de vrachtwagenchaufeur van Brons

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

de vrachtwagenchaufeur van Brons

Bericht door misterbrons » 21 nov 2011, 22:24

Onderstaand stukje had al enige tijd in de Daamsterkraant gestaan en werd door ons allen Klaas aangevuld met waardevolle gegevens.
Prachtige verhalen uit vroeger tijd!

Gert Olthof schreef:
H.Böhler schreef:Ken je mijn vader misschien Bronsmotor?
Hij heeft jaren bij Brons gewerkt als vrachtwagenchauffeur!
Henk Böhler......

Groetjes Harry


Ik denk dat ik je vader gekend heb.
Vroeger kwam bijna wekelijks een vrachtwagen van Brons onderdelen brengen naar ons bedrijf te Capelle aan den IJssel.
De voornaam van de chauffeur was Siep.
Als de onderdelen gelost waren kwam hij altijd even een paar sigaren voor onderweg halen.
Als wij niet op kantoor waren,haalde hij de sigaren zelf uit het kistje.
Jarenlang kwam hij bij ons.
Iedeen op ons bedrijf kende hem.
groeten

Gert Olthof


Ik denk dat ik de oplossing heb voor de persoonsverwisseling.
Klaas Donselaar schreef mij:
-----------------------------
Heb ongeveer 15 jaar op het terrein gespeeld omdat wij daarbij woonden dus van vanaf dat ik begon te lopen totdat ik 15 was. De eerste jaren mocht dat niet ....te klein,veel te gevaarlijk, maar heb wel aardig wat mensen leren kennen die daar werkten, liep wel vaak met Ko of Aagje aan de hand, terrein verkennen Haha.
Nu waar het om gaat en zet even mijn geb-datum 11-2-47. De meeste werknemers noemden haar juffouw en hem ome Ko??
Die mevr had het over de chauffeurs bij het bedrijf , namen waar zij het over had ben ik kwijt.
Dikke Siep Paaps met z'n dikke sigaar (bolknak) heeft jaaaaaren op de Scania gereden en ben vaak met hem onderdelen weg wezen brengen, werd dan door Ome Ko zo in de vrachtauto gestopt.
Dan ging hij naar m'n vader om het te vertellen, want het kon net zo goed 9 uur 's avonds worden en dat vond ik helemaal niet erg, mooi met Siep mee!
Als we dan toch een keer weer thuis kwamen moest de auto altijd bij een ander ondedak, dat was in een soort boederijtje met een grote ingang ik deed dan de deur open,en hij reed hem naarbinnen.
Het bedrijf had toen zelf geen onderdak voor de auto en de naam van die mensen was Roelf en Kien ten Hove. Farmsummerweg 64, de ingang lag recht tegenover de oprit van Brons.
Siep Paaps was volgens mij vrijgezel??? en was in kost bij de fam Lenting in de Haas Okkenstraat Appingedam die hadden 2 zonen Koos en Gerrit een 1 dochter naam is mij onbekent.
Als hij een keer vrij wou of ziek was dan moest de reserver chauffeur achter het stuur dat was de heer Veentjer die heeft het ook jaaaaaren gedaan, die woonden aan de Scharreweersterweg Appingedam in een Bronswoning die hadden 4 zonen , 1 dochter Martje en met een zoon speelde ik wel ( Be )
Later kreeg ik een nieuw vriendje dat was Jaapje Kuiper die zij vader kwam Brons versterken. Boy ( Ir Kuiper ) zijn vrouw heette Ada. en woonden in het vierkant huis aan de Farmsummerweg/Bronsweg . Volgens verhalen is hij verdronken bij het Schildmeer.
Als er een bedrijfsparade in Appingedam was heb ik nooit meegemaakt dat de auto van het bedrijf meereed. Het was altijd Pastoor met z,n trailler voor ongeveer 2 of 3 motoren en woonde aan de Woldweg in Appingedam. Ze gingen vele dorpen door in de prov Groningen die pastoor had volens mij 2 zonen, met een ben ik naar school gegaan (Henk).

----------------------
Altijd leuk om te lezen die oude verhalen!
Ook goed dat ze op deze manier weer te lezen zijn.

Damster41
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2013, 16:47

Re: de vrachtwagenchaufeur van Brons

Bericht door Damster41 » 09 sep 2013, 20:49

Het artikeltje over een zekere Harry Böhler die naar zijn vader zocht was voor mij als oud- Damster zeer interessant, omdat mijn vader ooit op de Bronsmotorenfabriek werkte en nog even werd vermeld als reserve chauffeur, wat ik mij uiteraard nog wel herinner.
Het is jammer dat er over deze Harry verder geen details werden verstrekt, zoals bijvoorbeeld zijn leeftijd, de plaats waar hij werd geboren, of hoe zijn moeder heette .
Hij lijkt er zeker van dat een vrachtwagen chauffeur van Brons zijn vader was, en daarbij weet iedere (oud-) Damster dat het aantal chauffeurs van onze onvolprezen motorenfabriek erg beperkt was. Voor zo ver ik weet waren dat er maar twee, precies zoals Klaas Donselaar opmerkte.
En dat een chauffeur van Brons op zekere dag iets meer vervoerd zou hebben dan alleen maar Brons motor onderdelen mag als ronduit sensationeel worden beschouwd, mits de veronderstelling van B. op waarheid berust natuurlijk.
De cabine van de vrachtwagen van ''Brons'' was mij zeer bekend en de chauffeurs uiteraard ook :-) De onverstoorbare sigarenroker Siep Paapst en de chauffeur die voor hem inviel wanneer hij verhinderd was..
Dus dit verhaal heeft mijn interesse om nogal voor de hand liggende redenen..
Harry B. heeft mijn toestemming om bij de webmaster mijn e-mail adres op te vragen.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: de vrachtwagenchaufeur van Brons

Bericht door Henk Huisman » 13 sep 2013, 12:51

Begin jaren tachtig (vorige eeuw) was er inderdaad een chauffeur genaamd Böhler welke de Brons vrachtauto met aanhanger bestuurde.
Mijn geheugen zegt dat de voornaam, gelijk de mijne, Henk was.
Bedoelde chauffeur reed indertijd voornamelijk met producten uit de gieterij en met goederen van vaste toeleveranciers waar hij soms spontaan stopte om te vragen of er nog lading voor Appingedam was. (Leeg rondrijden met een truck is niet waar de truck voor aangeschaft is) Een prima gedachte en vaak had je de goederen daardoor ook eerder in huis.
De chauffeur werd aangestuurd door het toenmalig hoofd expeditie Dhr. Jan Schuur.
Op enig moment werd aan Schuur gevraagd waarom er voor het vervoer van lading ex een adres in het westen naar een firma in Delfzijl geen nota was gezonden.
Echter, die rit kwam niet in de administratie voor. Het bedrijf in Delfzijl wilde wel graag de nota hebben want ze hadden, volgens eigen zeggen, het transport cash aan de chauffeur voldaan. Vanwege de administratie kwamen ze nu om de nota vragen.
Na terugkomst kon de chauffeur de sleutels inleveren.
Bij m'n beste weten is deze chauffeur daarna actief geweest op een route auto met diepvries maaltijden in de regio Appingedam.

Brons Industrie en diens opvolgers hebben daarna nooit meer overwogen om het transport met eigen voertuigen en chauffeurs te verrichten.
Het bovenstaande was hiervoor niet de reden. Sinds het wegvallen van de uitgaande goederen stroom uit de gieterij was het simpelweg economisch niet interessant het vervoer in eigen beheer te verrichten.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: de vrachtwagenchaufeur van Brons

Bericht door Henk Huisman » 14 sep 2013, 09:41

OPMERKELIJK EN VAN GEHEEL ANDERE ORDE

Omstreeks het tweede jaar dat ik in dienst was (1980) hoorde ik toenmalig collega J. van der Werf het volgende verhaal vertellen;

Van der Werf werd, jaren daarvoor alweer, gebeld door een mevrouw uit Haren.
Wat was het geval?
De familie woonde nabij de T-kruising met de provinciale weg richting Waterhuizen.
Toen men naar buiten keek en de voortuin bewonderden ontdekten ze een groot en rond iets wat er de dag ervoor nog niet had gelegen.
De kleur was van een bepaalde schakering groen dus dat moest iets van Brons uit Appingedam zijn!
Dus fluks naar Appingedam gebeld om te vragen het gevaarte uit hun voortuin te verwijderen.

Bij inspectie ter plekke bleek het om een keerkoppeling te gaan welke kennelijk van de vrachtauto was gerold bij het nemen van die haakse bocht.

Lading zekeren is geen overbodige luxe!

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: de vrachtwagenchaufeur van Brons

Bericht door brons_ad » 19 sep 2013, 19:09

Ik kreeg een reactie van de zoon van Henk Böhler:

Ik begrijp uit het verhaal dat men nu denkt dat ik "op zoek" was naar m'n vader, maar ik vroeg me alleen af of diegene op die site m'n vader ook gekend had.
M'n vader is nooit "spoorloos" geweest hoor.
Hij werkte vroeger bij Brons en reed eerst een Daf en later op een Volvo.
Voor zover ik me herinner bracht hij voornamelijk scheepsonderdelen (motoren enz) weg, ook naar Duitsland.
Later is hij een eigen zaak begonnen met Lombo-broodjes die hij leverde aan benzinepompen, snackbars enz.
Daarna is hij begonnen met een Ola-ijs depot voor de regio Groningen, Friesland, Drenthe tot Van der Velde uit Bakkeveen Ola overnam.
Toen heeft hij daar een aantal jaren gewerkt, eerst als leverancier en later als vertegenwoordiger, totdat m'n ouders een snackbar zijn begonnen in Siddeburen.
Daarna zijn ze nog een snackbar in Appingedam begonnen en toen ze die verkochten zijn ze op reis gegaan om uiteindelijk nog 10 jaar in Spanje te wonen.
Mijn moeder woont nu weer in Appingedam en m'n vader is vier jaar geleden overleden.
Zijn officiële naam was Hendrik Johannes Böhler, maar voor iedereen gewoon Henk.

Oh ja,
Ik lees nog iets over "illegale" vrachten en direct sleutels inleveren, maar daar is mij niets van bekend en mijn vader was een goudeerlijke hardwerkende man!

Plaats reactie