diverse over smering

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
ruud

diverse over smering

Bericht door ruud » 02 feb 2006, 14:25

Hoogte van het olieschepje onder het krukpenlager

Het is van belang dat de opening van het schepje voor de helft door de olie
slaat. Als de opening helemaal onder gaat houdt de lucht in het schepje
de olie tegen. Opening te hoog: geen olie, dat is simpel.
Zorg dus voor een stabiel oliepeil. Verstel evt. het schepje met vulringen.
----------------------------------------------------------
Olie verversen

De olie van de D25 van de Damsterdiep wordt ong. elke 200 uur ververst.
Er vindt wel degelijk verdunning plaats vanuit de cilinder!
Met verse olie worden ook de compressorriem en de stuurboordskant van je machinekamer minder snel vet.
-----------------------------------------------------
Olienivo in de koppeling

Des te hoger het nivo van de olie in de koppeling des te meer olie wordt er aan de achterkant uitgegooid.
Vul dus de olie bij terwijl de vuldop aan graad of dertig naar je toegedraaid staat en stop zodra de olie uit het overloopgat komt.
Zorg voor goeie koperen ringen onder de boutjes.
--------------------------------------------------
Ruud van ms. Damsterdiep (brons 1D25)

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

Bericht door Caw » 10 feb 2006, 16:15

Hallo Ruud,
Jij hebt me in Groningen die zaken betreffende het smeeroliepmpje al uitgelegd en ik heb dat ook met succes toegepast, zodat de kar veel minder rookte.
Wat het smeeroliepeil betreft heeft een ander me gezegd, dat dat peil gerust aan de lage kant mag zijn, omdat de smeeroliepomp voldoende olie in de goot onder het drijfstangpompje pompt. Ik zorg er nu voor, dat het carterpeil zo laag is, dat de kruk niet door de olie slaat.

Plaats reactie