U kunt het roken vaak verminderen door een aantal zaken in de gaten te houden.
1/ controleer de hoogte van de compressieruimte, de juiste maat staat op het motorplaatje. Indien de compressieruimte te groot is geworden zal de druk en dus ook de temperatuur van de samengeperste lucht minder hoog zijn dan gewenst is. Een slechtere verbranding is dan ontstaan waardoor extra rook ontstaat.
2/ geef niet meer brandstof in het verstuiverbakje dan nodig is voor de arbeid die gevraagd word. Regel de hoeveelheid terug totdat de motor rustig loopt, het roken wordt nu ook minder.
3/ zorg er voor dat de motor lekker op temperatuur komt.
Verstuiverbakmotor rookt erg.
compressieruimte verstuiverbakmotor
Meten compressieruimte
Al deze motoren zijn oud, na lange tijd is de krukas vast iets verzakt en wordt de compressieruimte te groot.
Die ruimte kun je meten door het gat van het bakje (of verstuiver).
Bij de Damsterdiep scheelde dat (na 80 jaar!) ruim 2 mm.!
Op te lossen door een vulplaat tussen drijfstang en krukpenlager.
Ruud van ms Damsterdiep (brons 1D25)
Al deze motoren zijn oud, na lange tijd is de krukas vast iets verzakt en wordt de compressieruimte te groot.
Die ruimte kun je meten door het gat van het bakje (of verstuiver).
Bij de Damsterdiep scheelde dat (na 80 jaar!) ruim 2 mm.!
Op te lossen door een vulplaat tussen drijfstang en krukpenlager.
Ruud van ms Damsterdiep (brons 1D25)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 feb 2006, 20:42