Hoog olieverbruik

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
Arie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:50

Hoog olieverbruik

Bericht door Arie » 17 apr 2006, 07:25

Medio 1980 was ik werkzaam op het mts "Veldhoek" van de VT.
In de machienekamer stond een 6 GB van 360 pk.
Normaliter als een GB in goede conditie is, moet je als de GB veel draaiuren maakt, zo af en toe wat smeerolie uit het carter halen, want de smeeolie uit de smeerapparaten komt er beetje bij beetje in het carter bij.
Deze 6 GB draaide als een zonnetje en was een heel gemakkelijke starter. met slechts een beetje lucht ging hij al aan de gang.
Wij maakten 2 reizen per week Rotterdam-Marl Hüls, gelegen aan het Wesel-Datteln kanaal, op dit kanaal konden we niet harder draaien dan 250 omw/min.
Als we geladen het kanaal afkwamen en weer de Rijn opgingen, konden we na ruim 10 vaaruren op het kanaal weer volaan gaan draaien.
Het eerste kwartier braakte de GB fixe roetwolken en vlokken uit, dus eerst maar weer het roefdek of het hele schip boenen. :evil: :evil:
De GB gebruikte 100 liter smeerolie per week. dus na enige maanden gevaren te hebben met zo een "hoog " smeerolie verbruik, werden we naar DE BRONS Machienefabriek Olthof te Capelle a/d IJssel gestuurd. :( :(
Tesamen met een monteur verwijderde ik de zijplaten van de GB.
Bij cylinder 1 lag op de spatplaten een stalen stift , ik pakte deze op en liet die aan de monteur zien, deze sprak enige zéér on christelijke woorden uit, bij het zien van de stift. :twisted: :twisted: :twisted: , want het bleek de borgpen van de pistonpen te zijn, met als gevolg dat de pistonpen vrij had kunnen bewegen en derhalve hele gleuven had geslepen in de cylindervoering.
Door deze sleuven werd het hoge smeerolie verklaard en was de motor ernstig vervuild , we hebben 2 vuilzakken vol met "roet / olie smurrie" uit het carter verwijderd en uit de spoelpompen .
De GB werd op het ondercarter na helemaal gedemonteerd.
Na 3 weken "Olthof" konden we weer gaan varen met in totaal 3 nieuwe voeringen en 3 nieuwe zuigers in de GB gemonteerd.
Het smeerolie verbruik was nu over, maar heel vreemd, na de revisie was onze 6 GB een zéér slechte starter, somstijds hadden we 2 flessen startlucht nodig eer ze startte.
Hoe het verder gegaan is met deze GB weet ik niet, want enkele weken na de revisie ben ik overgeplaatst naar de "Vierverlaten".

Gr. Arie

Plaats reactie