delen uit deze serie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.bronsmotor.com/vegter/Motorenfolder.pdf

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: Nieuwe serie Motorenboeken van Jan Vegter

Bericht door Henk Huisman » 12 nov 2015, 10:07

Deel 3 over Thomassen is ondertussen verschenen.
De auteur kwam het eind vorige week persoonlijk bezorgen.

Interessant om te lezen en te zien hoe allerlei factoren als economische crises en oorlogen etc. de welvarendheid van ook deze motoren en compressoren bouwer hebben beïnvloed.
Dit boek is rijkelijk voorzien van afbeeldingen en zeker een aanrader. En dat niet alleen voor oud Thomassen medewerkers en of Thomassen verzamelaars.

Plaats reactie