Verstuiverbakmotor rookt erg.

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Verstuiverbakmotor rookt erg.

Bericht door brons_ad » 30 jan 2006, 21:12

U kunt het roken vaak verminderen door een aantal zaken in de gaten te houden.
1/ controleer de hoogte van de compressieruimte, de juiste maat staat op het motorplaatje. Indien de compressieruimte te groot is geworden zal de druk en dus ook de temperatuur van de samengeperste lucht minder hoog zijn dan gewenst is. Een slechtere verbranding is dan ontstaan waardoor extra rook ontstaat.
2/ geef niet meer brandstof in het verstuiverbakje dan nodig is voor de arbeid die gevraagd word. Regel de hoeveelheid terug totdat de motor rustig loopt, het roken wordt nu ook minder.
3/ zorg er voor dat de motor lekker op temperatuur komt.

ruud

compressieruimte verstuiverbakmotor

Bericht door ruud » 02 feb 2006, 14:20

Meten compressieruimte

Al deze motoren zijn oud, na lange tijd is de krukas vast iets verzakt en wordt de compressieruimte te groot.
Die ruimte kun je meten door het gat van het bakje (of verstuiver).
Bij de Damsterdiep scheelde dat (na 80 jaar!) ruim 2 mm.!
Op te lossen door een vulplaat tussen drijfstang en krukpenlager.

Ruud van ms Damsterdiep (brons 1D25)

Peter van Kuik
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2006, 20:42

Bericht door Peter van Kuik » 06 mar 2006, 20:40

Op onze bronsmotor ontbreekt het type plaatje. Hoe kan ik er dan achter komen hoeveel ruimte er moet zijn bij maximale compressie?

Plaats reactie