5 GB gaf het op en werd gereanimeerd

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
Gast

5 GB gaf het op en werd gereanimeerd

Bericht door Gast » 19 apr 2006, 17:55

In de zomer van 1977 was ik werkzaam op het mts "Voorst" van de VT, dit schip had in de "vetkuil" een 5 GB van 300 pk, ook al niet zo een jonkie meer, één dag voor dat mijn werkweek begon was de "Voorst" afgeladen, op volle kracht afvarig bij de Willemsbrug te Rotterdam, in deze vrij scherpe bocht begon ze plots flink toeren te verliezen en viel ze stil. :?: :?: :?: :?: :?:
De matroos en de stuurman zijn rap de machienekamer in gegaan en gaan kijken en zoeken wat er aan de hand was, zo op het oog was er niets vreemds te zien, dus de 5 GB getornd, op stand gezet en maar gestart, wat hikkende ging ze toch weer aan de gang, maar liep toch niet zo lekker!
Toch werd met een al "hikkende en hoestende" 5 GB de losplaats bereikt.
Na lossing werd er naar "Olthof" gesukkeld en daar kwam mijn ploeg om 09.00 uur aan boord.
De monteurs waren net begonnen met demonteren van de koppen.
Na demontage van de koppen bleek dat in de zuiger van de cylinders 1 en 3 een fikse scheur c.q. gat zat van een dusdanige grootte dat je er zo een rijksdaalder door kon laten vallen, dat ziende was het een wonder dat de 5 GB niet eerder het opgegeven had :!: :!: :!:
Aangezien de "Voorst" zijn langste tijd in de Nederlandse wateren gehad had, werd de BRONS opgelapt met 2 afgekeurde zuigers met een ster er in, deze zuigers waren afkomstig van de "Amsterdam" :shock: :shock: .
Toch heeft de 5 GB er netjes de tijd die de "Voorst" nog gevaren heeft alvorens ze verkocht werd naar Engeland haar dienst er mee volbracht , en hoe :!: :!: :!: .
In de zomertijd werd wanneer we ledig in de opvaart waren, onderweg naar Marl-Hüls , gelegen aan het Wesel-Datteln kanaal, heel veel vanaf de grens , een sleep verleend aan opvarige kleine jachtjes, welke met moeite tegen de sterke stroming van de rijn in konden komen.
Op één van de laatste reizen van de "Voorst" verleenden wij "voorspan" aan een filnke sloep, nu dat was te merken, die sloep was een beste rem, want we liepen een flink stuk zachter dan normaal.
Net beneden Wesel zagen wij een geladen schip voor ons uit gaan, waarvan we wisten dat die ook bestemd was voor het "kanaal" en juist voor ons de sluis onklaar kon varen, nu we met die sloep achter ons zo een stuk langzamer gingen.
De schipper verzocht mij om even beneden aan de regulateur te "gaan hangen".
Nu dat heb ik dus maar even gedaan, de oude 5 GB heeft staan "juichen op de platen", want i.p.v. de 360 omw/min, maakte ze er nu ruim 390 :!: :!: :!: :!:
Dat was dus best te merken, ruim 30 omw/min meer op een schroef van 1,60 m. diameter, met als gevolg, dat we met sleep en al lekker voor het geladen schip in Friedrichsfeld de sluis in liepen!
Hulde voor deze oude opgelapte 5 GB, welke het toch maar weer even presteerde en verder nog prima draaiend zelf de oversteek naar good old "England"gemaakt heeft :D :!: :D :!: :D :!:

Gr. Arie

Plaats reactie