sh80 nr.83160

Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

sh80 nr.83160

Bericht door brons_ad » 16 jan 2012, 11:42

Afgelopen zaterdag een mooie SH80 kunnen kopen.
Motor is al gedeeltelijk uit elkaar geweest, schoongemaakt, gecontroleerd en lopende gemaakt.

Afbeelding

Tank, brandstofleiding en luchtfilter moeten nog aangepakt worden en dan zal de opbouw gaan aanvangen.
Het is de bedoeling dat hij samen met een brons luchtcompressor gaat samenwerken en mee kan naar evenementen.

Gegevens van de motor:
Type: SH80
Nr.: 83160
EPK: 6
omw./min: 2000
bouwjaar: 1960

Ik zal een ieder hier ook op de hoogte houden van de voortgang

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: sh80 nr.83160

Bericht door brons_ad » 02 feb 2012, 11:11

inmiddels al heel wat werk gedaan:

Afbeelding

Tank nog verder afmaken en nog een voorziening bedenken om de compressor aan te kunnen drijven.

bbs
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 dec 2011, 13:08

Re: sh80 nr.83160

Bericht door bbs » 03 feb 2012, 18:32

Ziet er mooi uit! Trouwens, is dit de originele kleur van deze motoren?

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: sh80 nr.83160

Bericht door brons_ad » 03 feb 2012, 20:13

bbs schreef:Ziet er mooi uit! Trouwens, is dit de originele kleur van deze motoren?


De exacte kleuren blijven lastig en bij vroege en latere types zie je ook andere kleuren en type verf.
Ik heb gehoord dat de SH van oorsprong grijs was en dat heb ik nu naar eigen inzicht er ook op zitten.
Niet te licht en ook zeker niet te donker.
Ik ben zelf zeer tevreden over de kleur.

BasCrama
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2012, 18:40

Re: sh80 nr.83160

Bericht door BasCrama » 05 mar 2012, 20:27

Ziet er goed uit.
Met wat voor verf is het blokje geconserveerd?
Hittebestendig/ olie bestendige verf?
Ben namelijk zelf ook bezig blokje opnieuw te verven en op te knappen.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: sh80 nr.83160

Bericht door brons_ad » 05 mar 2012, 20:50

De laatste foto's

Motor en compressor staan op zijn plek, luchtvaten en leiding ongeveer voor het zicht op zijn plaats.

Afbeelding

Er moet nog best een hoop gebeuren om er iets moois van te maken en elke keer een stapje verder.

Afbeelding

De cilinder zelf heb ik in de hittebestendige allu verf gezet, de rest in hamerslag grijs.
Luchtvaten en leidingen in blauw. Frame zwart en de bovenzijde wordt afgedekt met een allu tranenplaat.
Net een kleine machinekamer op wielen!

bbs
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 dec 2011, 13:08

Re: sh80 nr.83160

Bericht door bbs » 08 mar 2012, 20:30

brons_ad schreef:
De exacte kleuren blijven lastig en bij vroege en latere types zie je ook andere kleuren en type verf..


Over vroege en late types gesproken: In welke jaren zijn deze motoren gebouwd?

ps: ik zal binnenkort ook eens een foto van mijn SH85 maken en op dit forum neerzetten

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: sh80 nr.83160

Bericht door brons_ad » 08 mar 2012, 20:50

bbs schreef: Over vroege en late types gesproken: In welke jaren zijn deze motoren gebouwd?



Op www.Samofa.nl
staat het volgende:

Type 80, 85 en 88
Deze series dieselmotoren zijn luchtgekoeld en onder licentie van Hatz gebouwd vanaf 1953. Hatz is een Duitse onderneming.
De bouw en verkoop heeft geduurd tot ongeveer 1965. Type 80, 85 en 88 zijn 1-cilinder dieselmotoren.
Het typenummer heeft betrekking op de diameter van de zuiger.

Deze motoren zijn veel toegepast voor aggregaten in stationaire-, transportabele- en verrijdbare uitvoering.
Het programma was veelomvattend en er kon volgens versterkte specificaties geleverd worden.
Ook voor bronbemaling, polderbemaling, palenspuitwerk, brandblus installatie, beregeningsinstallatie, etc. vonden de dieselmotoren sets hun weg naar de afnemers. Net als de andere typen en soorten dieselmotoren zijn ook deze motoren in scheepsuitvoering geleverd, echter niet in de aantallen als de S-108.

Ome Gijs
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jun 2006, 19:52

Re: sh80 nr.83160

Bericht door Ome Gijs » 24 mei 2012, 21:09

De voortgang heeft even stil gelegen maar inmiddels heeft het motortje kunnen draaien.
Diesel erin, ontluchten en lopen.

Afbeelding

Alleen nog afwerken en de aanhanger verder in orde maken voor het transport.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: sh80 nr.83160

Bericht door brons_ad » 28 jun 2012, 20:01

Het was op zich niet veel werk meer om de motor af te maken maar sommige dingen moet je gewoon aan beginnen.
Doe je dat niet dan wordt het ook niets.
Gisteren de drukmeters geplaatst en motor naar buiten gereden.
Starten en met laagtoeren (weinig pk's!) de compressor aan de gang gebracht.
Ging mooi en het metertje ging naar 15, naar 20, naar 25 en gewoon verder.
Net voor de 30bar begon de riem te slippen.
De trommel op de motor is ook vrij klein en dus ook de omspannen boog.
Dus als ik op de show tot ruim 20 bar ga werkt het goed en betrouwbaar.

Nu de oprijplaten en lier nog monteren in de aanhanger.
Appingedam, here we come!

Plaats reactie