Roetfilter plaatsen

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Peter van Kuik
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2006, 20:42

Roetfilter plaatsen

Bericht door Peter van Kuik » 06 mar 2006, 20:54

Ik beheer de molen in Beneden Leeuwen, waarin ook een bronsmotor staat. (1 cyl 25 pK met verstuiverbak ± 1914). De motor is ruim 20 jaar geleden uit liefhebberij geplaatst door de laatste eigenaar, die inmiddels is overleden. Ik heb nu problemen met de buurman die bezwaar maakt tegen gebruik van de motor wegens roetuitstoot en die zich beroept op het feit dat deze indertijd zonder hinderwetvergunning is geplaatst. Hij heeft voorgesteld om een roetfilter o.i.d te plaatsen.
Ik heb tot nu toe 1 bedrijf gevonden die zoiets kan leveren, maar kost wel even 2500 euro en dan moet ik hem zelf nog inbouwen. Heeft iemand hier ervaring mee en suggesties?

P.S. Ik heb it een andere forumdiscussie al kunnen opmaken dat het nuttig is om de compressieruimte eens te meten. Verder hebben we al een uitlaatpijp tot 9 meter hoogte. Zou ik nog 2 meter bij op kunnen zetten voordat de molenwieken er tegenaan komen, maar lost het probleem niet echt op

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

aanvullende tekst / foto's

Bericht door misterbrons » 07 mar 2006, 09:42

Peter, je hebt in het verleden de volgende gegevens aan mij kenbaar gemaakt:
:D
In de molen staat een Brons motor uit circa 1916. De eigenaar van de molen, dhr. Loeffen (een stationair motoren fanaat) heeft deze motor een vijftiental jaren geleden zelf geplaatst.
De motor is oorspronkelijk afkomstig uit het gemaal Rode Til in prov. Groningen.
Er staat geen nummer of fabrikaat op de motor. Wel zijn diverse onderdelen gemerkt met nummer 3.
Het is een 1 cylinder motor van 25 pk met staande cylinder en een verstuiverbak.


En dan nog een paar foto's:
Afbeelding

Afbeelding

:?: mischien wordt het nu wat duidelijker waar we over praten. :!:

Onrust
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mar 2006, 15:55

roetfilter

Bericht door Onrust » 09 mar 2006, 14:02

Heb twee adressen voor je waar je roetfilters kunt krijgen. Ben hier zelf ook mee bezig geweest omdat onze motor erg rookte door olie verbranding. Het plaatsen van een roetfilter was in ons geval eigenlijk
het paard achter de wagen spannen omdat de oorzaak lag in olie verbruik. Het bleek dat de olieschraap veer en een aantal compressieveren waren versleten. Na vervanging was de uitstoot behoorlijk verminderd.

De twee adressen:
Imso http://www.imso.nl
Handelsonderneming van der Holt Meeden tel: 0598-621317
Klaas Jan en Didi, Groningen
Luxe motor M.S. Onrust
Bouwjaar 1929 - 152 ton - 30m x 5m
Bronsmotor 2DC - 40 pk

Plaats reactie