Familie Brons

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

Familie Brons

Bericht door misterbrons » 09 jan 2008, 21:25

Deze week kreeg ik naar aanleiding van het artikel van "Holland Focus" een mailtje.
Dit blad wordt uitgegeven in Australie en is speciaal voor de nederlanders die daar wonen.

Zowel in Nieuw Zeeland als ook in Canada en de USA wonen nazaten van Derk Brons.
Derk Brons was de broer van Jan Brons en had 4 dochters
---------------------------
Hans Zuur schreef mij het volgende:
Wij zijn in 1959 naar NZ geemigreerd en zijn hier zeer tevreden. Mijn vrouw is een "van der Laag" en haar vader trouwde met Karelina Leonarda Brons in 1930. Mijn schoonmoeder is een dochter van Derk Brons, die een broer was van Jan Brons.
Willemijn, mijn vrouw, is geboren in Kisaran op Sumatra in 1932. Haar vader, Johan, was daar manager op een rubberplantage en in hun fabriek stonden (uiteraard!) twee Bronsmotoren die op de ingesloten foto te zien zijn. De linker is in 1941 vervangen door een Lister engine maar de rechter heeft de Japanse bezetting overleefd (de Lister werd door de Jappen gestolen) en na een onderbreking van 4 jaar heeft mijn schoonvader die met heel weinig moeite weer op gang gekregen, ondanks dat de hele fabriek volkomen verwaarloosd was gedurende de oorlog. Die Bronsmotor was een single engine met serial-nr: 2294.

Afbeelding


In Canada en USA wonen twee nichtjes van mijn vrouw, hun moeder was een zusje van Willemijn d'r moeder, dus ook een Brons, opgegroeid in Siddeburen, getrouwd met een Kuiper van de houthandel.
-----------------------------
Het is altijd weer leuk om foto's van lang geleden en vooral heel ver weg te mogen ontvangen.

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

motorkaart

Bericht door misterbrons » 11 jan 2008, 22:22

Bij de bronsstichting in Haulerwijk zijn alle motorkaarten nog aanwezig.
Van de 1D25 met nr 2294 in bovenstaand verhaal hier de gegevens.

Afbeelding

Afbeelding

david

Familie Brons

Bericht door david » 14 jan 2008, 03:09

verwijderd
Laatst gewijzigd door david op 24 dec 2013, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

Re: Familie Brons

Bericht door misterbrons » 01 feb 2008, 16:07

david schreef:Is ook bekend of een of beide motoren nog bestaan?
David.


Er is bar weinig over aan oude motoren in Indonesie.

De firma die de motoren daar verkocht had was Lindeteves Stokvis, zij hebben heel wat bronsmotoren verscheept.

Afbeelding

Beeld gemaakt door M.J. Rien Hack van een Javaan in kleermakerszit met bewondering kijkend naar een motorblok, de bronsmotor van de firma Lindeteves-Stokvis, 1914

Grijs stenen beeld van een Javaanse jongen in kleermakerszit met in zijn handen die in zijn schoot liggen een motor. De jongen verbeeldt het primitieve natuurvolk met een wonder van Westers (Nederlands) vernuft. Het beeld stond vanaf 1914 voor het gebouw van de firma Lindetevis-Stokvis bij de ingang. Het gebouw stond aan het J.W. Brouwerplein. De firma was leverancier van bronsmotoren aan Nederlands-Indië.

Plaats reactie