temperatuurvoeler op de koelwaterleiding

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Wind
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2006, 11:17

temperatuurvoeler op de koelwaterleiding

Bericht door Wind » 04 feb 2006, 12:42

Ik heb op de Brons motor van de Damsterdiep een temperatuur voeler gezien die op de uitlaatleiding van het koelwater gemonteert was en verbonden was met een metertje in het stuurhuis. Ik wil op onze Brons motor ook zulke voelers plaatsen. Maar kan ze niet vinden. Wie kan mij vertellen waar ze te koop zijn en welke meters je hierbij kunt gebruiken.

Klaas Jan Wind
M.S. Onrust - Bronsmotor 2DC

ruud guikink
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:22

Bericht door ruud guikink » 04 feb 2006, 16:35

Hoi Klaas jan,

Die metertjes zijn simpele tempertuurmetertjes met een binnen- en een buitentemperatuurmeting via een kabeltje.
De voeler aan dat kabeltje plak je op de leiding,
de meter in je stuurhut en....klaar!!
Ze zijn te koop voor een paar euro in zaken zoals Marskramer, Blokker, Halford, soms bij snuffelstands op de markt.

Ik gebruik die meter niet om de temperatuur te regelen (dat is onbegonnen werk) maar vooral om te kontroleren of de koelwaterpomp nog water geeft; één kroosje is genoeg bij die kleppenpompen om de brui eraan te geven!!

Sukses!!
Ruud
Ruud en Anneke varen met de luxemotor "Damsterdiep" (1926) met de originele BRONS 1D25 met verstuiverbakje in Nederland, Belgie en Frankrijk. Zie ook de reisverslagen op de BRONS-site, als je geinteresseerd bent.

Joris

Bericht door Joris » 06 feb 2006, 17:09

LS,

Een metertje van de marskramer of blokker zal het niet lang volhouden bij een uitlaatgassenleiding.
Op onze Brons zit een afstandspyrometer (is een mooi woord voor uitlaatgassenthermometer) De voeler is via een capillair verbonden met een meter in de stuurhut. Deze zijn te koop via bv Econosto, Wika, Sika etc.

Een andere optie is met een PT100 -> 4-20 mA signaal -> en een meter met de juiste schaal

Groet Joris

Gast

Bericht door Gast » 06 feb 2006, 17:52

Hoi Joris,

Vwb. de uitlaatgassenleiding heb je gelijk maar dit bewuste metertje is op de koelwaterleiding geplakt en dát gaat natuurlijk goed!!
Je ziet in je stuurhut onmiddellijk of je pomp nog opbrengt.
Veel plezier en sukses!!!
Ruud

Plaats reactie