Samfa 1 cylinder

Plaats reactie
Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Samfa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 03 jul 2014, 05:36

Goedemorgen,

Mijn naam is Anton de Vries en ik ben sinds kort in het besit gekomen van een een cylinder luchtgekoelde Samofa motor, met keerkoppeling.
Bij een verhuizing van de buren moest dit motortje bij het oud ijzer en dat vond ik toch zonde.

Mijn plan is het motortje wat op te knappen en aan de praat te krijgen, hoofdzakelijk als aardigheidje, niet om iets mee aan te drijven ofzo.

Motor is 'los' en kan rondgedraaid worden.

Een typeplaatje oid is niet aanwezig, is ooit verwijderd want je kunt wel zien waar het gezeten heeft.

Het is een modelnvoorzien van startmotor en dynamo, alsmede een electrisch voorgloeisysteem alleen zijn twee aansluitpunten van de startmotorkabels afgebroken en is de spanningsregelaar ook in stukken.

Enige vragen waarbij het forum me misschien verder kan helpen:

Hoe kan ik uitvinden welk type en bouwjaar het is?
Als ik dit eenmaal weet kan ik ook beter zoeken naar olieinhoud etc etc.

Waar vind ik een aansluitschema waarin ook de voorgloeibedrading is meegenomen? Ik heb op het web wel een schema gevonden maar zonder voorgloeisysteem.

Zijn er nog spullen verkrijgbaar? Te denken valt aan een andere startmotor, spanningsregelaar, kraan van brandstoftankje, uitlaat en luchtfilter?

Veel vragen dus, waarschijnlijk ben ik nummer zoveel die dit vraagt, maar alle hulp is welkom.

Bij voorbaat alvast bedankt voor de hulp.

Anton de Vries

Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Re: Samofa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 03 jul 2014, 05:52

Nogmaals goedemorgen,

Eventueel wil ik de keerkoppeling wel ruilen voor onderdelen indien iemand daar mee geholpen is.

Vr gr

Anton

david

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door david » 06 jul 2014, 11:57

Dag Anton,

Is het een type uit de 80 serie of uit de 95 serie?
Daar zit nogal wat verschil tussen.
Een foto plaatsen maakt het ook gemakkelijker.

Onderdelen optrommelen zal wel moeilijker worden, een donormotor kan ook uitkomst bieden.

Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 07 jul 2014, 13:54

Goedemiddag David,

Ik zal kijken of ik een foto kan maken, heb net zaterdag het hele ding uit elkaar gehaald om alvast de stand der lagers en keerringen op te nemen.
Dus de foto zal geen complete motor meer tonen....
Wat ik wel weet is dat de cylinder een boring heeft van 90 mm. Op oude brochures zie ik wel types met een handpompje om diesel op te voeren vanaf de pomp maar dat zit er bij mij niet op, gewoon een Bosch pomp met vaste leiding.
Dynamo en startmotor zijn ook van Bosch evenals de brandstofpomp en de injector.
Voorts ook wel een electrische gloeibougie alsmede een soort gloeisysteem in het aanzuigstuk van de inlaat.
Ook heb ik een serienummer gevonden op de cylinderkop, helpt dat om het type uit te vinden ?

Ben er inmiddels ook achter dat een pakkingsset wel handig zou zijn om te vinden.

Ik hoor graag

david

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door david » 09 jul 2014, 16:23

Samofa duidt de types aan door de cilinder diameter te gebruiken.

Type SH 80-85 en 89 hebben dus ook deze cilinder diameters.

Ik vermoed dat je motor dan eentje uit 95 serie kan zijn, maar dan zou de diameter 95 mm moeten zijn.

Motornummers uit de 95 serie beginnen met 10 voor de 1 cilinders en met 20 voor de 2 cilinders.
In die zin kan een motornummer ook uitsluitsel geven

Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 20 jul 2014, 06:52

Goedemorgen,

Ik heb, na het bestuderen van vele afbeeldingen op Google, besloten dat het een SH 88/89 (?) zou moeten zijn.

Brandstofpomp, dynamo, startmotor en verstuiver inmiddels weggebracht om na te laten kijken.

2 vragen :

1) Heeft er iemand een electrisch schema voor dit type waarbij ook rekening gehouden wordt met het (dubbele) voorgloeisysteem?
2) Hoe ga ik te werk om de boel qua kleppen etc weer op de juiste manier af te stellen, dwz wat is het ?nulpunt" zit er op het vliegwiel ergens een merkteken o.i.d. van waaraf ik kan gaan werken voor wat betreft de juiste kleptiming ?

Alvast bedankt voor tips.

Anton

david

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door david » 28 jul 2014, 15:08

Dag Anton,

Snuffel hier eens rond:

viewtopic.php?f=20&t=814079

Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 30 jul 2014, 04:09

Goedemorgen Allen,

iets wat waarschijnlijk de hele wereld al wist, maar ik nog niet, deze motortjes zijn hetzelfde als de E80/85/88 serie van HATZ, de licentiegever.
Bij HATZ is 90 % van de onderdelen, die dus gewoon passen op onze Samofa's, gewoon vlot leverbaar, inclusief werkplaatshandboek en onderdelen catalogus....

Ik ben uit de brand, het opbouwen kan gaan beginnen.

Bedankt voor de assist zover,

Anton

david

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door david » 30 jul 2014, 08:56

Dag Anton,

Ik kon mijn eigen schrijven niet weer vinden, maar het staat in het verkeerde topic.
viewtopic.php?f=2&t=814187
En er is vast meer over te vinden.

Inderdaad is de SH serie zo'n beetje dezelfde als de oude Hatzjes.
Immers, Samofa en Hatz hadden een licentie overeenkomst.

Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 12 aug 2014, 04:42

Goedemorgen,

Weet iemand welke type gloeibougie er in de Samofa SH 89 moet ?

Bedankt.

Anton

david

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door david » 12 aug 2014, 10:12

Anton, ik denk dat er start lonten in horen.
En waarschijnlijk 6 mm, maar dat weet ik niet zeker.

Gloeibougies werken elektrisch.

De keerkoppeling waar je over spreekt, is dat een mechanische keerkoppeling met een ingegoten V of een Hurth keerkoppeling?

Gr, David

Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 15 aug 2014, 09:14

David,

Het klopt dat de gloeibougie electrisch werkt.
Het is een SH 89 model met startmotor, dynamo, gloeiflens en gloeibougie.

Er zit geen typeplaatje op de keerkoppeling, waar zou ik die ingegoten V moeten zien ? Of wat zijn er voor andere kenm erken die ik aan je kan doorgeven ?

anton

david

Re: Samofa 1 cylinder

Bericht door david » 15 aug 2014, 11:35

Op dit topic zijn foto's van de mechanische keerkoppeling te vinden.

viewtopic.php?f=24&t=814144

En op de 7e foto vanaf boven is de V te zien.
Deze V is ook ingegoten op de 295 motor zelf, boven het carterdeksel.

En hier staat een mooie SH 88 met zo'n mechanische keerkoppeling:

viewtopic.php?f=22&t=814103

En hier is info over de fabrikant van de keerkoppeling:

http://www.samofa.nl/Samofa/Products/Pa ... _talen.pdf

Quote: De aangebouwde, mechanische keerkoppeling is van eigen ontwerp! Van Samofa dus.

Voorbeelden, info en filmpjes zijn te vinden op dit forum.

De gloeispiraal is waarschijnlijk van Bosch, wellicht is dit bij een auto onderdelen/groothandel op te vragen om vervolgens aan te kunnen schaffen.
( Lasaulec, Brezan o.i.d.)
Misschien is een gloeibougie van Hatz hiervoor te gebruiken?

De sh 80 heeft volgens de folder een boring van 80 mm.
De sh 85 heeft een boring van 85 mm en de sh 88 heeft een boring van 90 mm.
Laatst gewijzigd door david op 21 aug 2014, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Devanton
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2014, 05:52

Re: Samfa 1 cylinder

Bericht door Devanton » 17 aug 2014, 05:43

David,

IK zal wel proberen een foto te maken (dat is makkelijk) en te posten (dat wordt lastiger) van de KK.

Je PM kan ik nergens vinden ?

david

Re: Samofa 1 cylinder

Bericht door david » 17 aug 2014, 10:40

Ook ik moet een vervanger voor Imageshack zien te vinden, vandaar dat ik gemakshalve nu links heb geplaatst.
Laatst gewijzigd door david op 21 aug 2014, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie