Vehalen over de dieselmotorfiets van J Dopper gezocht

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
evaproducts
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2006, 19:51

Vehalen over de dieselmotorfiets van J Dopper gezocht

Bericht door evaproducts » 17 sep 2006, 19:56

Hallo Bronzen,

wie oh wie kan mij meer vertellen met foto's over de door J Dopper gebouwde dieselmotorfiets. ik wil dit mocht het interesante info opleveren graag gebruiken om op mijn site http://www.dieselmotorfiets.nl de history van dieselmotorfietsen in NL te vermelden. Ik ben ooit door dhr Vegter gemaild maar nooit meer iets terug vernomen op mijn antwoord.
De info op de bronssite is wat summier!

groet

Erik Vegt
EVA products BV
http://www.evaproducts.nl
"The future at it's best"
http://www.evaproducts.nl

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

de motorfiets van Dopper

Bericht door brons_ad » 18 sep 2006, 21:21

Uit het boek van Jan Vegter de volgende samenvatting:

De hr. Dopper was draaiersbaas bij de fabriek van Brons en Timmer.
Dit was dus nog voor de oprichting van de Appingedammer Bronsmotoren fabriek.
De Bronsmotor fasineerde hem enorm en hij vroeg aan Jan Brons toestemming om er 1 voor zichzelf te maken en in een rijwiel in te bouwen.
Jan Brons zou hem met raad en daad terzijde staan maar hoever dat ging is niet bekend.
De fiets werd in ieder geval wel ter beschikking gesteld door Jan Brons.
In het begin van 1904 kwam de motor gereed.
Luchtgekoeld, verstuiverbakje, boring 70mm, slag 70mm, 269cc, 2Pk bij 600Rpm waren de technische gegevens.

Afbeelding

De buizen van de fiets waren volgegoten met alluminium voor extra stevigheid.
Toen de proeven goed verliepen werd er een aangepast frame gemaakt.

Afbeelding

De motorfiets heeft heel wat jaren dienst gedaan waarbij hij nog omgebouwd is met een rietenbank met 2 wielen aan de voorzijde.
In welk jaar hij gesloopt is weet niemand meer.
De geruchten gaan dat de motor nog jaren dienst heeft gedaan in een molen in Stedum die omstreeks 1940 is afgebrand.
Zover het verhaal van de eerste dieselmotorfiets.

Meer info over dieselmotorfietsen vindt u bij Stuart (mr.Jingle) op het volgende adres.

http://www.dieselbike.net/
http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/diesel.htm

bekijk de tijdlijn eens op:
http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/timeline.htm

patudujardin
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2014, 18:19

Re: Vehalen over de dieselmotorfiets van J Dopper gezocht

Bericht door patudujardin » 27 jun 2014, 07:35

In het boekje "de Nederlandse motorhistorie"van Piet Cornet komt de Dopper ook in voor.
Foto die erbij staat is de zelfde als hier al geplaatst is.
Boekje is van uitgeverij de alk bv, alkmaar, isbn 90 6013 664 0

Paul.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: Vehalen over de dieselmotorfiets van J Dopper gezocht

Bericht door Henk Huisman » 28 jun 2014, 08:22

Uit: Volle kracht vooruit (1957) blz. 39 en foto op blz. 40

Ook Dopper was in het begin van 1904 met zijn kleine motor volgens het systeem-Brons gereed gekomen. Deze fietsmotor had een verstuiverbakje met een doorsnede van circa 20 mm. Op 23 november 1903 ontving hij van de fabriek een zadel, een riem en een aantal schroefjes voor zijn fiets. Nadat de laatste hand was gelegd aan de montage, reed Dopper er spoedig lustig op los. Niet lang duurde het of er werd ook voorop een zitplaats aangebracht zodat hij zijn vrouw kon meenemen op zijn toerritten.


Uit: Van Bakjesknaper tot Turbodiesel (1998) Blz. 16 met foto

De motorfiets van Dopper

Het nieuwe principe, waardoor de Bronsmotor functioneerde, alsmede de eenvoudige werking fascineerde de draaiers baas van Brons & Timmer, de heer J. Dopper dermate, dat hij zijn voorbeeld - Oom Jan, zoals men Jan Brons vaak in de fabriek noemde - toestemming vroeg voor zichzelf een verkleind Bronsmotortje te mogen maken. De bedoeling was dit motortje in een rijwiel te monteren. Niet alleen gaf Jan Brons zijn toestemming, maar bovendien zegde hij Dopper toe hem gedurende de bouw met raad en daad te zullen bijstaan. Welke raad dat is geweest, verteld de geschiedenis niet, maar de eerste daad bestond uit het beschikbaar stellen van een oude fiets, om daarin de motor te kunnen bouwen en beproeven.

In het begin van 1904 kwam de kleine, luchtgekoelde 1 cilinder kopklepmotor met een boring keer slag van 70 x 70mm gereed, dus reeds toen een vierkante motor van 269cc. De motor produceerde bij plus/minus 600 rpm 2 pk, en was voorzien van een kleplichter op de inlaatklep, de krukas werd gesmeerd door middel van een oliedruppelaar die gemonteerd zat op een aparte olietank. Motorblok, drijfstang, nokkenas, zuiger en zuigerbout werden door spatsmering gesmeerd, wel moest het carter in de gaten gehouden worden of er zich niet te veel olie in bevond, omdat de olie uit de aparte olietank op den duur in het carter kwam.

Na inbouw in een gewoon rijwiel waarvan de buizen waren volgegoten met aluminium, werden er vele lange en korte proefritten met de bakjesknapper (zoals de motorfiets al gauw werd genoemd) gemaakt. De resultaten waren dermate gunstig, dat Dopper besloot een geheel aan de motor aangepast frame te maken, met een versterkte voorvork. Tussen twee horizontale framebuizen werd een lange brandstoftank gemonteerd, en voor de overbrenging werd eerst achter de motor een as geplaatst die door middel van een riem vanaf de krukas werd aangedreven. Vanaf deze as, die ook reeds van een koppeling was voorzien, gingen twee riemen (links en rechts) naar het achterwiel. De rem op het achterwiel werd door middel van een voetpedaal bediend, die dan weer met een houten klos op de grote riemschijf drukte die in het achterwiel zat. Gas werd gegeven door middel van een hendel naast de brandstoftank.
Het geheel moet, evenals de grote Bronsmotoren, uiterst solide van uitvoering zijn geweest, want de motor bleek een lang leven beschoren. In 1909 wed de toen reeds vijf jaar oude motorfiets nog voorzien van een voorspanwagen (twee wielen voor met daarop een twee persoons zitbank of rieten korf) en om deze combinatie te proberen maakte Dopper een rit van Appingedam over Groningen - Zuidlaren - Assen - Rolde - Gieten -Wildervank - Veendam - Veendam en via Siddeburen weer terug naar Appingedam. Ondanks de slechte wegen van die tijd voldeed de motorfiets prima. Het totale brandstofverbruik verbruik bedroeg over deze lange rit slechts vijf liter. De verbranding was perfect, de uitlaat bleef beslist rookloos, en na demontage van het verstuiverbakje was hierin geen kool te vinden. In welk jaar de motorfiets van Dopper is gesloopt is niet bekend, wel gaan er geruchten dat het motorblok nog jaren dienst heeft gedaanals stationaire motor in een windmolen in Stedum, die in de veertiger jaren is afgebrand, daarna is de Doppermotor verdwenen.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: Vehalen over de dieselmotorfiets van J Dopper gezocht

Bericht door Henk Huisman » 28 jun 2014, 08:58

Paul,

Wellicht betreft het de volgende molen welke in de dertiger jaren is afgebrand.


http://www.molendatabase.org/molendb.php?step=details&tbnummer=00447


Henk

Plaats reactie