2S108 in sleepvlet Vlieland

Plaats reactie
Ome Gijs
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jun 2006, 19:52

2S108 in sleepvlet Vlieland

Bericht door Ome Gijs » 28 mei 2012, 20:14

Dit weekend te gast op Vinkeveen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
sleepvlet "Vlieland" uit Utrecht met een samofa 2S108 motor.

Op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=QIGj4dn2DEo

http://www.youtube.com/watch?v=iNDdIB1r18g

Op internet vond ik het verhaal wat de eigenaar mij ook vertelde:

De "Vlieland" is in 1943 gebouwd door de firma Kooyman in Harlingen.
Het bedrijf voerde, in opdracht van Rijkswaterstaat, onderhoudswerkzaamheden uit
aan de kustverdediging van de Westelijke Waddeneilanden. Een "zoutwaterbootje" want bij werkbaar weer was de
Waddenzee geen enkel probleem. Samen met een Tweelingbroertje" (ze werden in de wandeling vletjes" genoemd) werd de boot tot 1963
gebruikt om bakken met stenen en zand en ook delen van rijshout te verslepen. Deze scheepjes werden bestuurd door (werk)lieden die
dit specifieke vaargebied én de eigenschappen van de bootjes van haver tot gort kenden. De "Vlieland" is sinds 1997 mijn eigendom. Vele jaren werk waren nodig om
een "drijvend vergiet" met zeer veel achterstallig onderhoud om te toveren in een schip wat in uitstekende conditie verkeert en
technisch) volledig is aangepast mét behoud van het historische uiterlijk en interieur.
In de machinekamer: het gereviseerde Samofa motorblok, de mooi uitgevoerde brandstoftank, leidingen, het stuurwerk enz.
Ook moderne aanvullingen (verwarming met leidingen, electriciteit, inverters, compressor met luchtketel en alle toebehoren die keurig uitgevoerd zijn
en goed passen in het interieur en bij het motorblok. Wat gegevens: lengte 8 meter, breedte 2.40 meter diepgang ca. 1 meter, waterverplaatsing ca. 6 m3. Motor:
2 cilinder Samofa (Samenwerkende Motorenfabrieken) type: 2-S-108, motornummer 155, 30 pk.
Dit is de derde motor; hiervoor stond er een Bolinder en een Lister in.
Schroef: 3-blads werkschroef met Trekkracht: ca 350 kg. Snelheid: 12 km/uur.
Koeling: gesloten systeem met koelvloeistof
Thuishaven: Utrecht

Plaats reactie