2 S108

Plaats reactie
Jimke Kamminga
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2011, 22:55

2 S108

Bericht door Jimke Kamminga » 18 dec 2011, 19:48

Hallo allemaal,
Sinds 18-9-2010 ben ik bij toeval eigenaar geworden van een Samofa 2-S108.
Ik was op zoek naar een Rijsdijk keerkoppeling type OK4 met vertraging van 2 op 1.
Deze koppeling stond in onze opdrukker Vita Nova achter een Lister JP4 van 46 pk en daarvan was het vertraging gedeelte kapot gelopen.
Ja, dan ga je opzoek naar een vervanger of onderdelen.
Via marktplaats kwam ik een Rijsdijk OK3 tegen met de goede vertraging, dus maar eens contact opgenomen met de eigenaar.
Deze vertelde dat hij er ook nog een Samofa bij had en of dat wat voor mij was. De motor had hij helemaal gerevicveerd en was als nieuw.
Nou ja, aangezien ik ook liefhebber ben van oude motoren had ik daar wel oor voor.
Dus een datum afgesproken om dit alles te bezichtigen. 2 Dagen van te voren krijg ik een telefoontje dat de Samofa voor het eerst gedraaid
heeft na de revicie, maar totaal geen olie druk heeft ! ondanks dat alles vernieuwd was !
Op de afgesproken dag naar deze man toe en alles bekeken. De drijfstang lagers met de olie spuit gesmeerd, en de motor aan de gang.
En inderdaad helemaal geen oliedruk, helemaal niks , noppes niets !
Motor liep verder goed, dus maar snel weer stopgezet om schade te voorkomen.
De Rijsdijk koppeling bekeken en toen eerst maar eens over de prijs onderhandelt.
We werden het eens en alles gelijk maar meegenomen. Als het niks wordt had ik altijd nog een hoop (te dure) onderdelen !
Thuis gekomen de motor in mijn werkplaats gezet en de zijdeksels er afgehaald. Kleplichter omhoog en met de hand zit ik het vliegwiel te draaien.
Maar ja, er komt nergens olie te voorschijn. Op eens zie ik allemaal kleine luchtbelltjes uit de olie aanzuigbuis komen !!!
Dat kan normaal helemaal niet. Dus ik ga de motor de andere kant om draaien en na een paar minuten gaat de oliedruk meter omhoog en zie ik olie lopen.
Onderdelen boek eerst maar eens bestuderen, en dan blijkt dat de oliepomp een ronde pomp is die in het huis vast zit met een borgbout.
Als je de borgbout los draait kan de olie pomp een stukje draaien zodat de olie kanalen voor een ander opening zitten en ook in die stand kan je de pomp vast zetten.
Je kan deze motoren namelijk in een links of rechts draaiende uitvoering krijgen. De olie pomp is gelijk maar zit voor andere olie kanalen.
De vorige eigenaar heeft zich daarin vergist en zodoende kom je dan aan een Samofa.
Groeten,
Jimke Kamminga
Vegelinsoord

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: 2 S108

Bericht door brons_ad » 20 dec 2011, 20:27

Hallo Jimke.

Dit zijn nu de tips waar andere eigenaren gebruik van kunnen maken.
Bedankt dat je dit met ons wil delen.

En dit is de foto van de motor:

Afbeelding

Kan je nog even de gegevens van deze motor plaatsen zoals het op het type plaatje staat?

Jimke Kamminga
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2011, 22:55

Re: 2 S108

Bericht door Jimke Kamminga » 21 dec 2011, 21:33

Hallo Ad,
Ja , het gaat inderdaad om de Samofa die op jou foto staat.
De gegeven die hier bij horen zijn:
Motor nr. 6763 30 pk bij 1500 tpm. en bouwjaar 1972.
Het is een van de laaste 2-S108 motoren.
Deze is origineel uitgerust met dynamo en start motor. Zie maar aan de ronding die in dit blok zit bij de startmotor.
Aan de andere kant zit net zo'n ronding waar de dynamo in zit die door de distributie aangedreven wordt.
Momenteel ben ik bezig om een 2 cil kattekop pomp op, te knappen zodat de Samofa ook wat te doen heeft.
Als alles goed gaat neem ik de pomp ook mee naar Appingedam.
Groeten, jimke

Jimke Kamminga
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2011, 22:55

Re: 2 S108

Bericht door Jimke Kamminga » 04 mar 2012, 20:07

Inmiddels is er via Han Mannaert bekent geworden dat deze motor geleverd is als generator type Gp met frame 17B.
En is geleverd aan Zeeuwse Energie Maatschappij.
Motor is geleverd op 9-10-1972. En op 7-11-1972 door Samofa opgesteld .
Op 11-11-82 is er door Samofa nog een onderhoudsbeurt uitgevoerd.

De kattekop pomp is klaar en heeft proefgedraaid.
Alles is naar wens verlopen.

Ome Gijs
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jun 2006, 19:52

Re: 2 S108

Bericht door Ome Gijs » 24 mei 2012, 20:59

Op de sleepbootdagen van Zwartsluis 2012 was Jimke aanwezig met de samofa:

Nu compleet met een dubbele kattekop-pomp.
Lekker voor de motor want dan kan er ten minste gewerkt worden!

Afbeelding

Ziet er prachtig uit en had veel bekijks.

Plaats reactie