Ik zal me even voorstellen.

heeft u een leuk verhaal over bronsmotoren of heeft u iets meegemaakt? laat het ons weten.
Plaats reactie
patudujardin
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2014, 18:19

Ik zal me even voorstellen.

Bericht door patudujardin » 19 jun 2014, 11:53

Hallo, beste Brons liefhebbers, ik ben Paul van der Tuin uit Nieuwolda.
Ik ben vroeger werkzaam geweest op de kustvaart, van 1977 t/m 1990 als machinist.
Heb met Nohab polar gevaren en met Deutz, eigenlijk niet fanatiek met Brons.
Ben wel in de tijd dat ik op school zat eens bij de Brons fabriek geweest voor een excursie, dit moet ergens in 1975 zijn geweest.
Ik heb later nog wel eens onderdelen bij de fabriek opgehaald voor de m.s. Wandelaar waar ik eens wat sleutel werk gedaan heb, later op de Wandelaar ook nog eens meegeholpen met een groot onderhoud.
Verder voer ik in mijn school tijd wel eens met een garnalen kotter mee waar een 2 cilinder Brons in stond, wat voor type dit was weet ik niet maar het zou een verdieselde bakje knapper geweest zijn van 80 PK (voorheen 60 PK), dit was de UQ 5 de Albatros van P Anjewierden, in die tijd was ik ook woonachtig in Usquert, dit scheepje is later omgebouwd tot woonschip en er zou nu een DAF in staan, dus ik vraag me af waar de Brons gebleven is.
Ik had dit forum al een poosje in de gaten gehouden en heb mij een tijdje terug aangemeld, ben inmiddels 2 keer op een Bronsdag geweest en vond het prachtig.

Voor zover even een bericht van mij, groeten, Paul.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Ik zal me even voorstellen.

Bericht door brons_ad » 20 jun 2014, 20:35

Hallo Paul, een tijdje terug is in de Bronsgroep op Facebook net dit verhaal aan bod geweest.
Ik zal wat teksten uit deze lange conversatie hier plaatsen:
--------------
In mijn jeugd lagen op Noordpolderzijl nog zo’n 15 garnalenvissers, met vaak prachtige oude BRONS motoren. Ik kwam er elke dag. Vanaf begin jaren 60 ging ik soms een dag of een week mee “achteroet” te vissen. De UQ 5 van Pieter en Geerard Anjewierden werd mijn vaste schip. De UQ 5 had een 2 cilinder BRONS tweetakt diesel met drukspoeling, 70 pk bij 300 klappen. Die machtig grote motor had eerst van 1927-1957 als drijfmotor in de BRONS fabriek gestaan. Je kon van de platen in de machinekamer eten, zo schoon. De UQ 5 ligt nu als woonschip in Heerenveen met een DAF 575 in de machinekamer! Zou haar prachtige lichtgroene BRONS nog bestaan?
Er voeren op Noordpolderzijl in die tijd ook verdieselde bakjesknappers van BRONS, zoals de UQ 2 van Enno Flikkema met experimentele drukvulling van ir. Kuiper. Deze 1 cilinder motor kon je ver op het wad horen en draait nog steeds.
----------
De tweetakt uit de UQ5 was een proefmotor, hij wijkt qua uiterlijk en onderdelen af van de latere productie motoren. De voorlaatste eigenaar heeft van mij nog een schraper geleend voor de krukaslagers, nu ik dus hoor dat schip verkocht is en de Brons foetsie, dan zal ik mijn schraper ook wel kwijt zijn!! Uit mijn hoofd was het een 70 pk, maar kan ook 100 zijn. Moet ik nazien.
----------------
zo als het lijkt is de 2 cilinders 70 pk type TB met motornummer 5100 van bouwjaar 1928 uit de vissersboot van Anjewierden ook boven water. Hij staat al tien kaar of langer in een loods. Diverse onderdelen zijn gedemonteerd en liggen bij de eigenaar thuis. 1 x per jaar komt de eigenaar langs om de huur te betalen. De motor schijnt niet te koop te zijn, maar er gebeurd ook niets mee! Ik zal de locatie waar de motor staat maar niet bekend maken omdat dit Prive terrein is en men geen kijkers wil. Een Brons liefhebber en eigenaar vertelde mij over deze motor onlangs, en toen ging er bij mij een belletje rinkelen. Het is de tweede tweetakt welke bij Brons gebouwd is en de eerste twee cilinder. Na 30 jaar trouwe dienst als bedrijfsmotor is de motor na revisie aan Anjewierden verkocht.
---------------
Prachtig om de BRONS van Pieter en Geerard Anjewierden terug te zien Jan Vegter!!! De broers zijn beide overleden. Ze hielden van hun BRONS, die werd liefdevol onderhouden en gepoetst. Het was de mooiste motor op Noordpolderzijl. In de laatste jaren van zijn visserij heeft Pieter de motor nogmaals laten reviseren, in Appingedam bij de fabriek voor de kant. Ieder ander zou er een nieuwe snelloper met het driedubbele vermogen en een fractie van het gewicht (14 ton) in hebben gezet. Vrij snel daarna is het met Pieter bergafwaarts gegaan, hij verdaagde als kluizenaar met zijn UQ 5 in het Usquerder Maar.
-----------------
De Bronsgroep vindt je hier:
https://www.facebook.com/groups/458693627485760/

patudujardin
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2014, 18:19

Re: Ik zal me even voorstellen.

Bericht door patudujardin » 21 jun 2014, 15:12

Hallo, brons_ad.

Leuk verhaal, ik herken daar wel wat van, ik zit niet op Facebook dus kan het verder niet lezen.
Ik ben in de jaren 70 een paar keer met Pieter Anjewierden meegeweest, volgens mij was de kotter toen van hem zelf en had zijn broer Gerard in Delfzijl een kotter, ik weet het niet zeker maar volgens mij de DZ3, daar ben ik in de jaren 70 ook eens aan boord geweest, ik heb toen ik in Usquert woonde bij zijn zoon in de klas gezeten op de lagere school, na een paar keer mee geweest te zijn op de UQ5 wilde ik ook gaan vissen (ik was toen een jaar of 13) ik ben na de lagere school naar de visserijschool op Urk gegaan en heb daar mijn papieren gehaald als machinist op de zeevisvaart en voor de kleinehandels vaart.
Ik ben uiteindelijk niet op de visserij terecht gekomen maar op de kustvaart.

Ik denk nog regelmatig terug aan de tijd dat ik wel eens met de UQ5 meeging, als Anjewierden de motor starte stond ik door het luikje boven aan de trap van het stuurhuis te kijken, dan ging hij met een oude koffiekan vol olie en een olie spuitje eerst bij div, olie potjes langs om de motor even later te starten, dan in het stuurhuis aan een handwieltje het toerental wat opvoeren en met een grote koperen hendel die op de vloer stond de keerkoppeling bedienen.

Groeten, Paul.

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: Ik zal me even voorstellen.

Bericht door Henk Huisman » 28 jun 2014, 08:30

Paul,


Volg deze link naar Delpher.nl en speur in oude kranten naar berichten en verhalen.

http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... 01-01-1957)&cql%5B%5D=(date+_lte_+31-12-1980)&cql%5B%5D=(content+all+UQ5)

Henk.

Plaats reactie