Gezocht: Bronsmotor uit Gemaal Goudriaan te Noordeloos

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
Leo Smit
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:04

Gezocht: Bronsmotor uit Gemaal Goudriaan te Noordeloos

Bericht door Leo Smit » 11 mei 2009, 11:51

Hierbij een oproep.

Mijn schoonouders (fam. de Jong) woonden op het Poldergemaal Goudriaan te Noordeloos (nabij Gorinchem). Het was een woonhuis met daaraan een machinekamer waar een grote tweeclinder Bronsmotor in stond. Aan de machinekamer was aan de buitenkant een groot schoepenrad bevestigd. Als de waterstand te hoog werd kwamen o.a. boeren mijn schoonvader waarschuwen en werd het gemaal opgestart. Het gemaal stond aan de Nieuwendijk en was goed zichtbaar vanuit de Provinciale weg door Noordeloos.

Toen mijn schoonvader overleed was er niemand meer die het gemaal kon bedienen. De enige zoon (mijn zwager) had andere bezigheden en daarom werd medio 1985 besloten het gemaal te moderniseren en te vervangen door een (automatisch werkend) elektrisch gemaal. De machinekamer werd ontmanteld en de grote Bronsmotor werd afgevoerd richting Brabant. En dat is het enige wat men zich nog kan herrinneren. Dit alles vond plaats voordat ik onderdeel van de fam. de Jong ging uitmaken.

Dit weekend waren er open dagen bij molens en gemalen en bezochten we het gemaal te Bleskensgraaf.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=rUUsS4wpEE0.
Daardoor werd alles weer actueel.

is er iemand die iets weet over de motor die medio 1985 uit het gemaal van Noordeloos is gehaald?

Graag een reactie!

Leo Smit
Laatst gewijzigd door Leo Smit op 13 mei 2009, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.

david

Re: Gezocht: Bronsmotor uit watergemaal te Noordeloos

Bericht door david » 11 mei 2009, 15:46

verwijderd
Laatst gewijzigd door david op 25 dec 2013, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo Smit
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:04

Gegevens Bronsmotor voormalig Gemaal Goudriaan - Noordeloos

Bericht door Leo Smit » 13 mei 2009, 18:47

Beste David en anderen,

Mijn zwager is aan het spitten gegaan en heeft toch nog wat gegevens 'boven water' kunnen krijgen.

Brons Tweetakt Hoogedrukmotor:
• Motornummer: 5147
• Type: 2TB, 35 PK
• Omwentelingen: 320
• Diameter: 210
• Slag 320
• E.P.K. 70
• W: 024
•Geteekend: 30-11-1938

Ik heb ook al wat contacten gehad met Ad Langelaar en hij zet fotos'op dit forum van de cover van de handleiding, het motorplaatje en een oude foto van de motor zelf. Misschien helpt dat wat. Ook heb Ik in de oude vriendenkring die destijds op het gemaal kwamen nog wat geïnformeerd en er is kans dat er over enige tijd nog wat foto's komen.

Groet, Leo

--------------------------------------------------
Bewerkt door Ad Langelaar:
De foto's plak ik maar in dit bericht erbij.

Afbeelding
Het oude gemaal nog uitgerust met een stoommachine.

Afbeelding
Afbeelding
Hier stond de bronsmotor in het gemaal.

Afbeelding
De bronsmotor 2TB opgesteld.

Afbeelding
onderschrift van de opstellingstekening.

Afbeelding
pagina van de handleiding.

Afbeelding
dit is een soortgelijke motor, de 2TB in scheepsuitvoering.
(met keerkoppeling en kleiner vliegwiel.)

Plaats reactie