Schoonmaken cylindervoering

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Ewout
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2006, 19:00

Schoonmaken cylindervoering

Bericht door Ewout » 26 feb 2006, 19:54

Hallo,

Bij het winterklaar maken van de motor van de Stormvogel (Brons 1D25)
kwamen we er achter dat er veel aarde en modder in de cylinder voering
zat. Uit het tapkraantje aan de achterkant kwam geen water uit dus
moesten de cylinder voering maar openmaken. Na dit gedaan te hebben
zagen we de grote hoeveelheid aarde en hebben dit er zoveel mogelijk
met behulp van lepels en onze handen uit proberen te halen.
Echt ver kwamen we hier niet mee. We kunnen het kraantje nog steeds
niet gebruiken. Nou is mijn vraag of er mensen zijn die een handige tip
hebben over hoe we deze weer beter schoon kunnen krijgen.

alvast bedankt
Groeten Ewout

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Bericht door John » 27 feb 2006, 14:52

Hallo

ik heb het zelfde probleem mijn brons ligt nog voor een gedeelte uit elkaar en er zit ook heel veel aarde en rommel in
ik heb daar een plan voor bedacht : de koppen er af halen (of het deksel als het vaste koppen zijn) En dan de dekwas slang of tuinslang er in en de inspectie luikjes er af halen dean stroomt denk ik het meeste erzo uit
ik weet niet of het werkt maar ik ga het proberen

groeten john

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

Bericht door Caw » 02 mar 2006, 18:23

Hallo lui,

Denk maar niet dat je dit maar één keer mee maakt. Deze zomer voer ik in m'n onnozelheid de Kraggenburger vaart in en jawel hoor, alles verstopt met modder.
't Is me al enkele keren overkomen op heel ondiep water. Als je er vlug bij bent kun je vaak bij draaiende motor en de regelkranen boven dicht met een lasdraadje in de aftapkranen porren tot ze weer beginnen te spuiten. Wel een emmer eronder, anders wordt het zo'n zooitje onder de platen!
Je moet dan trouwens ook de watergekoelde knalpot doorspoelen. Daar heb ik ook al eens ernstige problemen mee gehad. Als je de deksels er af probeert te halen, kan het zijn, dat je een of meer tapeinden afdraait. Nou, dan heb je echt wat te doen.
Je kunt ook de (wal)waterleiding aansluiten op de aftapplug van de koelwaterpomp, een blindflensje in de overloop, de regelkranen dicht, en zo spoelen bij stilstaande motor. Je kan natuurlijk ook de blindflenzen boven de kranen er af halen. Dat geeft een betere doorspoeling dan alleen de kranen.
Ik heb inmiddels wel geleerd om alles regelmatig door te spoelen voordat er narigheid komt.
Veel succes,
Cor Winde, Hoop Op Welvaart

ruud guikink
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:22

schoonmaken cilindervoering

Bericht door ruud guikink » 02 mar 2006, 20:57

Er is weer een mooi onderwerp bij: de koelwaterruimtes!!
Een paar jaar geleden emmers vol rommel eruit gespoeld via alle gaten die er zijn en inderdaad een waterslang bovenin of terugspoelen via de aftapkraan.
Een luchtslang erbij om terug te blazen is ook handig.
Veel geklooi en wat Cor zegt over de tapeinden: wees inderdaad voorzichtig!!
Nu heb ik het koelwaterdeksel eraf en dat maakt de zaak wat simpeler, je kunt dan zien of de handel schoon is.
Realiseer je je wel dat je in een stuk industriele historie staat te peuren,
dat spul is toch maar mooi zo'n 80 jaar geleden gemaakt!!!!
Ruud, ms. Damsterdiep
Ruud en Anneke varen met de luxemotor "Damsterdiep" (1926) met de originele BRONS 1D25 met verstuiverbakje in Nederland, Belgie en Frankrijk. Zie ook de reisverslagen op de BRONS-site, als je geinteresseerd bent.

f.van.gent
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2006, 11:21

Bij mijn ouiders aan boord hadden we een aansluiting

Bericht door f.van.gent » 03 apr 2006, 11:27

Bij mijn ouders aan boord. :P
Hadden we een aansluiting: onder aan de cylinders voor de startlucht.
En bliezen daar met een draaiende motor regelmatig de startlucht doorheen :wink:
Werkte prima natuurlijk niet wachten totdat alles dicht zit Overal waar te voor staat is niet goed he :)
mvg Frederik :D :D
Ben gestopt met roken en dat is goed zeggen ze

Plaats reactie