Starten 4 ED

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
Arie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:50

Starten 4 ED

Bericht door Arie » 05 feb 2006, 19:42

In de 70 er jaren was ik werkzaam aan boord van het mts "Veendam" van de VT, wij hadden een 4 GB in de machienekamer van 240 pk.
Op een mooie zomerdag moesten wij in Amsterdam samen met de "Vinkeveen" een Indonesisch zeevaartuig bunkeren.
De "Vinkeveen" had een 4 ED van 240 pk in de machienekamer staan.
Wij lagen aan het achterschip van de zeeboot afgemeerd, met onze machienekamers ter hoogte van de bemanningsverblijven van de zeeboot.
Er stond een aantal indonesische zeelui over de verschansing te kijken naar die twee VT-ers, juist ter hoogte van en boven de uitlaat van de "Vinkeveen".
De "Vinkeveen " was als eerste gelost en kon dus de 4 ED gaan starten.
Er klonk plots gesis uit de machienekamer van de startlucht en met een paar venijnige klappen en rookpluimen uit de uitlaat ging de 4 ED aan de gang.
Die indo, zeelui schrokken zich helemaal de blubber van die klappen en zetten het op een lopen, Ik heb dubbel gelegen van het lachen en de pret, ik heb zolang wij met de "Veendam" langszijde gelegen hebben die zeelui niet meer gezien .
Dat was onverwacht extra lol beleven met een 4 ED Brons :D :lol: :lol: :lol:

Arie

Afbeelding
De mts. Vinkeveen tijdens het lossen bij de mobiel in Amsterdam

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

foto's van VT schepen met Brons

Bericht door brons_ad » 06 feb 2006, 09:20

Als echte Vinkevener en liefhebber van Bronsmotoren zou ik het wel heel bijzonder vinden om eens de de machinekamer van mts. Vinkeveen op een foto te kunnen zien.
Helaas is mij dat nog steeds niet gelukt...maar ik hoop dat er tzt. toch nog iets boven water komt.
Foto's van de Bronsmotoren van andere VTers zijn natuurlijk ook welkom, maar de Vinkeveen blijft voor mij heel speciaal.
:?: :?: :?:

Wie kan mij helpen?

Joris

Bericht door Joris » 06 feb 2006, 17:06

LS,

In de Pontresina stond origineel een Brons 6 GB. De Pontresina was samen met de Wulp en de Grutto ontworpen door de VT, ik zal de oud-eigenaar nog eens vragen naar de foto's van het schip in 1962.
Zie groups.msn.com/zeekadetkorpsmoerdijk voor meer info.
De vinkeveen lijkt namelijk als 2 druppels water op de originele Pontresina.

Groet Joris

rob

mts Vinkeveen

Bericht door rob » 07 feb 2006, 22:14

het is zeer jammer maar van de motor heb ik nooit een foto genomen, ondanks ik een lange tijd met Dirk Vet (kapitein) uit wormerveer en henk in de omgeving van Amsterdam en de Zaanstreek heb gevaren.
De motor was een prachtig apparaat, er was eens een aflosser stuurman met veel praatjes dat hij het allemaal wel wist hoe alles werkte, zoals de bunker mast/giek, motor, maar ochtends zou hij wel eens de motor rond turnen, hij was ook nog eens een kop groter dan mij, uit eindelijk nul komma nul, je kon er aan de stang hangen en trekken maar dat hielp niet, het is een speciale slag om hem rond te krijgen, misschien weet je dat ook wel.  
Zou misschien het bedrijf “Olthof”in Capelle a/d IJssel iets van foto’s hebben, daar kwamen we altijd voor de reparatie.
Anders op de Vriezenveen stond ook zo’n motor. Daar heb ik ook op gevaren, maar geen foto’s

De Foto van de Vinkenveen, daar was hij aan het laden, Mobiel was een vast laad station voor de stook/diesel olie van de Vinkenveen en kan me vaag iets herinneren met de Veendam

Rob de Vries

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

oude foto pontresina

Bericht door brons_ad » 07 feb 2006, 22:25

Joris schreef:LS,

In de Pontresina stond origineel een Brons 6 GB. De Pontresina was samen met de Wulp en de Grutto ontworpen door de VT.
De vinkeveen lijkt namelijk als 2 druppels water op de originele Pontresina.



Op de achtergrond is het buitenste schip in de rij de Ponteresina, aan de ronde brug en stuurhut en achterschip kan je goed zien dat het een nabouw is van de Amsterdam van de VT, in de pijp zie goed de W van Wend, de schipper.

Arie Vogelaar

Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 12 apr 2006, 09:12

Joris schreef:LS,

In de Pontresina stond origineel een Brons 6 GB. De Pontresina was samen met de Wulp en de Grutto ontworpen door de VT, ik zal de oud-eigenaar nog eens vragen naar de foto's van het schip in 1962.
Zie groups.msn.com/zeekadetkorpsmoerdijk voor meer info.
De vinkeveen lijkt namelijk als 2 druppels water op de originele Pontresina.

Groet Joris

Plaats reactie