koelwaterdeksel op de kop van de BRONS D25

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
ruud guikink
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:22

koelwaterdeksel op de kop van de BRONS D25

Bericht door ruud guikink » 10 feb 2006, 18:13

Inderdaad met veel moed, beleid en trouw toch de kleppen uit de kop gekregen.
Het koelwaterdeksel gedemonteerd wegens koelwaterlekkage.
De pakking moet natuurlijk nieuw gemaakt worden.
Wie weet uit welk materiaal ik dat het beste kan doen?
Ik denk zelf aan dun karton met vet of zachte dunne Klingerit.
Wie helpt me uit de brand?
Ruud, ms.Damsterdiep[/b]
Ruud en Anneke varen met de luxemotor "Damsterdiep" (1926) met de originele BRONS 1D25 met verstuiverbakje in Nederland, Belgie en Frankrijk. Zie ook de reisverslagen op de BRONS-site, als je geinteresseerd bent.

jrolloos
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2006, 18:03

Re: koelwaterdeksel op de kop van de BRONS D25

Bericht door jrolloos » 12 feb 2006, 14:41

ruud guikink schreef:Inderdaad met veel moed, beleid en trouw toch de kleppen uit de kop gekregen.
Het koelwaterdeksel gedemonteerd wegens koelwaterlekkage.
De pakking moet natuurlijk nieuw gemaakt worden.
Wie weet uit welk materiaal ik dat het beste kan doen?
Ik denk zelf aan dun karton met vet of zachte dunne Klingerit.
Wie helpt me uit de brand?
Ruud, ms.Damsterdiep[/b]


Beste Ruud,
Voor pakkingen ga ik altijd naar http://www.econosto.nl
groeten jrolloos.

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

Bericht door Caw » 12 feb 2006, 15:09

Hallo Ruud,
Bij eenzelfde probleem heb ik papieren pakking gebruikt van ca. 1 mm. Dat ging niet gelijk goed omdat de dammetjes bij de klepgeleidertappen niet 100% waren.Dus de tweede keer heb ik de pakking heel zorgvuldig met blauwe siliconenkit op het deksel geplakt en laten drogen, toen de gaten er in geklopt en dat, wederom met blauwe siliconen gemonteerd. Dat zit inmiddels al weer een paar jaar zonder problemen.

Groeten,
Cor Winde
Hoop Op Welvaart

Wind
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2006, 11:17

Koelwaterpakking

Bericht door Wind » 19 feb 2006, 21:47

Hoi Ruud,

Evenals Cor hadden wij de zelfde problemen met die pakking op de dunne randjes. Onze oplossing was een dikke pakking (1,5mm) maken van Bensoliet en deze op de randen (aan beide zijden) insmeren met een stroperige vloeibare pakking van Valma. In elkaar zetten een tijdje wachten en daarna de cilinders vol laten lopen zonder de klephuizen en kijken of er geen lekages zijn. daarna de klephuizen plaatsen. Dit houdt bij ons goed.
Een andere methode schijnt te zijn de papierenpakking aan beide zijden in te smeren met ruwe lijnolie, vast zetten en 24 uur wachten

ms Onrust
Klaas Jan
M.S. Onrust - Bronsmotor 2DC

jan vegter

pakkingen

Bericht door jan vegter » 16 mar 2006, 05:31

Bij de Bronsmotoren fabriek werden er geen vloeibare pakkingen gebruikt. Alle pakkingen die met water in aanraking komen werden ingesmeerd met vaseline of waterpomp vet. Pakkingen maar ook aansluitleidingen die in aanraking komen met olie of gasolie werden ingesmeerd met driehoek groene zeep. Groenezeep gaat stollen bij aanraking van olie, gasolie en benzine.

groet Jan Vegter

Plaats reactie