open karter ontluchting

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Roy Bos ( opd history)

open karter ontluchting

Bericht door Roy Bos ( opd history) » 17 feb 2006, 17:46

hallo

zo als jullie mischien wel weten is de opduwer History uit gevoerd met een Brons 1d9 bakjesknapper als wij aan het varen zijn en de motor is lekker op tempratuur dan begint hij uit zijn (open karter aan de zijkant van het blok) :?: alle maal alle maal olie te gooien is daar mischien een reden voor en zo niet wat kan ik er dan anders tegen doen :cry: ik word er namelijk een beetje zat van al dat olie wat ik telkens onder in de opduwer heb liggen

alvast bedankt

Groetjes Roy :?:


ruud guikink
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:22

open carter ontluchting

Bericht door ruud guikink » 19 feb 2006, 12:13

Hoi Roy,
De Damsterdiep heeft ook een open carter en een beetje hetzelfde probleem.
Dat de stuurboordskant van de machinekamer altijd vet wordt kun je niet veranderen, goeie reden om te soppen!!
Wel merk ik dat verse olie het spetteren vermindert.
Verse olie is nog niet verdund door gasolie (langs de cilinderwand) en er wordt dus minder uitgegooid.
Elke maand verversen gaat me wat ver, ik hou het op zo'n 200 draaiuren.
Je kunt natuurlijk ook een constructie maken om het de ontluchting in de bilge te laten uitkomen maar ik vind dat geen gezicht, doe ik niet in ieder geval!!
Sukses!!
Ruud
Ruud en Anneke varen met de luxemotor "Damsterdiep" (1926) met de originele BRONS 1D25 met verstuiverbakje in Nederland, Belgie en Frankrijk. Zie ook de reisverslagen op de BRONS-site, als je geinteresseerd bent.

Gast

Bericht door Gast » 21 feb 2006, 14:11

Hallo Roy,

Er bestaat een door Brons bedachte en op mijn 2D20 (voor de verdieseling 15) uitgevoerde modificatie. Daarbij wordt er een carterdeksel afgeblind door een plaat blik ar achter aan te brengen en de andere wordt vervangen door een staalplaat met een 2" pijpaansluiting. De 2" pijp gaat als carterontluchting naar dek en eidigt bovendeks in een zwanenhals. Aan dek komt er hooguit een pluimpje uit, maar nooit olie.
Het is natuurlijk niet origineel, maar wel practisch.

Groeten,
Cor Winde

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Bericht door John » 27 feb 2006, 14:48

Hallo
Je kan er ook pijpjes aan maken en die verlengen en voor de lucht inlaat maken zodat hij het naar binnen zuigt dat hebben alle moderne diessels ook tegenwoordig en op mijn brons zit het ook het is niet mooi maar wel fuctioneel

groeten john

Plaats reactie